خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان محاسبات کشور در یزد:

به دنبال پرونده سازی علیه هیچ مسئولی نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۹۲۲

این مقام مسئول، با بیان اینکه در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها فرار مالیاتی بسیار است، گفت: عدم استفاده از سیستم الکترونیکی یکپارچه، یکی از عوامل فرار مالیاتی است که در نظر داریم با کنترل‌های داخلی و همچنین آموزش، امکان فرار مالیاتی را به حداقل برانیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور از تشکیل کمیته تعامل برای پیشگیری از وقوع تخلفات و جلوگیری از ضایع شدن بیت المال با هدف تقویت اقتصاد مقاومتی در میان دستگاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا از یزد، امین حسین رحیمی در گردهمایی مدیران مالی و اداری استان در این باره افزود: این کمیته در استان یزد نیز کار خود را آغاز کرده است.


رئیس کل دیوان محاسبات کشور، با معرفی طرح سامانه نظارت الکترونیک دیوان محاسبات کشور گفت: از این پس نظارت دستگاه‌ها به صورت الکترونیکی است، به این طریق که دستگاه‌های اجرایی اطلاعات مالی خود را به سیستم داده و به این طریق از اشتباهاتی که بعضا در خصوص هزینه‌ها صورت می‌گیرد جلوگیری و برای رفع آن از سوی دیوان محاسبات کشور اقدام می‌شود.
رحیمی افزود: از سوی دیگر باید این گزارش‌ها در دسترس عموم قرار بگیرد چراکه هدف این سامانه در وهله اول شفاف سازی است.


وی هدف این جلسه را تعامل دیوان محاسبات با دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: وظیفه دیوان محاسبات طبق قانون پاسداری از بیت المال است و آنچه ما از مدیران و کارکنان بخش دولتی انتظار داریم نیز تلاش در همین خصوص است.
این مقام مسئول، با بیان اینکه در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها فرار مالیاتی بسیار است، گفت: عدم استفاده از سیستم الکترونیکی یکپارچه، یکی از عوامل فرار مالیاتی است که در نظر داریم با کنترل‌های داخلی و همچنین آموزش، امکان فرار مالیاتی را به حداقل برانیم.


وی ادامه داد: در اینجا آموزش حرف نخست را می‌زند و ما معتقدیم که این آموزش نه تنها برای مدیران مالی و اداری نفع دارد بلکه برای کار پردازان هم باید این آموزش را انجام دهیم؛ چراکه طبق بررسی‌های صورت گرفته، بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده در دیوان به دلیل نا‌آگاهی کارکنان از قوانین و مقررات بوده است.
وی با بیان اینکه آموزش کار دیوان عالی نیست گفت: تخلفات را فهرست کرده‌ایم. از این رو، به این نتیجه رسیده‌ایم که بیشتر مشکلات ما ناشی از عدم آموزش بوده است.


رحیمی با تاکید بر لزوم حفظ بیت المال از سوی مدیران کشور، مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین کارمندان، گفت: مدیران باید این ابتکار را داشته باشند که به سوی مدیریت جهادی حرکت کنند.
وی افزود: طبق اطلاعات ما، مسئولان در سطح کشور به طور سخت کوشانه‌ای در تکاپو هستند، اما آنچه مشهود است استفاده از روش‌های غلط است.


وی در این خصوص ادامه داد: در بسیاری از موارد قوانین و مقررات نیز نیاز به اصلاح دارد و لازم است در چارچوب قانون، مواردی که دچار ایراد است مطرح و برای اصلاح آن اقدام شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۸۰ درصد بودجه تنها صرف هزینه جاری کشور شده است از این رو، حتما باید در روش بودجه ریزی کشور اصلاح ساختار صورت بگیرد.


وی افزود: هنوز بودجه ریزی طبق قانون برنامه پنجم عملیاتی نشده است و اگر این بودجه عملیاتی شود هزینه جاری به این اندازه صرف نمی‌شد.
رحیمی لازمه کشف تخلفات و کاهش آن‌ها را تقویت کنترل داخلی از سوی مدیران دانست و گفت: تخلفاتی که از آن می‌گوییم مربوط به اختلاس نیست بلکه منظور ما از تخلفات جابه جایی بودجه و نحوه چگونه خرج کردن آن است.


وی با تاکید بر تعامل بیش از پیش مدیران با دیوان محاسبات گفت: با تحقق این تعامل، مدیران ما با جرات و جسارت بیشتری کار می‌کنند و ما نیز می‌خواهیم که مدیران، ما را در کنار خود احساس کرده تا کار به درستی انجام شود؛ چراکه تعریف درست نظارت هم همین است.


رئیس کل دیوان محاسبات کشور با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: پر رنگ بودن بحثاقتصاد مقاومتی در موقعیت کنونی حاکی از این است که ما در عرصه اقتصاد کشور و همچنین در عرصه فرهنگ با مشکل جدی روبه رو هستیم و این مهم از دو طریق عزم ملی و مدیریت جهادی تحقق می‌یابد.
وی با توجه به قرارگیری در آستانه سالگرد آزادی خرمشهر، گفت: برای نمونه، همه ما می‌دانیم که اگر خرمشهر آزاد شد به دلیل تحقق مدیریت جهادی در میان مردم بود.


وی افزود: می‌خواهم بگویم که باید در میان مسئولان ما نهادینه شود که اقتصاد کشور دچار مشکل است و همچنین این حساسیت در مدیران ایجاد شود که تنها مدیریت جهادی است که لازمه تحقق این مهم است و با به کار گیری روش‌های عادی این مشکل حل نخواهد شد.
به گفته وی، اقتصاد کشور باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی تنظیم شود و این در حالی است که ما بودجه‌های بسیاری را در کشور هزینه می‌کنیم اما به اندازه‌ای که بودجه در کشور مصرف می‌شود، توسعه اتفاق نمی‌افتد.


وی گفت: ما اجازه دخالت در کار اجرایی را نداریم اما متوقع هستیم که پاسداری از بیت المال از سوی مدیران و کارکنانی که پول در اختیار آن‌ها است به درستی انجام شود.


این مقام مسئول، خطاب به مدیران استان گقت: دیوان محاسبات را مقابل خود ندانید بلکه ما را یاری گر خود بدانید و این را هم در نظر بگیرید که ما به دنبال پرونده سازی علیه هیچ مسئولی نیستیم بلکه هدف ما، تعامل با دستگاه‌های اجرایی استان برای کاهش تخلفات و همچنین ارتقای وضعیت اقتصاد کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز