خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان؛

سلاح‌های مجاز و غیرمجاز، موجب تخریب محیط زیست و طبیعت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۸۶۲

سلاح‌های مجاز و غیرمجاز در دست مردم، موجب تخریب محیط زیست و طبیعت می‌شود، مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی بدون پشتوانه کارشناسی تمام خاک و آب‌های ما را آلوده کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: تعیین الویت‌های زیست محیطی با تکیه بر حل چالش‌ها و معضلات فعلی و مهار آلودگی‌ها باید در قالب پایان نامه‌ها کار‌شناسی ارشد و دکترا با همکاری کلیه دانشگاهای استان مدیریت شود.

به گزارش ایلنا از کرمان، صفرزاده افزود: کرمان سرزمینی به وسعت یک قاره با مساحتی بالغ بر۱۸۳ هزار کیلومتر مربع برابر با حدود ۱۱% مساحت کل کشور و جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر و به لحاظ ویژگی‌های خاص جغرافیایی از قبیل تنوع توپوگرافی و ارتفاعی و تنوع اقلیمی و آب و هوایی، ویترینی از تنوع زیستی کشور است.

وی تصریح کرد: تنوع زیستی استان به لحاظ ویژگی‌های خاص رویشگاه بالغ بر ۱۳۵۰ گونه گیاهی(۱۷% از فلور کشور) و زیستگاه، مسکن و مأوا بالغ بر ۳۳۴ گونه حیات وحش را(حدو ۲۴% از گونه‌های حیات وحش کشور) فراهم ساخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان گفت: ۲۲ منطقه تحت مدیریت در استان تعریف شده که ۱۵ درصد عرصه‌های استان را پوشش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کرمان سرزمین ثروت‌های خدادادی و ذخایر زیرزمینی و غنای زیستی است که با توجه به تنوع مواد معدنی، ۲۵۰۰ مجوز احداثدر حوزه صنعت و معدن ارائه شده که ۱۶۰۰ واحد از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است.

صفرزاده عنوان کرد: توسعه پایدار همراه با بهره‌برداری عقلایی و حفاظت خردمندانه از منابع پایه حیات محقق می‌شود و خط قرمز ما در محیط زیست، تخریب غیرقابل جبران و آلودگی است.

وی افزود: محیط زیست مخالف توسعه نیست، محیط زیست و دانشگاه باید در کنار هم به ترویج اقتصاد سبز بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: تعیین الویت‌های زیست محیطی با تکیه بر حل چالش‌ها و معضلات فعلی و مهار آلودگی‌ها باید در قالب پایان نامه‌ها کار‌شناسی ارشد و دکترا با همکاری کلیه دانشگاهای استان مدیریت شود.

وی تاکید کرد: تبدیل دانش به فن آوری و در ‌‌نهایت تجاری سازی آن در قالب پروژه‌های کاربردی جهت رفع چالش‌های زیست محیطی در حوزه‌های مختلف با همکاری دانشگاه‌ها، تعیین اولویت کاربری زمین در حوزه‌های مختلف با مدنظر قراردادن طرح آمایش استان جهت تولید و اشتغال پایدار بدون هرگونه آلودگی و تخریب محیط زیست از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی استان گفت: سلاح‌های مجاز و غیرمجاز در دست مردم موجب تخریب محیط زیست و طبیعت می‌شود و مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی بدون پشتوانه کار‌شناسی تمام خاک و آب‌های ما را آلوده کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه اقتصاد سبز به معنی تولید و اشتغال پایدار بدون تخریب محیط زیست است، تصریح کرد: از همه درخواست می‌کنیم بحثقانون مداری و اخلاق‌مداری را باید در دستورکار قراردهند.

وی گفت: هم‌اکنون در سوخت و انرژی وضعیت خوبی نداریم و خودروسازان باید خود را به استانداردهای روز برساند.

صفرزاده یادآور شد: امروز توسعه پایدار همراه با بهره‌برداری عقلایی و حفاظت خردمندانه از منابع پایه حیات محقق می‌شود اما خاک و زمین ما امروز وضعیت خوبی ندارد و خط قرمزهای ما در محیط زیست تخریب و آلودگی است.

وی افزود: اعتقاد داریم خاک بعنوان بستر حیات است و می‌گوئیم خاک زیستگاه و پایگاه جوامع انسانی و موجودات خشک‌زی و منبع تغذیه است و آلودگی خاک به مفهوم وجود ماده شیمیایی خارج از محیطی که باید باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: ما مخالف توسعه نیستیم اما مروج توسعه پایدار و اشتغال مولد و پایدار هستیم. هم‌اکنون سالانه براثر فعالیت‌های صنعتی ده‌ها هزار تن فلزات سنگین به خاک و منابع آبی وارد می‌شود.

صفرزاده خاطرنشان کرد: محیط زیست و دانشگاه‌ها باید جهت برطرف کردن چالش‌های صنعتی، معدنی و زیست محیطی استان ضمن همکاری با یکدیگر پاسخگوی نیازهای اقتصادی و اجتماعی استان نیز باشند و لازم است مراکز علمی در تعیین اولویت کاربردی زمین در قالب طرح آمایش سرزمین پیشگام باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز