خبرگزاری کار ایران

در بیمارستان الزهرا (س) رشت برگزار شد؛

همایش پیشگیری از وقوع و مواجهه با حوادث چهارشنبه آخر سال

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۳۰۱

همایش یک روزه "پیشگیری از وقوع و مواجهه با حوادث چهارشنبه آخر سال" به همت مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای گیلان، با همکاری سازمان آموزش و پرورش و آتش نشانی، در بیمارستان الزهرا (س) رشت برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، شاهرخ یوسف زاده چابک رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مولفه های اثر گذار بر سلامت جامعه، اظهار داشت: 75 درصد مراحل اثر گذار بر سلامت جامعه خارج از مدیریت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

یوسف زاده چابک با بیان این مطلب که برای درمان بیماری‌ها و حوادث غیر مترقبه هزینه‌های زیادی باید صرف شود، افزود: در این خصوص برای پیشگیری و کاهش حوادث ناگوار، باید از پتانسیل‌های اجتماعی کمک بگیریم. از جمله این پتانسیل‌ها، مجمع مراقبان سلامت استان است که با تعامل و همکاری آنها و آگاه سازی خانواده‌ها می توانیم کاری بزرگ را انجام دهیم که سیستم بهداشت و درمان به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست.

وی با اشاره به وضعیت تروما در استان گیلان، اظهار داشت: حوادث به ویژه حوادث ترافیکی، از مهم ترین معضلات است که کشور با آن روبرو می باشد، در این خصوص، با اقدامات انجام شده در طی ایام نوروز سال96، دانشگاه علوم پزشکی گیلان با کمک پلیس راهور استان توانست 8 درصد میزان آن را در گیلان کاهش دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شناسایی نواحی حادثه خیز در گیلان از جمله شهرستان های رشت، لاهیجان، آستارا، تالش و محور آستارا به اردبیل، بیشترین آمار تلفات تصادفات جاده ای در سالجاری را مربوط به موتور سیکلت سوران و عابرین پیاده عنوان کرد.

دکتر یوسف زاده چابک در ادامه آمار تلفات جاده ای در طی سال 96 در گیلان را 504 تن اعلام کرد و افزود: با توجه به گردش پذیر بودن استان این آمار رقم قابل توجه ای می باشد. به علت موقعیت جغرافیایی استان، گیلان جز استان های حادثه خیز بعد از استان های قم و قزوین در کشور است.

وی با اشاره به فرا رسیدن سال نو، رعایت موارد و توصیه های ایمنی و نهایت همکاری لازم شهروندان گیلانی را با پلیس راهور، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مراکز درمانی خواستار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ادامه داد: شهروندان گیلانی می‌توانند در صورت بروز مسایل و مشکلاتی در حوزه های دارویی، رسیدگی به بیماران و حتی رستوران ها با سامانه 190 شکایات تماس بگیرند.

وی با بیان این مطلب که چهارشنبه سوری، می تواند آبستن حوادث جبران ناپذیری باشد، یادآور شد: 85 درصد آسیب ها در گیلان طی سال گذشته مربوط به گروه دانش آموزان بود. که از ناحیه چشم، دست، سرو صورت دچار آسیب شده بودند.

یوسف زاده چابک در پایان به منظور بهره مندی از توصیه ها و نکات ایمنی و... مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان را خواستار شد و با توجه به اهمیت مقوله پیشگیری در بروز بیماری ها، از راه اندازی پویش مردمی چهارشنبه سوری و نوروز در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ارتقای سلامت شهروندان و مسافران نوروزی در استان، خبر داد. وی در پایان ضمن تقدیر از همکاری دستگاه های اجرایی استان در" همایش پیشگیری از وقوع حوادث چهارشنبه آخر سال" ، اظهار داشت: با برگزاری چنین همایش هایی و ارتقای سطح آموزش ها، می توان از بروز آسیب و حوادث ناگوار پیشگیری کرد، بی شک این کار بزرگ بسیار اثرگذار و ارزشمند تر از درمان خواهد بود. در این خصوص می توانیم از طریق اطلاع رسانی به دانش آموزان و والدین آنها از بروز حوادث ناگوار و جبران ناپذیر پیشگیری کنیم.

دکتر حمید حیدری کارشناس مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه با اشاره به نقش گسترده حوادث و تروما در جامعه، یادآورشد: سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده می باشد که طیف گسترده ای از مراقبت ها را برای همه بیماران مجروح ارایه می کند. سیستم تروما نفس کارگروهی و شبکه ای است.

وی آموزش، رعایت قوانین، ایمنی راه ها و زیر ساخت ارتباطی و شبکه بهداشت را از نقاط بهبود پیش از آسیب عنوان کرد و انتخاب استان گیلان به عنوان نخستین پایلوت سیستم تروما در کشور و تشکیل شورای راهبردی ترومای استان را، مهمترین دستاوردهای سال 95 دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد و از تروما،به عنوان سومین عامل مرگ و میر جوانان در کشور یاد کرد.

وی در ادامه هدف از برگزاری مناسبت‌های آیینی نظیر چهارشنبه سوری را، یک همبستگی اجتماعی دانست و اظهار داشت: باید با همکاری هم از بروز رفتار پرخطر و هدایت آن به سمت رفتاری ایمن تر تلاش کنیم تا این آیین کهن، به یک اتفاق خوشایند تبدیل شود. در این خصوص نقش آموزش و پرورش برای همکاری مداوم بسیار مثمرثمر خواهد بود.

سرهنگ باقر رجبی- مدیر آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان گیلان نیز با اشاره به این مطلب که مسایل و مشکلات اجتماعی را می توان با رویکرد اجتماعی رفع کرد، از چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) به عنوان یک میراث فرهنگی بزرگ یاد کرد و گفت: این آیین کهن گاها" با برخی از رفتارهای پرخطر به عنوان یک چالش محسوب می شود که با راهکارهای مناسب می توان از عواقب و پیامد های آن که خسارت های زیادی را به دنبال دارد، پیشگیری کرد.

وی افزود: در برپایی مراسمات آیینی چهارشنبه سوری، بیشترین اتفاقات ناگوار و نقص عضو درکودکان و نوجوانان مشاهده می شود در این خصوص دانش آموزان، نیازمند آگاه سازی و آموزش همگانی هستند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز