خبرگزاری کار ایران

معاون مدیرکل میراثفرهنگی و صنایع دستی گیلان:

همراهی نکردن بانک ها در پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۷۹۵

یازده رشته صنایع دستی گیلان ثبت ملی شده و هشت رشته مربوط به بانوان است.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به پرداخت تسهیلات با سود چهار درصد در قالب مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی گیلان، گفت: همراهی نکردن بانک‌ها با هنرمندان از مشکلات است.

به گزارش ایلنا از رشت، نادر ذاکری در نشست کارگروه بانوان و خانواده گیلان تصریح کرد: ۱۱ رشته صنایع دستی گیلان ثبت ملی شده و هشت رشته مربوط به بانوان است.

این مسئول با اشاره به ثبت مهارت سنتی رشته‌های صنایع دستی گیلان در فهرست میراثمعنوی ملی افزود: «میراثفرهنگی ناملموس» به معنای رفتار‌ها، روش‌های ارائه، نمود‌ها، دانش‌ها، مهارت‌ها و همچنین وسایل، اشیا، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی منطبق با آن‌ها است.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه جوامع و گروه‌ها موارد مذکور را به عنوان بخشی از میراثفرهنگی خود می‌شناسند، تصریح کرد: میراثفرهنگی ناملموس از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

ذاکری ادامه داد: میراثفرهنگی ناملموس توسط جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ آن‌ها دوباره خلق شده و حس هویت و استمرار را برای آن‌ها به ارمغان آورده و به این ترتیب احترام به تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری را ترویج می‌کند.

وی رشته‌های به‌ثبت رسیده را از صنایع دستی گیلان عنوان کرد و افزود: صنایع دستی بر گرفته از تفکرات، باور‌ها، ذوق، سلیقه و هنر مردم این استان است و فرهنگ و هویت مردم محلی را نشان می‌دهد.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به رشته رشتی‌دوزی در گیلان، خاطرنشان کرد: رشتی‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی و هنرهای اصیل رشت است و از طریق دوختن نخ‌های ابریشمی رنگی بر سطح پارچه و ایجاد طرح و نقش‌های زیبا و چشمگیر انجام می‌شود.

ذاکری ادامه داد: نمونه‌های قدیمی رشتی‌دوزی بیشتر به صورت پرده‌های منقوش تولید می‌شد و زینت‌بخش سالن‌ها و اتاق‌ها بود.

این مسئول در ادامه به پرداخت تسهیلات با سود چهار درصد در قالب مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی گیلان اشاره کرد و گفت: همراهی نکردن بانک‌ها با هنرمندان از مشکلات است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز