خبرگزاری کار ایران

کشف آثار معماری و بقایای فرهنگی دوره اشکانی در روستای فیلده رودبار

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۶۷۶

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان و سرپرست هیئت باستان شناسی فیلده گفت: در کاوش های باستان شناسی در روستای فیلده شهرستان رودبار آثار معماری مسکونی و بقایای فرهنگی و کارگاهی دوره اشکانی کشف شد.

به گزارش ایلنا از رودبار، هیئت باستان شناسی مستقر در روستای فیلده که حفاری به منظور تعیین عرصه وحریم این روستای تاریخی را به عهده دارند تاکنون موفق به شناسایی وکشف بقایای استقراری بجامانده ازمعماری خانه های تاریخی با شالوده سنگی و لایه های فرهنگی با انواع سفال های تاریخی مربوط به دوره اشکانی و قرن های اولیه تا میانه اسلامی شده است.

بهروز همرنگ باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان وسرپرست هیئت باستان شناسی فیلده در تشریح جزئیات مطالعات و کاوش های مذکور اظهار داشت:روستای فیلده با داشتن بقعه تاریخی در مرکز روستا و همچنین درختان چنار پلاک گذاری شده با عمر 500 تا 1000 سال یکی از شاخص‌ترین مراکز تاریخی - مذهبی شهرستان رودبار به شمار می آید که پژوهش های باستان شناسی و شناسایی بیشتر آثار و پیشینه تاریخی آن نقش موثری در معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های استان دارد.

وی با بیان اینکه در این کاوش ها یافته‌هایی همچون تنورهای سفالی، اجاق،سفال هایی با کاربرد روزمره، کوره پخت آجر، فضاهای کارگاهی آهنگری با جوش کوره وسرباره کشف شده،اذعان نمود:این یافته ها نشانگر تخصص های موجود در ادوار یاد شده است.

همرنگ افزود: از نکات جالب توجه این حفاری، بدست آمدن سفال هایی تاریخی مربوط به عصر اشکانی و ساسانی است که قابل مقایسه و تطبیق با آثار لایه های فوقانی تپه کلورز رستم آباد می باشد.

این باستان شناس؛ کشف قبور تاریخی با معماری چهار چینه سنگی و زاغه ای را از نکات مهم حفاری مذکور قلمداد کرد و تصریح نمود: کوره آجر پزی در دامنه ارتفاعات" قبرستان کوله" نیز حاکی از وجود آثاری است که نمونه های آجری آن در تپه کلورز و محوطه های سینه خانی،خرپین و قلعه دوگاهه رودبار نیز بدست آمده و از ابعاد چهار ضلعی30 سانتی متری با ضخامت 6 سانتی متری برخوردار می باشد.

کتیبه های سنگی موجود در بقعه و قرآن قدیمی این بقعه که اکنون به عنوان اثری نفیس در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود نیز از نکات ارزشمند این روستا بود که همرنگ به آن اشاره کرد.

سرپرست هیئت باستان شناسی فیلده در پایان به وقفه هایی که به علت سرمای هوا در این فصل از سال در این منطقه کوهستانی روند کار حفاری را با مشکل مواجه کرده اشاره کرد و با قدردانی از تمامی مسئولینی که به اهمیت این پژوهش پی برده و به اجرای آن یاری رسانده اند،تداوم کاوش های علمی در این روستا و محوطه های پیرامونی را مورد بحث قرار داد وابراز امیدواری نمود که با پیگیری این برنامه در فصول آتی جایگاه و هویت تاریخی روستای فیلده و نحوه استقرارو معماری،ویژگی های فرهنگی، هنری،اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن با وضوح بیشتر روشن گردد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز