خبرگزاری کار ایران

به ریاست معاون فرماندار برگزار شد؛

جلسه ستاد واکسیناسیون طیور بومی شهرستان صومعه سرا

asdasd
کد خبر : ۴۲۹۶۷۸

جلسه ستاد شهرستانی واکسیناسیون طیور بومی به ریاست کریمی معاون فرماندار صومعه سرا و با حضور جمعی از روسای ادارات در محل فرمانداری برگزار شد.

به گزارش ایلنا از صومعه‌سرا، بهروزی رئیس دامپزشکی شهرستان صومعه‌سرا از اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل همزمان با سراسر کشور در این شهر خبر داد و اظهار کرد: نیوکاسل از بیماری‌های بسیار مسری است که تقریباً همه گونه‌های پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می‌کند و در مواردی حتی بدون بروز نشانه‌ای از بیماری،سبب مرگ و میر صد در صدی طیور در گله مبتلا می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از کشورها گسترش صنعت پرورش طیور را محدود کرده است.

وی با بیان اینکه پرندگان بومی و روستایی از مخازن مهم ویروس نیوکاسل هستند،افزود:این پرندگان در بسیاری از موارد بدون بروز تلفات یا نشانه‌ای از بیماری و یا پس از بهبود به مخزن ویروس تبدیل می‌شوند و آن را به سایر پرندگان از جمله جمعیت عظیم طیور صنعتی منتقل می‌کنند. بنابراین کنترل بیماری در پرندگان روستایی بسیار حائز اهمیت است.

بهروزی با بیان اینکه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگه‌داری پرندگان در پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل بسیار موثرند، خاطرنشان کرد:واکسیناسیون پرندگان با استفاده از واکسن زنده و غیر بیماری‌زا از یک سو ایمنی آن‌ها را در برابر بیماری بالا می‌برد و از سوی دیگر ویروس زنده ولی غیر بیماری‌زا را در بدن پرندگان،جایگزین ویروس بیماری‌زای وحشی می‌کند؛ به این ترتیب خطر انتقال آلودگی از این مخازن به پرندگان سالم به ویژه طیور صنعتی بسیار کم می‌شود.

وی علائم عصبی را شایع‌ترین نشانه بیماری نیوکاسل در پرندگان دانست و عنوان کرد: سیاست سازمان دامپزشکی کشور برای مبارزه با بیماری نیوکاسل، رعایت اصول امنیت زیستی و واکسیناسیون است. بنا است واکسن غیربیماری‌زا مقاوم به حرارت نیوکاسل در سطح روستاها به اجرا درآید. واکسن غیربیماری‌زای مقاوم به حرارت، ایمنی قابل قبولی ایجاد می‌کند و بر خلاف سایر واکسن‌های زنده نیوکاسل به هیچ عنوان خطر بیماری‌زایی و واکنش‌های بعد از واکسن را ندارد و براحتی در آب آشامیدنی پرندگان قابل استفاده است.

رئیس شبکه دامپزشکی‌صومعه‌سرا در پایان به اجرای این طرح در صومعه‌سرا با همکاری‌بسیج سازندگی شهرستان اشاره و اظهار کرد: در این طرح 600هزار دوز واکسن در صومعه‌سرا مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این در حالیست که در رشت یک میلیون دوز واکسن مصرف خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز