خبرگزاری کار ایران

نماینده لنگرود در مجلس:

نرخ کرایه حمل‌ونقل باید بر اساس واقعیت‌های میدانی تعیین شود / مالیات بارنامه‌ها حذف شد

نرخ کرایه حمل‌ونقل باید بر اساس واقعیت‌های میدانی تعیین شود / مالیات بارنامه‌ها حذف شد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم بازنگری در تعیین نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل بر اساس اطلاعات واقعی و پیمایش رانندگان گفت: قرار است سازمان راهداری تا هفته آینده نرخ کرایه‌ها را به‌گونه‌ای بررسی کند که دیگر شاهد اعلام‌های ناگهانی و بدون پشتوانه نباشیم.

به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات صنفی رانندگان قابل پیگیری و حل در سطوح ملی و استانی است، گفت: آمادگی دارم جلسات تخصصی‌تری با جمع‌های کوچک‌تر از صنف شما برگزار کنم تا بتوانیم موضوعات را دسته‌بندی، اولویت‌بندی و دقیق‌تر پیگیری کنیم.

لاهوتی در دیدار با جمعی از رانندگان، کامیون‌داران و فعالان حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: اگر لازم باشد رئیس سازمان راهداری یا حتی وزیر را به جلسات دعوت می‌کنیم، تا مشکلات در سطوح عالی‌تر هم شنیده شود.

وی تأکید کرد: رانندگان نقشی تعیین‌کننده در تعیین قیمت تمام‌شده کالا دارند. اگر از شما حمایت شود، می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد، و اگر حمایت نشود، برعکس، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آمار نگران‌کننده تصادفات جاده‌ای گفت: در یکی از نطق‌های اخیرم در مجلس به این موضوع اشاره کردم که سالانه ۲۱ هزار کشته در جاده‌ها داریم؛ آماری که معادل یک و نیم برابر شهدای هشت سال دفاع مقدس است. متأسفانه عمده تحلیل‌ها به خطای انسانی محدود شده، اما ریشه ماجرا فراتر از این است. کشور ما سهم بالایی از حمل‌ونقل را بر دوش جاده گذاشته و همین باعث فرسودگی ناوگان، افزایش خطر و هزینه شده است. در دنیا بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل بار و مسافر از طریق ریل و هوا انجام می‌شود؛ اما ما هنوز به شکل سنتی متکی به جاده هستیم.

لاهوتی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ما، سن بالای ناوگان است. وقتی اتوبوسی با عمر بالا در جاده پرت می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم که تصادف، طبیعی نباشد. در دنیا چنین حوادثی رخ نمی‌دهد. در برنامه ششم توسعه، استاندارد یورو۲ برای خودروها در نظر گرفته شده؛ در حالی که دنیا به سمت یورو۶ و بالاتر رفته است.

وی با اشاره به موضوعات صنفی کامیون‌داران گفت: یکی از مباحثی که مطرح کردید موضوع سوخت و نحوه تخصیص آن است. این موضوع باید به‌گونه‌ای حل شود که از یک‌سو، عدالت برای رانندگان رعایت شود و از سوی دیگر، فرصت سوءاستفاده برای غیرراننده‌ها و دلالان به‌وجود نیاید. متأسفانه در فضای مجازی برخی صحنه‌هایی که از اعتراضات منتشر می‌شود، واقعاً مربوط به رانندگان نیست بلکه گروه‌هایی هستند که قصد اخلال دارند. اعتراض صنفی محترم است، اما باید مراقب باشیم از آن سوءاستفاده نشود.

لاهوتی همچنین درباره نحوه محاسبه پیمایش افزود: نمی‌توان پیمایش را صرفاً با عدد و فرمول محاسبه کرد. ممکن است یک کامیون به دلیل حادثه یا توقف طولانی در ترافیک، ساعت‌ها بدون حرکت بماند. همچنین مبدا و مقصدها نباید به شکل ساده‌ای در نظر گرفته شود؛ مثلاً فاصله بین شرق و غرب تهران خود به‌تنهایی چند صد کیلومتر است.

وی درباره اقدامات در دست انجام توضیح داد: تصمیم داریم با هماهنگی وزارت صمت و سایر نهادها، ناوگان را بر اساس سن تفکیک کنیم و نوع پیمایش را هم به شکل دقیق‌تری لحاظ کنیم. همچنین قرار است سامانه‌ای طراحی شود تا اطلاعات مرتبط با بیمه، سوخت و عملکرد رانندگان شفاف و منظم باشد.

لاهوتی در پایان گفت: متأسفانه امروز ۲۰۰ هزار راننده در کشور داریم که فاقد بیمه‌اند. این مسأله انسانی و نگران‌کننده است و دولت موظف است منابع لازم برای پوشش این افراد را تأمین کند. بنده هم به سهم خودم تلاش خواهم کرد این موارد را از طریق نهادهای مسئول پیگیری و حل کنم.

نماینده لنگرود در گفت‌وگو با جمعی از رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل، اظهار کرد: ما در مجلس بارها تأکید کرده‌ایم که نرخ‌گذاری‌ها باید دقیق، منصفانه و متناسب با شرایط واقعی صنف انجام شود. اینکه ناگهان یک نرخ اعلام شود بدون اینکه پشتوانه کارشناسی داشته باشد، نتیجه‌اش فشار مضاعف بر راننده و در عین حال، ایجاد موج گرانی در سایر حوزه‌ها خواهد بود.

وی افزود: یک افزایش کوچک در قیمت بنزین یا گازوئیل، می‌تواند روی قیمت تمام‌شده بسیاری از کالاها مانند سبزی و گوجه‌فرنگی تأثیر بگذارد. بنابراین تعیین نرخ کرایه بدون درنظر گرفتن این زنجیره اثر، تصمیمی ناعادلانه خواهد بود. ما با سازمان راهداری صحبت کرده‌ایم تا نرخ کرایه‌ها با ملاک پیمایش و شرایط ناوگان به‌صورت دقیق بررسی شود.

لاهوتی با اشاره به بسته حمایتی دولت برای رانندگان گفت: بنده کاملاً در جریان جزئیات هستم. تمام موضوعات از جمله بیمه، سوخت و مشکلات دیگر صنفی در قالب یک بسته دیده شده و هفته آینده گزارشی از روند پیشرفت این اقدامات ارائه خواهد شد.

وی افزود: هفته گذشته بحث مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به بارنامه‌ها تحمیل شده بود، موجب نگرانی رانندگان شد. در قانون صراحتاً آمده که صدور بارنامه معاف از مالیات افزوده است، اما متأسفانه برداشت نادرستی از سوی سازمان امور مالیاتی شکل گرفته بود. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، طرحی را به صورت دو فوریتی در مجلس مطرح کردیم که خوشبختانه مشکل برطرف شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خطاب به فرماندار و مسئولان شهرستان لنگرود گفت: برای پیگیری دقیق‌تر موضوعات، لازم است اطلاعات مربوط به ناوگان حمل‌ونقل شهرستان، از جمله تعداد خودروها، سن وسایل نقلیه و نیازهای ضروری مانند روغن و لاستیک به صورت منظم در اختیار ما قرار گیرد. اگر بدانیم که مثلاً ۱۰۰ دستگاه فعال در لنگرود داریم، با چه سنی و چه وضعیتی، می‌توانیم پیگیری مؤثرتری داشته باشیم.

لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما نوسازی ناوگان است. باید برای کامیون‌هایی که بالای ۲۰ یا ۲۵ سال عمر دارند، راه‌حل‌هایی مانند ارائه تسهیلات بلاعوض یا وام‌های ارزان‌قیمت در نظر گرفته شود تا بتوانیم به تدریج این ناوگان فرسوده را از رده خارج کنیم. البته این کار نیاز به مشارکت همه‌جانبه دولت، مجلس و صنف دارد و ما آمادگی داریم این مسیر را با همراهی شما دنبال کنیم.

گلشن: پیگیری مطالبات کامیون‌داران نیازمند همراهی در سطح ملی است

 فرماندار لنگرود با اشاره به برخی از دغدغه‌های مطرح‌شده توسط رانندگان ناوگان حمل‌ونقل سنگین، تأکید کرد: بخشی از این مطالبات نیازمند پیگیری‌های ملی است.

یوسف گلشن در جلسه بررسی مسائل کامیون‌داران شهرستان لنگرود، با بیان اینکه برخی از مطالبات مطرح‌شده از سوی رانندگان، در حوزه اختیارات فرمانداری نیست، گفت: مطابق شرح وظایف فرمانداران، اولین و مهم‌ترین مسئولیت ما حفظ نظم و امنیت عمومی است و در این زمینه با همراهی نهادهای مسئول تلاش کردیم که آرامش و تعامل حفظ شود.

وی به اتفاقات روز یکشنبه هفته گذشته اشاره کرد و افزود: آن روز، رانندگان محترم به‌صورت مسالمت‌آمیز خودروهای خود را در کنارگذر متوقف کردند و خوشبختانه با همراهی نیروی انتظامی، دادستان محترم و خود رانندگان، شرایط به‌خوبی مدیریت شد و در کمترین زمان ممکن این وضعیت پایان یافت.

گلشن تصریح کرد: با این حال، درک می‌کنیم که رانندگان حق دارند مطالبات خود را مطرح کنند و ما نیز موظف به شنیدن این دغدغه‌ها هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز