خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت خبر داد:

تغییر شاخص‌های ارزشیابی مراکز تحقیقاتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۸۳۵

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت از تغییر شاخص‌های ارزشیابی مراکز تحقیقاتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فن آوری علوم پزشکی رازی که ظهر امروز برگزار شد، گفت: جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی از سال ۱۳۷۴ براساس بند ۴ اصل سوم قانون اساسی مبتنی بر تقویت روح بررسی در راستای اهداف و سیاست‌های کلان وزارت بهداشت شکل‌گرفته است.

وی ادامه داد: این جشنواره به منظور قدردانی از محققان هر ساله برگزار می شود در این جشنواره بر تحقیقات با کیفیت تاکید داریم و برای اولین بار آیین نامه اجرایی جشنواره تحقیقات و فناوری را در شورای معاونان مطرح و اصلاحاتی را در خصوص آن انجام دادیم. رئیس جشنواره وزیر بهداشت هستند و در روز دوشنبه دوم بهمن در سالن همایش رازی برگزار می شود.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال بیشترین هدف شناسایی محققان و فناوران برتر ایرانی است تا هم از آنها تجلیل شده و همچنین پژوهش های مسئله محور معرفی خواهد شد. در این جشنواره محققان دانشجو را شناسایی می کنیم تا روح پژوهش را در دانشجویان ایجاد و تقویت کنیم.

پناهی تصریح کرد: از ۶۸ نفر تقدیر خواهد شد که ۲۰ محقق حقیقی و ۴۸ مورد مرکز حقوقی و مرکز تحقیقات و فناوری است. فردا در جشنواره تحقیقات رازی برگزیدگان جشنواره از جمله ۴ محقق، ۳ مخترع، ۲ فناور ۲ دانشجوی فناوری و ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و ... معرفی و از آنها خواهند شد.

وی تصریح کرد: دو سال است کلمه فناوری به جشنواره تحقیقات رازی اضافه شده است ۶ مرکز رشد یک شرکت دانش بنیان و واحدهای توسعه مورد حمایت قرار خواهند گرفت. سال گذشته در تحقیقات و فناوری تغییرات عمده ای در سیاست گذاری ایجاد کردیم اول اینکه نگاه حمایتی از محققان و پژوهشگران جوان داشته باشیم همچنین جهت یابی به تحقیقات دادیم. در دولت سیزدهم‌ در دو سال گذشته تمام مراکز تحقیقاتی متناسب با فعالیت‌شان از طرف ما حمایت شده اند. همچنین تحقیقات را به سمت مردمی شدن برده ایم و تحقیقات در راستای نیازهای مردم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که برای ما مهم بود مسائل مربوط به سلامت خانواده است و آنها را مورد هدف ماست و مراکز تحقیقاتی مورد هدف را شناسایی کرده و به آنها ماموریت دادیم تا در این زمینه فعالیت کنند.

وی افزود: بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقات داریم که در عرصه های مختلف فعالیت می کنند درصد قابل توجهی از این مراکز متناسب با بار بیماری ها تحقیقات خود را انجام می دهند، برخی از این مراکز تحقیقاتی هم فناوری هستند و یک سری از این مراکز تحقیقات پایه انجام می دهند.همچنین به همه دانشگاه‌ها ماموریت ویژه دادیم تا تحقیقات خود را در آن زمینه انجام دهند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: شاخص‌های ارزشیابی مراکز تحقیقاتی تغییر کرده است.

وی همچنین بودجه معاونت تحقیقاتی گفت: هم در دنیا و هم در ایران هزینه تحقیقات افزایش پیدا کرده است‌ بودجه معاونت تحقیقاتی سالها ثابت بوده است و با مقام عالی وزارت صحبت کردیم هم با مجلس صحبت کردیم و هم سازمان برنامه و بودجه چرا که کارهای بزرگ را نمی توان با بودجه های کم انجام داد. تا هم بتوانیم زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم و هم بودجه و اعتبار افزایش پیدا کند تا بتوانیم در حوزه تولید علم و فناوری و هم ارتقای جایگاه ایران در شان مردم عملکرد داشته باشیم.

پناهی تصریح کرد: شعار جشنواره متناسب با شعار سال بود که بر همین اساس پنج کمیته داشتیم که برای اولین بار کمیته بهره وری و ارتقای سلامت را ایجاد کردیم. تمام دریافت کنندگان جوایز به وسیله کمیته اخلاق وزارتی مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است.

وی درخصوص موسسه تحقیقاتی علوم پزشکی نیماد گفت: موسسه نیماد یک موسسه حمایتی است و تمام حمایت‌های نیماد اعم از حمایت فردی و مراکز تحقیقاتی را مسئله محور کردیم. در نیماد کمیته ای را ایجاد کردیم و مصوب شده است تا طرح های تحقیقاتی دانشجویان را مورد حمایت قرار دادیم. تحقیقات در نیماد تحقیقات فناورانه شده است.موسسه تحقیقاتی علوم پزشکی نیماد تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها قابل انجام نیست یا زمان‌بر است به افراد توانمند و یا مراکز توانمند واگذار می‌کنیم.

او ادامه داد: ما هزار و ۸۷۰ محصول تجاری داریم ۴۷۰۰ محصول نمونه اولیه داریم همچنین ۳۰۲ محصول در جشنواره تحقیقات رازی به نمایش گذاشته می شود. در حال حاضر محققان درخصوص شربت بیماران اس ام ای در حال تحقیقات هستند همچنین درخصوص درمان بیماری تالاسمی که ژن درمانی بسیار مهم است ماموریت داده شده که درخصوص آن تحقیقات صورت بگیرد.‌

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز