خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر رشت با اعضای شورا انزلی مطرح شد؛

مرگ زودرس تالاب انزلی با اجرای طرح بایوجمی / انقطاع نسل، جهش ژنتیکی و گسترش انواع سرطان از عواقب اجرای طرح است

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۲۸۱

در جلسه مشترک کمیسیون های عمران و بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با اعضای شورای شهر انزلی اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی را علت مرگ زودرس این تالاب اعلام کردند.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس کمیسیون عمران شورای رشت درابتدای جلسه مشترک که با حضور جمعی از اعضای شورای انزلی درساختمان شورای رشت برگزار شد با اشاره به اینکه تعامل ما بین شوراهای اسلامی می تواند دستاوردهای خوبی برای شهرها رقم بزند اظهار کرد: در مباحث اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی که امروزه همه شهرهای گیلان به نحوی با آن مواجه هستند پیوستگی جوامع محلی موجب تحقق نتایج خوبی می شود.

رضا رسولی با تاکید بر اینکه زندگی بخش عمده ای از هم استانی‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم با تالاب ، رودخانه ها و غیره ارتباط دارد افزود: بخشی از رسوبهایی که در تالاب انزلی انباشت می شود به علت سو‌مدیریتی است که از بالا دستها و پیرامون فاضلاب وجود دارد .
وی با بیان اینکه سالهاست در آرزوی داشتن رودخانه های پارک و عاری از آلودگی به سر می بریم گفت: با توجه به تعدد آلاینده ها تا کنون گام های کوچکی در این باره شکل گرفته و خروجی این مبحث برای مردم مشخص نیست.
 
رسولی با اشاره به گام های عملیاتی پیرامون ساماندهی رودخانه های رشت بیان کرد: نحوه زندگی مردم رشت و دیگر مردمان استان با تالاب انزلی در ارتباط است و با توجه به اتفاقات ناخوشایندی که در راستای سیل مهاجرت کنترل نشده ، زمین فروشی و زمین خواری در شهرهای مختلف گیلان در حال رقم خوردن است تصمیم داریم که نشست های مشترکی با حضور تمامی کمیسیون های تخصصی شوراهای گیلان به منظور اتخاذ تصمیمات سازنده در این باره برگزار کنیم.
 
رئیس کمیسیون عمران شورای رشت با ابراز گلایه از خرید و فروش غیر اصولی زمین در نقاط مختلف گیلان و رشت تصریح کرد: در حال حاضر در برخی از مناطق شاهد خرید و فروش زمین به قیمت بسیار ناچیز هستیم و مهاجرت گسترده به گیلان به معضلی برای این استان تبدیل شده است.
 
رسولی به نشست مشترک دو کمیسیون تخصصی شورای رشت با اعضای شورای شهر انزلی اشاره کرد و گفت: این نشست در راستای بررسی اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی و تاثیرات آن بر دیگر منابع زیست محیطی استان گیلان برگزار شده و نقش تالاب انزلی در زندگی مردم گیلان غیر قابل انکار است.
 

وی  در ادامه  تصریح کرد: اخیرا شاهد اقدام خوب دستگاه قضا درباره دستور توقف اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی هستیم  زیرا در  صورت اجرای این طرح ممکن بود  آسیب های بسیاری به مردم  گیلان و محیط زیست منطقه وارد می شد.

 
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات زیست محیطی رشت به عنوان مرکز استان اظهار کرد: بسیاری از مشکلات گیلان در سایه پوشش سبز پنهان شده است.
 
فاطمه شیرزاد با تاکید بر اینکه چند دهه از عمر مشکلات زیست محیطی در گیلان از جمله سراوان می گذرد افزود: افزایش آلودگی های زیست محیطی دغدغه بزرگی است که در حال حاضر بسیاری از صاحب نظران و همچنین مردم استان گیلان بر روی آن اتفاق نظر دارند.
 
وی با ابراز گلایه از وضعیت نامطلوب دو رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت گفت: امیدوارم با تلاش هایی که در دوران فعالیت شورای چهارم و پنجم رشت در این باره انجام شده است بتوانیم به زودی با عملیاتی کردن تصمیمات پاسخ مناسبی برای مردم در این مباحث داشته باشیم.
وی کمبود منابع مالی را مهم ترین مشکل پیرامون مباحث زیست محیطی دانست و تصریح کرد: در این باره جلسات متعددی گذاشته شده است اما متاسفانه تا کنون اقدام چشمگیری پیرامون مباحث زیست محیطی انجام نشده و گویا قرار است با اجرای طرح بایوجمی همچنان شاهد افزایش حجم مشکلات محیط زیستی در گیلان باشیم.

 

وی بیان کرد: از مدیر کل محیط زیست گیلان انتظار داریم به عنوان ناظر مباحث زیست محیطی در استان با ادامه اجرای این طرح در تالاب انزلی مخالفت کرده و یقینا به واسطه چرخه طبیعی و غذایی عواقب اجرای آن به تمامی مردم گیلان آسیب می رساند.
 
شیرزاد به فراخوان طرح مشارکت‌های مردمی توسط کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت پیرامون ساماندهی دو رودخانه گوهرررود و زرجوب اشاره کرد و گفت: اخیرا یکی از شرکت ها بدون انجام هماهنگی های لازم به این مبحث ورود کرده که یقینا این مهم را پیگیری می کنیم.
 
عضو شورای شهر انزلی نیز در این جلسه با ابراز خرسندی پیرامون برگزاری جلسات مشترک ما بین شوراهای مختلف گیلان اظهار کرد: به دلیل پراکندگی در تصمیمات و جزیره ای اقدام کردن، امروزه معضلات زیست محیطی در گیلان به یک خطر تبدیل شده است.
 
موسی زنجانخواه به اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: شورای انزلی پس از اطلاع از این موضوع به بررسی آن پرداخت اما پس از آن اعلام کردند که این طرح در سطوح کلان اجرایی می شود و شورا نباید در این باره ورود کند و از این جهت سعی کردیم از طریق تریبون های مختلف این مهم را بررسی کنیم .
 
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همدلی در شوراها شعار است اظهار کرد: در شهر ما کمبود نیروی انسانی متخصص داریم اما بیشتر درباره مباحث مختلف فقط به حرف زدن بسنده می کنیم.
 
محمد حسن علیپور با انتقاد از روند احداث دستگاه زباله سوز رشت افزود: مازندران در این باره بسیار پیشرفت کرده است اما اعتبار لازم تا کنون به رشت اختصاص پیدا نکرده است.
 
مدیر عامل پسماند استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تا کنون ۵۹ میلیارد تومان بابت پروژه های زیست محیطی در گیلان جذب اعتبار داشتیم اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به گیلان و برای نخستین بار مصوبه ۳۱۴ میلیارد تومانی برای زباله های گیلان در ابعاد مختلف اختصاص پیدا کرد.
 
پویا شهشهانی با ابراز گلایه از سوخت شدن بخشی از اعتبارات دولتی زیست محیطی در گیلان بیان کرد: هشت میلیارد تومان از اعتبارات دولتی اختصاص یافته به گیلان از محل اسناد دولتی به علت عدم پیگیری برخی از دستگاه ها و دریافت آن در زمان مقرر سوخت شده است و باید تلاش کنیم تا چنین مشکلاتی تکرار نشود.
 
یکی از فعالان زیست محیطی نیز در این جلسه با انتقاد از اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی اظهار کرد: بایوجمی یک روش شیمیایی و فوق العاده خطرناک است و متاسفانه مجریان آن اطلاعات درستی درباره روند این اقدام در تالاب انزلی در اختیار ما قرار نمی دهند.
 
محمد لاهوری با بیان اینکه اجرا، ارزیابی و آزمایشات پیرامون مباحث زیست محیطی اجرای این طرح بر عهده یک موسسه است افزود: موادی که در داخل تالاب سرازیر می شود تبعات زیست محیطی و انسانی آن مشخص نیست و با دستور دادستان در شرایط فعلی توقف آن صادر شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه حیات تالاب انزلی به واسطه اجرای این طرح مورد تهدید است گفت: در محدوده پنجاه هکتاری از تالاب انزلی ۱۲ هزار لیتر مایع بایوجمی سرازیر شده که یقینا به تمام محیط اطراف سرایت می کند.
 
کارشناس مباحث زیست محیطی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح بایوجمی به یک دغدغه بزرگ برای حامیان محیط زیست تبدیل شده است اظهار کرد: در اجرای طرح بایوجمی عواقب آن در نظر گرفته نشده است و یقینا ورود ماهی از آن محدوده به چرخه مصرفی مردم تبعات بسیار خطرناکی به همراه دارد.
 
زهرا جنسی با بیان اینکه محیط آبی سیال است افزود: انتقال ماده سمی در طرح بایوجمی به دیگر نقاط تالاب انزلی به واسطه روان بودن محیط آبی وجود دارد و یقینا با از دست دادن تالاب انزلی عواقب اقتصادی و اجتماعی فراوانی دامان مردم انزلی و گیلان را می گیرد.
 
نسیم طواف زاده یکی دیگر از فعالان محیط زیست گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی مرگ زودرس این تالاب رقم می خورد اظهار کرد: این ادعا که طرح بایوجمی فقط در یک محدوده تالاب انزلی در حال اجرا است اشتباه بوده و به واسطه روان بودن محیط آبی یقینا تمام تالاب تحت شعاع عواقب آن قرار می گیرد.
 
یکی دیگر از اعضای شورای شهر انزلی در این جلسه با اشاره به اینکه مطالبه گری سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست پیرامون بایوجمی قابل تقدیر است اظهار کرد: این مسئله یک موضوع ملی است و گویا برخی گیلان را آزمایشگاهی به منظور اجرای طرح ها می دانند.
 
یاسر کریم بخش سرازیری پسماند شیمیایی جنوب کشور به گیلان را یکی دیگر از اقدامات عجیب دانست و افزود: انقطاع نسل، جهش ژنتیکی و گسترش سرطانها ، خطر بزرگی است که با اجرای چنین طرح هایی گیلان را تهدید می کند.
 

ابراهیم اخوان با تاکید بر اینکه اعضای شورا منتخب مردم هستند افزود: در سال ۹۱ پیرامون احیا رودخانه های زرجوب و گوهر رود اعتبار دولتی اختصاص پیدا کرد اما پس از آن بدون نتیجه به حال خود رها شد و انتظار داریم مسئوولان در این زمینه پاسخگوی منتخبین مردم باشند.

 
وی با بیان اینکه رودخانه ها و تالاب از لحاظ چرخه زیست محیطی به یکدیگر مرتبط هستند گفت: منشا اصلی آلودگی های زیست محیطی از بیمارستانها سرچشمه می گیرد و با توجه به اینکه تالاب انزلی به عنوان یک تالاب بین المللی افتخاری برای استان است و انزلی و رشت ویترین استان محسوب می شوند باید در راستای رفع مشکلات زیست محیطی آنان با جدیت بیشتری اقدام کرد.
 
در این جلسه با موافقت تمامی اعضای حاضر مقرر شد بیانیه ای پیرامون مخالفت با اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی تهیه و به مراجع تصمیم گیرنده در این باره ارسال شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز