خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

کاشت درخت پائولونیا جرم است و پیگرد قانونی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۳۳۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان برممنوعیت کاشت و توسعه گونه غیر بومی درخت پائولونیا تاکید کردو گفت : کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده کردن زیستگاه های طبیعی گردد از طرف این سازمان جرم است و پیگرد قانونی دارد.

به گزارش ایلنا از رشت، حمزه عشوری با بیان اینکه کاشت درخت «پائولونیا» دراستان ممنوع است گفت: درخت پائولونیا با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان  است  که گونه‌های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا، مانند ژاپن و کره است. این گونه حدود ۴۰ تا ۵۰ سال پیش به‌صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی) نگهداری می‌شد.

وی افزود: گونه پائولونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث ازبین رفتن منابع آبی می‌شود وبیشتر از طریق ریشه تکثیر می‌یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه‌های پائولونیا ست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پائولونیا گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب‌شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم‌شناسی منطقه نیست.

عشوری درباره کشت این نوع درخت در استان گفت: به استناد مواد ۱.۶، ۷ قانون و بهسازی محیط زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می‌داند و همچنین بند (ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی که صراحتاَ گونه‌های بیگانه را بدون کسب مجوز، جرم محسوب می‌نماید؛ کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه‌های طبیعی گردد از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه‌های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب‌رسانی جدی به تاسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم خواست تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه، نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه‌های بومی استان اقدام کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز