خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تعاون ایران مطرح کرد:

بانک توسعه تعاون از رسالت خود دور شده/ارزش افزوده بر مالیات عامل ورشکستگی تعاونی‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۳۰۱۹۰

رئیس اتاق تعاون ایران از عملکرد بانک توسعه تعاون انتقاد و عملکرد کنونی این بانک را برخلاف نامش دانست.

بهمن عبدالهی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره عملکرد بانک توسعه تعاون در توسعه تعاونی‌ها در کشور اظهارداشت: متاسفانه بانک توسعه تعاون برخلاف نامش به‌سمت و سوی تجاری رفته و از رسالت خود دور شده است.

وی ادامه داد: صحبت‌ها و نشست‌هایی را مدتی پیش با مسوولان این بانک برگزار کرده و وعده‌هایی هم داده‌اند اما ما معتقدیم فعالیت‌های آنان به‌سمت و سوی تعاونی‌ها نیست و بیشتر به‌سمت تجاری است.

رئیس اتاق تعاون کشور با انتقاد از اینکه بانک توسعه تعاون هم‌اکنون با سرپرستی دارد اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: به وزیر کار هم مسائل مختلف را گفته و البته از وی تشکر می‌کنیم.

عبدالهی افزود: رقم سرمایه‌گذاری بانک توسعه تعاون تنها 500 میلیون دلار است که رقم ناچیزی برای تعاونی‌هاست.

تاسیس و راه‌اندازی بانک تعاونی غیردولتی

وی از راه‌اندازی بانک تعاونی غیردولتی خبر داد و اظهار داشت: دنبال تاسیس و راه‌اندازی بانک تعاونی غیر دولتی در کشور بوده و موافقت نامه‌های اولیه آن را نیز گرفته‌ایم.

ارزش افزوده بر مالیات بسیاری از واحدهای تعاونی را ورشکسته یا تعطیل کرده است

رئیس اتاق تعاون ایران در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که آیا ارزش افزوده بر مالیات سبب تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تعاونی نشده؟ خاطرنشان کرد: متاسفانه ارزش افزوده بر مالیات، بسیاری از واحدهای تعاونی را در ایران ورشکسته و یا تعطیل کرده است.

عبدالهی گفت: نشست‌هایی با تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور داشته‌ایم و قول‌هایی هم گرفته‌ایم اما متاسفانه این واقعیتی است که ارزش افزوده بر مالیات، سبب تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای تعاونی شده است.

وی با تاکید بر غلط بودن روش اجرایی ارزش افزوده بر مالیات تعاونی‌ها در ایران تصریح کرد: روش اجرایی ارزش افزوده بر مالیات در ایران اشتباه بوده و همین اشتباه سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای تعاونی شده است.

رئیس اتاق تعاون ایران افزود: به وزیر اقتصاد هم مطالب مرتبط با این موضوع را گفته‌ایم و اگر تدبیری به‌حال این موضوع نشود بدون شک شاهد تعطیلی و ورشکستگی سایر واحدهای تولیدی تعاونی خواهیم بود.

سایه آثار تحریم‌ها همچنان بر مبادلات کشور

عبدالهی در پاسخ به این سوال که فضای پس از برجام را برای تعاونی‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یادآورشد: هنوز هم سایه آثار تحریم‌ها بر بسیاری از واحدهای تعاونی کشور قابل مشاهده است. اگرچه تعاملات خوبی توسط شخص رئیس‌جمهور و سایر وزرای دولت به‌ویژه وزارت‌خارجه برقرار شده اما متاسفانه هنور سایه آثار تحریم وجود دارد و البته این سایه در حال کمرنگ شدن است.

رئیس اتاق تعاون کشور با بیان اینکه اتاق تعاون عضو شورای سرمایه‌گذاری خارجی است، اظهارداشت: امیدواریم با بهتر شدن مناسبات شاهد شکوفایی دوچندان تعاونی‌ها باشیم.

تحریم‌های ظالمانه عامل رکود فعالیت‌های اقتصادی ایران

عبدالهی با ظالمانه خواندن تحریم‌های 30 سال گذشته یادآورشد: تحریم‌های ظالمانه عامل رکود فعالیت‌های اقتصادی در کشور شد. تعاونی‌ها از رکود اقتصادی ضربات سنگینی خوردند و متاسفانه تعطیلی آنها سبب رکود اقتصادی کشور نیز شد.

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه اگر تحریم‌ها نبود کشور دچار چالش نمی‌شد، خاطرنشان کرد: نگرش دولت تدبیر و امید به‌سمت فعال کردن تعاونی‌ها بیشتر از دولت گذشته بوده است.

عبدالهی افزود: سال‌های اخیر که دولت تدبیر و امید بوده تحرک و فعالیت‌های تعاونی‌ها بیشتر شده و امیدواریم این روند شتاب بیشتری بخود بگیرد.

110 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد

رئیس اتاق تعاون ایران، تعداد تعاونی‌های ثبت شده در کشور را 180 هزار تعاونی عنوان و اظهارداشت: از این تعداد تعاونی، 110 هزار تعاونی فعال هستند. همچنین 20 میلیون نفر در تعاونی‌های فعال مشغول به فعالیت بوده که براساس نرم جهانی، مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی از کیفی‌سازی تعاونی‌ها به‌جای کمی‌سازی خبر داد و تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد نیازی به کمی‌سازی تعاونی‌ها در کشور نداریم و باید نگاه‌مان به‌سمت کیفی‌سازی تعاونی‌ها باشد.

حمایت ویژه از اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اتاق تعاون ایران همچنین تاکید کرد که به‌طور ویژه از اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد حمایت می‌کند.

عبدالهی با برشمردن برخی ویژگی‌های لهراسب باقری، رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به پشتکار رئیس اتاق تعاون این استان ایمان داشته و هرگونه حمایت از وی را عملی می‌کنیم.

وی گفت: سه هزار و 200 تعاونی در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده که 2 هزار تعاونی آن فعال و مابقی غیرفعال‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز