خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبر داد:

تخصیص اعتبار ویژه به پروژه های آبخیزداری گیلان از محل استانی

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۰۴۹

مدیرکل منابع طبیعی گیلان از تخصیص اعتبار ویژه به پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات استانی خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، محسن یوسف ‌پور در نشست ویژه بررسی پروژه های آبخیزداری استان گیلان که با حضور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، اظهار کرد: گیلان بالغ بر یک میلیون و 400 هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و 17 هزار هکتار آن(معادل 70 درصد) عرصه های ملی است.

وی عرصه های ملی را شامل اراضی جنگلی، مرتعی، ساحلی و بشه زارها دانست و افزود: ما در گیلان جنگل های هیرکانی داریم و این جنگل ها جزو بی نظیرترین جنگل های دنیا از نظر قدمت و تنوع ژنتیکی بوده و اخیرا به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری به ویژه طی چند سال اخیر نسبت به حفظ جنگل های شمال دغدغه مند هستند، خاطرنشان کرد: در این راستا طرح توقف بهره برداری از جنگل ها را اجرایی کردیم. براساس برنامه ششم طرح مذکور باید طی سال های 96-99 محقق شود، اما این دغدغه در گیلان مضاعف بود و لذا در سال 96 بهره برداری از جنگل های گیلان را به صفر رساندیم.

این مقام مسئول، با اشاره به بهره برداری های صنعتی از جنگل های شمال طی 50 سال اخیر، یادآور شد: بهره‌برداری صنعتی از درختان جنگلی در تمام دنیا با نقدهایی مواجه است، زیرا جنگل های طبیعی به خاطر ارزش های زیست محیطی شان از جمله حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی یک عامل بازدارنده در برابر وقوع سیل محسوب می شود لذا سازمان جنگل ها طرح تنفس را با مصوبه دولت اجرایی کرد و استان گیلان جزو استان های پیشرو در این امر است.

وی تجمع درختان ریشه کن را عامل تشدید کننده سیلخیزی و آتش سوزی دانست و گفت: در زمان وقوع سیلاب درختان بسیار زیادی را می بینیم که همراه با جریان آب در مسیر رودخانه قرار می گیرند و با سد کردن مصب خسارت هایی را ایجاد می کنند. همچنین تجمع چوب آلات جنگلی به عنوان کانون احتراق و اشتعال است و لذا باید تمهیداتی برای خروج این نوع چوب آلات از جنگل اندیشیده شود.

یوسف پور، با اشاره به وقوع سیلاب اخیر در گیلان، متذکر شد: وجود پوشش گیاهی و فعالیت های آبخیزداری به ویژه عملیات بیولوژیکی و مکانیکی در مناطق بالادست از جمله سرشاخه ها، مراتع و جنگل ها میزان خسارت ناشی از سیل را کاهش داد، اما بخش اعظمی از مشکلات در پایین دست و جلگه، به عدم ساماندهی رودخانه ها مربوط می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، سیلخیری را متفاوت از سیل گیری دانست و اضافه کرد: خوشبختانه در سال 97 با افزایش قابل ملاحظه اعتبارات آبخیزداری مواجه هستیم و در این راستا تفاهم نامه ای فی ما بین سازمان جنگل ها و استانداری گیلان منعقد شده و اعتبار خوبی از محل اعتبارات استانی به پروژه های آبخیزداری تخصیص یافته است که نویدبخش سال آبخیزی خوب برای گیلان خواهد بود.

وی با اشاره به کمبود امکانات و نیرو، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع سعی می کنیم کنترل مناطق سیلخیز استان به ویژه در بالادست به نحو احسن صورت گیرد تا در پایین دست شاهد بحران ها و بلایای غیرمترقبه نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز