خبرگزاری کار ایران

افزایش 7 برابری سطح جیوه در جو زمین به‌خاطر فعالیت انسان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۰۷۸

به گفته دانشمندان، جو زمین ابتدا حاوی حدود 580 تن جیوه بوده، اما امروزه سطح جیوه اتمسفر به حدود 4000 تن رسیده است.تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که سطح آلودگی جیوه در جو زمین از زمان آغاز عصر مدرن (حدود سال 1500 میلادی)، 7 برابر بیشتر شده است.

به گزارش ایلنا، دانشمندان در تحقیق خود که در ژورنال Geophysical Research Letters منتشر شده است، ادعا می‌کنند که جو زمین پیش از اینکه انسان‌ها شروع به انتشار این ماده کنند، حاوی حدود 580 تن جیوه بوده، اما امروزه سطح جیوه اتمسفر به حدود 4000 تن رسیده است. تفاوت بین این دو میزان، تأثیر فعالیت‌های انسان بر افزایش آلودگی جیوه جو را نشان می‌دهد.

«السی ام. ساندرلند»، نویسنده اصلی این مطالعه از «دانشگاه هاروارد»، در بیانیه‌ای می‌گوید:

«درک چرخه طبیعی جیوه که توسط فعالیت‌های آتشفشانی هدایت می‌شود، یک هدف مهم برای سیاست‌هایی با هدف کاهش انتشار جیوه است و به ما اجازه می‌دهد تا تأثیر فعالیت‌های انسانی بر محیط‌زیست را بیشتر درک کنیم.»

خطرات جیوه برای محیط‌زیست و انسان‌ها

جیوه و به‌ویژه نوعی از آن با نام Methylmercury برای انسان بسیار سمی است. تقریباً همه ما روزانه تا حدی در معرض آن هستیم و ماهی و غذاهای دریایی میزان بسیار زیادی از این مواد را در خود دارند. به گفته محققان، کمتر از یک نانوگرم جیوه به‌طور معمول در یک متر مکعب هوا یافت می‌شود، اما این مقدار ناچیز حتی توسط ماهواره‌ها نیز قابل تشخیص نیست.

در طول چند وقت گذشته گزارش‌های زیادی درباره تغییرات آب‌و‌هوایی و محیط‌زیست منتشر شده است که متأسفانه اکثر آن‌ها نگران‌کننده هستند. اخیراً دانشمندان اعلام کردند که آب نیمکره جنوبی زمین به‌تدریج درحال تمام‌شدن است. صندوق جهانی طبیعت نیز هفته گذشته گفت که 650 هزار هکتار از دشت‌های بزرگ آمریکا تنها در سال 2021 تخریب شده است. این گزارش‌ها، همان‌طور که محققان سازمان ملل هشدار داده بودند، نشان می‌دهد که جهان درحال نزدیک‌شدن به نقاط بحرانی محیط‌زیستی است.

منبع: سایت سازمان ملل

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز