خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی استاندار کردستان خبرداد:

اجرای 1700 میلیارد تومان پروژه حوزه آب در کردستان/احداث 155 کیلومتر بزرگراه در دولت تدبیر و امید در استان

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۴۹۷

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان از اجرای 1700 میلیارد تومان پروژه در حوزه آب، احداث 155 کیلومتر بزرگراه و 610 کیلومتر راه روستایی طی 3.5 سال گذشته در استان کردستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، امیر قادری با حضور در منطقه موسم به سنجرخان از نزدیک در جریان مشکلات اهالی آن قرار گرفت.

وی گفت: طی 3.5 سال گذشته یکهزار و 700 میلیارد تومان پروژه در بخش آب استان در دو حوزه شرکت آب نیرو و شرکت آب منطقه ای استان هزینه شد که نشان دهنده سرمایه گذاری گسترده در حوزه آب استان است؛ البته این امر به معنای رضایتمندی کامل در حوزه آب نیست و کردستان همچنان مطالبات جدی در موضوع آب دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه راه نیز طی 3.5 سال گذشته 155 کیلومتر بزرگراه در سطح استان ایجاد شد که میزان بزرگراه موجود را از 105 کیلومتر به 260 کیلومتر ارتقا داد، ضمن آنکه در این مدت 610 کیلومتر راه روستایی نیز در استان احداث شد.

معاون استاندار کردستان با بیان اینکه پر کردن فاصله میان کردستان با سایر استانها نیاز به پیگیری های جدی مسئولان استانی و کشوری دارد، افزود: امروزه در بحث آب وزیر کشور به مطالبات استان در این خصوص آشنایی کامل یافته که این مهم با پیگیری های جدی مسئولان استان و بویژه استاندار کردستان میسر شده است.

قادری تأکید کرد: در حوزه راه لازم است در توزیع اعتبارات و برنامه ریزی ها تعادل را به گونه ای برقرار کرد تا شهرستان های با میزان راه روستایی کمتر بتوانند به مانند سایر شهرستان ها از این فرصت استفاده کنند.

قادری در ادامه این جلسه اظهار کرد: یکی از مشکلات، ساخت وسازهای داخل و خارج حریم است و برخی افراد صرفا به واسطه در دست داشتن موافقت اصولی، اقدام به ساخت و ساز می کنند که در نهایت مشکل آفرین می شود.

وی افزود: تا زمانی که دو گلوگاه اصلی یعنی کمیسیون تبصره یک ماده یک و دیگری کارگروه زیربنایی اجازه ساخت و ساز در داخل و خارج از حریم شهر را صادر نکنند، بخشداران نباید پروانه ساخت صادر کنند و ساخت و سازهای بدون مجور و خارج از شرایط به کمیسیون ماده 99 ارجاع می شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان، هدف از این اقدام را جلوگیری از ساخت و ساز بدون مجوز در اراضی ملی و کشاورزی عنوان کرد و گفت: طبق قانون هر نوع ارائه خدمات توسط دستگاه های خدمات رسان به ساخت و سازها و خانه باغ های بدون مجوز و پروانه، ممنوع و مشمول مفاد ماده 8 قانون منع فروش می شود.

تسهیلات اشتغال‌زایی با هدف ماندگاری روستائیان پرداخت می شود

قادری در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: در زمینه اعطای تسهیلات و ارتقا تولید و تقویت اشتغال‌زایی در نقاط روستایی، ظرفیت خوبی توسط بانک های عامل، بانک سینا، بانک کشاورزی و پست بانک در اختیار است.

وی افزود: فرماندار کامیاران و بخشداران با هماهنگی دفتر امور روستایی نسبت به معرفی طرح ها برای بهره مندی از این که تسهیلات با نرخ بهره کم "8 درصد" است، اقدام کنند و این قضیه در تمام شهرستان های استان دنبال شود؛ چراکه هر استانی که در این زمینه بیشتر فعال باشد می تواند به میزان بیشتری از این تسهیلات استفاده کند.

معاون عمرانی استاندار کردستان، معرفی طرح های اشتغالزا با هدف تقویت اشتغال و رونق تولید در نقاط روستایی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: البته طرح هایی که معرفی می شوند باید مجوز کارگروه زیربنایی و کمیسیون تبصره یک ماده یک را داشته و دارای توجیه اقتصادی باشند.

قادری تأکید کرد: موظف هستیم برای جلوگیری از تخلیه روستاها و در مقابل ماندگاری روستائیان و مهاجرت معکوس نسبت به ایجاد شغل در روستاها اقدام کنیم و اعطای این تسهیلات می تواند اقدام مؤثری در این خصوص باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات شهردزاری در پیشانی فعالیت های عمرانی شهرستان است، گفت: به همین دلیل شهرداری ویترین اقدامات دولت و نظام محسوب می شود.

قادری افزود: اعتبارات خوبی در سال گذشته به شهرداری های استان داده شد و هیچ استانی به مانند کردستان از این اعتبارات در حوزه شهرداری ها بهره مند نشده است و این به دلیل پیگیری مطالبات شهرداری های کردستان از سوی مدیریت استان بود.

قادری با اشاره به اینکه درآمد سرانه در شهرداری های استان به طور متوسط 248 هزار تومان است، افزود: آنقدر این مسائل را تکرار کردیم تا سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور مجاب شد به شهرداری های کردستان بیش از سایر استان ها کمک کند؛ البته شهرداری های استان همچنان نیازمند اعتبارات بیشتری برای برطرف کردن نیازهایشان هستند.

معاون استاندار کردستان اظهار کرد: امکان استفاده از اعتبارات دهیاری ها برای تعریف فضاهای ورزشی در نقاط روستایی وجود دارد و این کار لازم است از طریق هماهنگی با دفتر روستایی استانداری و اداره ورزش و جوانان انجام بگیرد.

وی از قول مساعد شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برای تکمیل و افتتاح سالن ورزشی 1200 نفره کامیاران در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: دو سالن زورخانه در شهرهای موچش و کامیاران نیز طی یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

طرح جامع روستای پالنگان کاربردی و با خروجی مناسب خواهد بود

قادری روستای پالنگان را یک نقطه بسیار ارزشمند گردشگری دانست و گفت: چنین منطقه ای از نظر بکر بودن و اهمیت گردشگری، بسیار کم نظیر است و لذا طرح جامع گردشگری روستای پالنگان که مطالعات آن شروع شده است باید طرحی کاربردی و با خروجی مناسب باشد.

وی افزود: لازم است مسائل و مشکلات پالنگان از طریق دهیار و اعضای شورای روستا و همچنین اهالی آنجا رصد شود تا بتوان برنامه ریزی بهتری برای ساماندهی این روستای گردشگری انجام داد؛ ضمن آنکه لازم است راه دسترسی به روستای پالنگان نیز تسهیل شود و این کار را به عنوان یک اولویت قرار می دهیم.

معاون استاندار کردستان در خصوص ناحیه موسم به سنجرآباد کامیاران نیز گفت: وضعیت این منطقه با توجه به مردم ساکن در آنجا در ستاد بازآفرینی استان مطرح و تعیین تکلیف خواهد شد.

قادری افزود: ساماندهی وضعیت این منطقه مشروط به عدم انجام ساخت و سازهای جدید در آنجا است و در صورتی که این مسئله رعایت شود در خصوص خدمات رسانی به شیوه قانونی به مردم این منطقه اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز