خبرگزاری کار ایران

در هتل شادی برپا شد؛

برگزاری نخستین جشنواره استانی غذاهای محلی در سنندج

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۵۸۰

نخستین جشنواره استانی غذاهای محلی به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان در هتل شادی سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین جشنواره استانی غذاهای محلی کردستان شامگاه سه‌شنبه با هدف شناسایی، معرفی و حفظ و صیانت غذاهای مردم استان به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و معنوی و معرفی این غذاها به گردشگران برگزار شد.

در این جشنواره ۴۰ نفر اعم از مرد و زن که هر کدام  یک نوع غذا و پیش غذا را پخته بودند، حضور پیدا کردند و با هم به رقابت پرداختند.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای کردستان در ابتدای این مراسم هدف از برگزاری این جشنواره را حفظ آئین و سنت های شب یلدا، معرفی آداب و رسوم شب یلدا در استان کردستان و شناسایی افراد ماهر در حوزه صنایع غذایی ذکر کرد و افزود: اگر نگاهی به عادت های غذایی مردم در کشورهای مختلف بیندازیم متوجه خواهیم شد که شرایط اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و همچنین شرایط اقتصادی حاکم بر جوامع مختلف می‌تواند از اهمیت بسیار زیادی در عادات غذایی افراد برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: استان فرهنگی کردستان با قرار گیری در اقلیم کوهستانی علاوه بر ایجاد چشم اندازهای طبیعی نوع آشپزی و طبخ غذا را نیز تحت تاثیر قرار داده است که در بسیاری از نقاط کشور این آداب و رسوم منحصر به فرد است و برگزاری جشنواره هایی از این دست می‌تواند به عنوان راهکاری موثر و مفید در شناسایی فرهنگ کردستان و معرفی این آداب و رسوم به مردم عزیز ایران اسلامی باشد.

دبیر نخستین جشنواره غذاهای بومی و محلی کردستان عم در این آیین گفت: در کنار جاذبه های متنوع کردستان که همگی در جذب و پذیرش گردشگر نقشی مهم و بلکه اثر گذار دارند، باید جایگاه ویژه غذاهای محلی این دیار را نیز در توسعه گردشگری مهم تلقی کنیم.

کوروش قادری عنوان کرد: غذاهای محلی ابزاری برای شناساندن و انتقال فرهنگ و تمدن این دیار و منطقه به اقصی نقاط کشور و بلکه دنیاست.

وی ادامه داد: عمده هدف ما از برگزاری این جشنواره روی آوری و بهره وری خانواده ها به مصرف غذاهای محلی به جای فست فود است.

از جمله غذاهای بومی که در این جشنواره از سوی شرکت کنندگان پخت و ارائه شده بود شامل گیپه، کایلوش، قلیه(به ربه سیل)، خورشت قیسی، خورشت قه سه قه وان، ، سه نگه سیر، قبوولی، شایانه پلاو، خورشت ماش، پرده پلاوه و دولمه و پلینه و که شکه بوده است.

در پایان این جشنواره از مسن ترین شرکت کننده به نام همدم بایزیدی و جوان ترین شرکت کننده با نام سارینا احمدی با اهدای جوایز و لوح تقدیری تجلیل به عمل آمد.

با رای هیات داوران خبات محمدی، رویا احمدی و بهزاد مرادی به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

در این جشنواره از سوی مسئولان استان به هشت تن از شرکت کنندگان لوح تقدیر و هدایایی به پاس برداشتن گام هایی در راستای احیای غذاهای محلی که بخشی از فرهنگ بومی منطقه است، اهدا شد.

همچین در این جشنواره پیشنهاد برگزاری جشنواره آشپزی در سطح ملی در نوروز 97 از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مطرح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز