خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی:

استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود کیفیت بیمه کشاورزی/ همکاری صندوق بیمه در اجرای ابرطرح‌های وزارت جهاد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۱۷۰

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر صندوق بیمه کشاورزی برای انجام بهتر و دقیق‌تر خدمات بیمه‌ای به بهره‌برداران بخش کشاورزی، استفاده از فناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده و پیشرفت‌های قابل قبولی در این زمینه نیز حاصل شده است.

به گزارش ایلنا، قدرت‌الله نوری، با اعلام این خبر، توضیح داد: در سال‌های گذشته فناوری‌های نوین مانند: RS (سنجش از دور)، GIS (سامانه اطلاعات مکانی) و IOT (اینترنت اشیاء) در مجموعه صندوق بیمه کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و در سال زراعی جدید نیز استفاده از ماهواره و سنجنده‌های از راه دور نیز در دستور کار قرار داده و از این طریق سطح زیر کشت و برخی اطلاعات دیگر را با همکاری چند شرکت دانش‌بنیان به‌دست آورده و با الگوهای نوینی که طراحی و اجرا شد، تا حدود زیادی افزایش کیفیت کار و رضایت کشاورزان را به دنبال داشت.

اپلیکیشن ثبت اطلاعات

وی افزود: همچنین در صندوق بیمه، اپلیکیشنی طراحی و مورد استفاده قرار گرفت که باعث بالا رفتن دقت در کار شده و توسط آن مواردی مانند تعیین دقیق مقدار و محدوده زمین، ارزیابی مقدار خسارت، رصد فنولوژی و سبزینگی محصول و... با دقت بیشتری انجام و ثبت می‌شود.

بررسی عملکرد گندم در دو استان به‌صورت پایلوت

نوری ادامه داد: علاوه بر این، سال گذشته در دو استان کشور به‌صورت پایلوت عملکرد گندم و جو آبی و دیم توسط صندوق بیمه استخراج شد که به تائید متولیان بخش رسید و در صدد تعمیم این مسئله به تمام کشور هستیم؛ همچنین در سال‌های بعد چنین برنامه‌هایی برای دیگر محصولات نیز اجرا خواهد شد.

استفاده از تجربیات بیمه‌های تجاری

وی همچنین گفت: استفاده از تجربیات و دانش متخصصان بیمه‌‌های تجاری برای ارتقای کیفیت بیمه کشاورزی در راستای تحلیل ریسک، برآورد خسارت و... نیز در دستور کار صندوق بیمه کشاورزی قرار داشته و در زمینه‌های مختلف از تجربیات این کارشناسان استفاده می‌کنیم.

استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود کیفیت بیمه کشاورزی/ همکاری صندوق بیمه در اجرای ابرطرح‌های وزارت جهاد کشاورزی

همکاری در دو ابرطرح وزارت جهاد کشاورزی

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به همکاری این صندوق برای اجرای طرح‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی از جمله «جهش تولید در دیمزارها» و «کشت قراردادی» اشاره کرد و گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور از 3 سال قبل با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بانک ملی شروع شده و صندوق بیمه کشاورزی در سال نخست بالغ بر 98 درصد سطوح ابلاغی را تحت پوشش قرار داد و در همان سال ابتدایی 15 برابر حق بیمه دریافتی را به کشاورزان غرامت پرداخت کرد که این مسئله شاید با اصول فنی بیمه‌ای هم‌خوانی نداشته باشد اما چون صندوق بیمه حمایت از تولید در بخش کشاورزی را رسالت خود می‌داند، چنین کاری را انجام داده‌ است.

نوری ادامه داد: در سال دوم اجرای این طرح 56 درصد و در سال سوم نزدیک به 48 درصد سطوح زیر کشت طرح را بیمه و هر سال غرامت‌های بسیار خوبی توسط صندوق بیمه به کشاورزان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در این طرح، بخشی از سهم حق بیمه کشاورزان را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی پرداخت می‌کند، گفت: در سال زراعی جدید نیز برنامه اجرای این طرح برای 2/5 میلیون هکتار از اراضی دیم کشور مد نظر است.

طرح کشت قراردادی

نوری در ادامه گفت: یکی دیگر از طرح‌های مهم در وزارت جهاد کشاورزی، طرح کشت قراردادی است که از سه سال قبل اجرا می‌شود و صندوق بیمه کشاورزی در اجرای آن مشارکت جدی دارد و در سال اول از 350 هزار هکتار اراضی این طرح، 242 هزار هکتار آن بیمه شد؛ در سال دوم نیز 5/1 میلیون هکتار از اراضی کشت قراردادی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

وی افزود: امتیازی که در کشت قراردادی برای کشاورزان در نظر گرفته شده این است که در ابتدای کشت حق بیمه‌ای از کشاورزان دریافت نمی‌شود و حق بیمه سهم کشاورز، موقع تحویل محصول از آنها اخذ می‌شود.

 5هزار و 600 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان در سال زراعی  1401-1400

معاون توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی همچنین اعلام کرد: در سال زراعی 401 -1400 جمعا 5 هزار و 600 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شد که بخش زیادی از آن متعلق به زیربخش زراعت و باغبانی و عمدتا در گندم دیم بوده  است و مابقی در زیربخش‌های دام، طیور، آبزیان، گیاهان دارویی، سبزی و صیفی، منابع طبیعی، ابنیه، تنه درختان، محصولات گلخانه‌ای، گل‌های زینتی، تاسیسات و ماشین‎آلات بوده است.

نوری اضافه کرد: برای سال زراعی 1402-1401 هنوز آمارهای دقیق احصاء نشده اما برآورد ما این است که کل غرامتی پرداختی حدود 5 هزار میلیارد تومان باشد که تاکنون 600 میلیارد تومان غرامت به بهره‌برداران بخش پرداخت شده است.

خبرنگار: حسین کاظمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز