خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

۱۲ اثر میراث معنوی گیلان ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۲۰۲

مدیرکل میراث فرهنگی‌گیلان گفت: ۱۲ اثر میرا‌ث‌معنوی گیلان ثبت ملی شد.

به گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیر انتخابی با بیان این مطلب گفت: در جلسه کمیته ثبت آثار ناملموس کشور که روز سه‌شنبه و چهارشنبه 4 و 5 تیرماه در اردبیل و با حضور اعضای کمیته عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، ثبت 12 عنوان اثر ناملموس استان گیلان در فهرست میراث ملی کشور مورد موافقت قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ادامه داد: استان گیلان ۱۲ پرونده را ارائه کرد و پس از بررسی آثار میراث معنوی توسط داوران همایش مورد تایید قرار گرفت که در نتیجه واجد ارزش ثبت ملی شناخته شد.

امیر انتخابی افزود: پرونده های مهارت نوغانداری و ابریشم کشی سنتی، آیین کترا گیشه، مهارت جوراب بافی گیلان، الکاوه بازی، بازی مرغانه جنگ، مهارت پخت تیان حلوا خشکبیجار، خورش ترش واش، سیاه پلو لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کال کباب، باقلاوابیج از جمله این پرونده ها بود .

وی همچنین گفت : پس از ثبت یک اثر ناملموس در فهرست میراث ملی کشور، ضرورت دارد همه ساله نسبت به برگزاری جشنواره‌های استانی و محلی در پیوند با احیاء و زنده نگه داشتن آئین، سنت یا شیو‌ه‌سنتی آماده‌سازی یک نوع خوراک در گستره محلی، روستا، شهر یا شهرستان اقدام شود .

امیر انتخابی ضمن لزوم توجه به تشکل‌های مردم نهاد افزود: تشکل‌های مردم نهاد نیز می‌بایست با فعالیت‌ها در این حوزه‌ها،نسبت به معرفی و شناسایی این دسته از آثار و مواریث ارزشمند معنوی که‌محصول ارزشگذاری و همت گذشتگان است، تلاش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز