خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان خبر داد؛

تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌ شهرکهای صنعتی با هدف حفظ نبض محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۳۹۹

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان گفت: در مدت دو سال گذشته برنامه‌ای را در شرکت شهرک‌های صنعتی تدوین و شاخص‌هایی را در نظر گرفتیم، تمام شاخص‌ها در این مدت انجام شده و حتی فرا‌تر از شاخص‌های تدوین شده حرکت کردیم.

به گزارش ایلنا از رشت، مهدی محبوبی اظهار کرد: یکی از با اهمیت‌ترین کار برای جذب سرمایه گذار توسعه زیرساخت‌ها است، لذا برای جذاب‌تر کردن مکان برای سرمایه گذار ضرورت دارد تا امکانات زیرساختی را فراهم کنیم. عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در سال ۱۴۰۲ در مقایسه سال قبل‌تر فقط در مدت یکسال در توسعه زیرساخت‌ها ۱۱۹ درصد و در تامین منابع ۲۲۶ درصد رشد داشته است، ما در دولت سیزدهم در بخش زیرساخت‌ها ۴۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.

مهدی محبوبی در ارائه گزارشی که از سوی روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان به دست ما رسیده می‌افزاید: در مدت دو سال گذشته برنامه‌ای را در شرکت شهرک‌های صنعتی تدوین و شاخص‌هایی را در نظر گرفتیم، تمام شاخص‌ها در این مدت انجام شده و حتی فرا‌تر از شاخص‌های تدوین شده حرکت کردیم.

وی اذعان داشت: وقتی در توسعه زیر ساخت‌ها حرکت کردیم، برنامه‌ای هم برای احیای واحدهای راکد ترسیم شد، به همین منظور با ورود سرمایه گذار و افراد کار آفرین و جذاب‌تر کردن زیرساخت‌ها برای سرمایه گذار، ۱۱۲ واحد در دولت سیزدهم در شهرک‌های صنعتی گیلان احیا شده است.

رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی، گیلان را پیش از ۴ دهه گذشته در رده ۵ قطب صنعتی کشور ارزیابی می‌کند و با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی می‌گوید: وقتی سیاست کلی تدوین می‌شود، بر اساس آن سیاست برنامه تدوین می‌شود و استان را به صورت کل نگاه می‌کنند و آنوقت نگاه به استان به صورت جغرافیایی و منطقه‌ای نیست، لذا چون وضعیت و پوشش جنگلی استان‌های شمالی خصوصا گیلان و مازندران به گونه‌ای دیده می‌شود تا پوشش جنگلی این دو استان کشور حفظ شود، آنوقت توسعه صنعت با ملاحظاتی روبرو می‌شود. اما می‌توان کشور آلمان که آب و هوای نزدیک به گیلان را دارد و با حفظ محیط زیست، بزرگترین کارخانجات خودرو‌سازی را در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق گردشگری و تفریحی ایجاد کردند و زمینه اشتغال جوانان تحصیل کرده را با آمار بالا فراهم نمودند را مثال زد.

وی همچنین از گیلان به گونه‌ای دیگر هم تحلیلی کرد و تصریح می‌کند: صنعت گیلان قادر به جذب کارگر ماهر در استان نخواهد بود، از سویی هم آمارها حاکی از این است که ۸۶ هزار تحصیل کرده ماهر در استان قدرت جذب در صنعت برای آنان وجود ندارد، این آمار مربوط به رشته‌های تحصیلی مربوط به صنعت و یا وابسته به صنعت است که پس از فارغ التحصیلی به دلیل اشباع بودن رشته تحصیلی از استان مهاجرت می‌کنند، بنابراین نیروی کار ما به استان‌های دیگر از جمله ساوه و اراک مهاجرت می‌کند.

محبوبی اگر چه معتقد است سیاست ما علی رغم همه محدودیت‌ها دست رد نزدن به سینه سرمایه گذاری‌های بزرگ است اما همچنان علی رغم همه تلاش‌ها سالانه تعدادی از این دست سرمایه گذاران را نمی‌توانیم جذب کنیم ادامه می‌دهد: وقتی شهرک‌های ما دارای گرید هستند و یا گرید ۳ دارند آنوقت اجازه ورود صنایع بزرگ را نداریم، این اتفاق موجب می‌شود تا سال قبل یک سرمایه گذار بزرگ برای ایجاد کارخانه فولاد متقاضی ۲۰ هکتار زمین در یکی از شهرک‌های صنعتی ما شود، مقدمات کار فراهم شد، چند ماهی دنبال و پیگیر کار بودند و سرانجام به راحتی گفتند نه و سرمایه گذار از استان خارج شد! اعتقاد ما بر این است که استان گیلان از استان‌های پیر کشور قلمداد می‌شود، افراد تحصیل کرده هم به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند، به دلیل همان سیاست گذشته که عنوان کردم صنایع بزرگ و‌های تک وارد استان نشد و به طور کلی صنایع بومی و کوچک در استان ایجاد شد و از سویی کارگران نیمه ماهر و غیر ماهر بر صنعت ما تاثیر می‌گذارد، مهذالک صنعت با آهنگ بسیار کندی در استان حرکت خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: البته ما هم تلاش کردیم تا صنایع بزرگ با حفظ محیط زیست وارد گیلان شود از این رو در شهرک صنعتی سفیدرود رشت، وزارت دفاع یک پروژه بزرگ را در استان شروع کرده است و یا شرکت‌هایی همچون سان استار و یا ابزار آلات ساختمانی مانند رونیکس را وارد گیلان کردیم و یا در سفیدرود همین الان دارای واحدهای بسیار موفق و دانش بنیان را مستقر کردیم.

به گفته وی تامین زنجیره از اهداف ما در شهرک‌های صنعتی است فرضا برای برخی از شرکت‌ها مثل آنچه که نام بردم این شرایط فراهم است که بخشی از نیارهای خود در تامین قطعات را توسط کارخانجات کوچک‌تر تامین کنند و به عبارتی بین واحدهای کوچک تا بزرگ اتصالی برقرار شود و تا زمان فروش و ورود به بازارهای صادراتی هم از بخش صنعت حمایت لازم را داشته باشیم، کما اینکه اکنون بالغ بر ۲۵ درصد تولید کنندگان ما در شهرک‌های صنعتی محصولات خود را صادر می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در ادامه به بخشی از اقدامات و ماموریت‌های سازمانی که همان توسعه زیرساخت‌های صنعتی بود که در دو سال گذشته به شدت تقویت یافت اشاره داشت و گفت: ما در ابتدا به توسعه زیرساخت‌های صنعتی به عنوان الویت نخست و سپس توانمند‌سازی واحدهای صنعتی برنامه هدفمندی را آغاز کردیم، در زیرساخت‌ها در گذشته خیلی از قرار دادها و پیمان‌ها منتج به اتمام قرار داد و پیمان نشد و خیلی از پروژه‌ها به صورت نیمه تمام رها شده بود، حال بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام حتی استراتژیک از جمله برق و تصفیه خانه صنعنی که نیمه تمام رها شده بود به جهت اهمیت اقلیم، جغرافیا و شرایط زیست محیطی استان عملیات اجرایی آنان آغاز شد. البته در خیلی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی ما این موضوع به چشم می‌خورد، با توجه به تدوین برنامه و شناختی که از سند آمایش و صنعت سبز استان داشتیم برنامه‌ای را تدوین و بر اساس آن برنامه حرکت کردیم.

وی تامین منابع را به عنوان یکی از مهمترین اصل برای یک سازمان و شرکت تلقی کرد و گفت: در این رابطه باید تامین منابع می‌کردیم و از طریق این تامین منابع پروژه‌های خودمان را اجرایی می‌کردیم، طبق یک برنامه تامین منابع را اجرایی کردیم و خوشبختانه در تامین منابع برنامه‌ها خوب پیش رفت و به طوری که در مقایسه با سال‌های قبل حتی با رشد بالای ۲۰۰ درصد هم روبرو شدیم و مهم اینکه این منابع از اعتبارات داخلی شرکت تامین شد.لازم به ذکر است منابع ما از دو محل داخلی و عمرانی – ملی تامین می‌شود.

مهدی محبوبی در همین رابطه از کاهش جدی منابع ملی و عمرانی در قیاس با یک دهه گذشته ارزیابی‌هایی دارد و در این باره می‌گوید: اگر بخواهیم مقایسه‌ای با ۱۰ تا ۱۵ سال قبل داشته باشیم از جهت منابع دریافتی عددی بدون در نظر گرفتن تورم و شاخص‌ها، یک دهم آن منابع را امروز تامین می‌کنیم، چون آن زمان ۵ شهرک داشتیم، الان شهرک‌های صنعتی ما در استان به ۳۳ شهرک افزایش یافته است، آن زمان کارخانجات از ۳۰۰ کارخانه نمی‌گذشت اکنون به ۹۰۰ کارخانه در شهرک‌های صنعتی استان افزایش یافته است.. در این مدت برنامه ما باید به گونه‌ای پیش می‌رفت که هم مدیریت منابع می‌کردیم و هم زیرساخت‌ها را انجام می‌دادیم. در تامین منابع باید پروژه‌ها را اجرایی می‌کردیم تا ثمره آن در آینده دیده شود.

وی تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه‌های زیست محیطی را با هدف حفظ نبض محیط زیست دانست و ادامه داد: ایجاد تصفیه خانه‌ها بسیار حیاتی بود چون نبض محیط زیست به ایجاد همین تصفیه خانه‌ها برای فعالیت صنعت وابسته بود، راه اندازی مدول اول و دوم تصفیه خانه صنعتی در لاهیجان، تصفیه خانه لوشان، کوچصفهان، فومن، لنگرود و سفیدرود رشت هزینه‌های بالایی داشت، در لوشان برای ایجاد تصفیه خانه بالای یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز بود، سفیدرود بالای ۷۰ میلیارد. خیلی از پروژه‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد کار و برخی با ۵۰ درصد کار رها شده بود، چنین پروژه‌هایی ماده ۴۶ و یا ۴۸ می‌شود و خاتمه پیمان از طرف کارفرما یا پیمانکار صورت می‌گیرد و این کار در گذشته صورت گرفت. اما در دو سال گذشته به گونه‌ای تصمیم‌سازی شد تا شاهد چنین پیامدی نباشیم، چون مدیریت پروژه و کنترل پروژه کردیم و مدیریت منابع شد و پروژه‌های بسیار بزرگی را اجرا و به اتمام رساندیم و به عبارتی با توجه به برنامه همه پروژه‌ها را اجرا کردیم و به بهره برداری رساندیم و جالب اینکه پروژه‌های ۴۶ماده و ۴۸ قبلی را هم به دست گرفتیم و اجرایی کردیم.

رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در این رابطه از رها شدن دو تصفیه خانه مهم صنعتی اشاره کرد و از تکمیل آن در لوشان و سفیدرود پرداخت و گفت: یکی در لوشان، که مدول دوم تصفیه خانه صنعتی شهرک صنعتی لوشان تا مرداد ماه سال جاری با ظرفیت یک هزار مترمکعب مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و دیگری مدول اول تصفیه خانه صنعتی شهرک صنعتی سفیدرود رشت با ۳۵۰ هزار متر مکعب ظرفیت و پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد که تا تیر ماه سال جاری به بهره برداری می‌رسد. مدول دوم تصفیه خانه صنعتی سفیدرود پس از یک ماه تنفس سریعا عملیات اجرایی آن آغاز و اکنون هم طرح‌های مطالعاتی این پروژه مهم زیرساختی و زیست محیطی انجام شده است.

محبوبی از نیمه تمام ماندن زیرساخت‌های برق در زمانی که عهده‌دار مسوولیت شده بود اشاره می‌کند و از سرعت تعیین تکلیف برق شهرک‌های صنعتی از دو سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: خیلی از قرار داد‌ها با شرکت توزیع و برق منطقه‌ای منعقد شده بود و بعضا از ۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هم پول بابت قرار داد به شرکت‌ها پرداخت شده بود، اما عموما در ۳۳ شهرک صنعتی گیلان قرار داد‌های باز و بلاتکلیف وجود داشت و از سویی با مشکلات جدی تامین برق برای واحدهای صنعتی از جمله طرح‌های در دست اجرا و تقاضای سرمایه گذاران روبرو بودیم، در برخی از شهرک‌ها چون در وضعیت اقتصادی خوبی قرار نداشت مشکلات بیشتر به چشم می‌آمد، حال در این شهرک قرار دادی حدودا ۳ میلیارد تومان بسته شده بود، چون افزایش دیماند داشت به ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافت و وضعیت اجرای پروژه رها شد، ما در این رابطه به استناد قانون و جلسات متعدد با مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای توانستیم ۵۰ درصد تامین بودجه اجرای این پروژه را از منابع داخلی و ۵۰ درصد دیگر را متوجه شرکت برق منطقه‌ای کنیم که خوشبختانه این همراهی صورت گرفت، این اتفاق موجب ورود سرمایه گذار جدید شد.

وی به ظرفیت‌های متعدد صنعتی در شهرک‌های صنعتی اشاره می‌کند و با اشاره به اینکه ما در لاهیجان با ۱۸ هکتار مساحت از استقبال بیشتر سرمایه گذار با اشتغال قابل توجه روبرو هستیم و یا شهرک صنعتی سفیدرود بزرگترین شهرک صنعتی شمال ایران است، یا در شهرک صنعتی تالش که شهرکی صادرات محور با توانایی سرمایه گذاری بالا روبرو هستیم می‌پردازد و قابلیت‌های صنعتی شهرک‌های صنعتی را در شهرستان‌های دیگر از جمله رودسر، لنگرود و یا لوشان و دیگر شهرستان‌ها متفاوت می‌داند و اذعان می‌کند: توسعه زیرساخت‌های صنعتی برای جذاب‌تر کردن سرمایه گذاری و حمایت از بخش تولید بر اساس شعار سال رهبر انقلاب که در یک دهه اخیر تاکید معظم له بر این اصل مهم استوار است، در شهرک‌های صنعتی گیلان اکنون مشکل تامین برق مرتفع شده است و لذا ما در حوزه زیرساخت‌ها تلاش لازم در سایر امور را با سرعت دنبال می‌کنیم و با تکلیه بر همراهی نماینده عالی استان و نمایندگان و مسوولان استان خصوصا شرکت‌های خدمات رسان اجرای برنامه‌هایی همچون خوشه‌های صنعتی و حمایت از طرح‌های صنعتی دانش بنیان و صادرات محور را در برنامه خود تقویت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز