خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت:

حاکمیت، تولید کنندگان را به عنوان سرداران اقتصاد به رسمیت می‌شناسد

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۶۴۷

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اراده حاکمیت، تولید کنندگان را به عنوان سرداران اقتصاد به رسمیت می‌شناسد و جلسات این چنینی در همین راستا است.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اراده حاکمیت، تولید کنندگان را به عنوان سرداران اقتصاد به رسمیت می‌شناسد و جلسات این چنینی در همین راستا است.

به گزارش ایلنا از کردستان، محمد ابراهیم مداحی در دیدار با فعالان اقتصادی استان کردستان مدل اقتصاد مقاومتی را مدلی منحصر بفرد دانست که توسعه، عدالت و استقلال در آن دیده شده است.

وی افزود: گلایه‌ها و پیشنهادات تولید کنندگان را به مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقال می‌دهیم و از این پس نیز با تولید کنندگان در ارتباط خواهیم بود.

مداحی با اشاره به اینکه طبق چشم انداز توسعه انتظار می‌رفت ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم، اظهار کرد: هم اکنون تنها ۱۸ میلیارد صادرات داریم این در حالی است که ترکیه ۱۶۵ میلیارد دلار صادرات دارد.

وی با بیان اینکه نیاز به مدیریت واحد و بازاریابی مناسب داریم ادامه داد: باید متوجه شویم آیا محصولی که صادر می‌کنیم موجب بهبود بازار می‌شود یا دیدگاه را نسبت به کالای ایرانی خراب می‌کند.

رئیس کمیسون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: تولید کنندگان باید به کیفیت، قیمت و زمان در تولید توجه داشته باشند.

وی از تولید کنندگان کردستانی خواست با اقلیم کردستان عراق وارد تها‌تر شوند و پول را حذف کنند.

مداحی افزود: بخش زیادی از سود مبادله با دلار وارد خزانه آمریکا می‌شود که حذف دلار موجب افزایش سوددهی تولید کننده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت خود وضعیت مناسبی ندارد و تولید کنندگان نباید انتظارات اعتباری زیادی از دولت داشته باشند، افزود: با احتساب یارانه‌ها، اکنون یک دولت با ۸۰ میلیون نفر حقوق بگیر داریم که فشار مالی زیادی را بر دولت وارد می‌کند.

مداحی گفت: ایران از لحاظ بهره برداری پنجاهمین کشور دنیا و از لحاظ منابع ششمین کشور دنیا است که این نشان می‌دهد در حوزه مدیریت مشکل داریم.

رئیس کمیسون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظام آموزشی کشور دچار چرخه معیوبی شده است و آموزش تنها برای آموزش صورت می‌گیرد.

محمد ابراهیم مداحی افزود: در حوزه دانش خوب پیش رفته‌ایم اما در حوزه‌های بینش و توانش اینگونه نبوده است.

وی اظهار کرد: نظام آموزشی ما در بعد مهارت آموزش، کاری نمی‌کند و عمدتاً آموزش تئوریک و غیر مهارتی است و اگر نظام آموزشی رابطه خود را با بازار کار مشخص نکند محکوم به شکست است.

مداحی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما مصرف گرا است، اظهار کرد: آموزش در حوزه مصرف و پژوهش در حوزه تولید قرار می‌گیرد.

وی افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم یک نظام آموزشی مولد داریم که این نظام آموزشی پژوهش محور باشد.

رئیس کمیسون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اقتصاد مقاومتی تولید، اشاعه و تجاری سازی علم و دانش باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمایزی بین دانشگاه‌های کشور دیده نمی‌شود، اظهار کرد: ماموریت‌های دانشگاه و اهداف آن‌ها مشخص نیست.

مداحی در بخش دیگری از سخنان خود، عدالت را یک رکن مهم اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: زیر ساخت‌ها و سرمایه باید به صورتی عادلانه توزیع شود تا توسعه پایدار و متوازن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اقتصاد کشور در شش استان تجمیع شده است، افزود: سیاست‌های اصل ۴۴ نباید توجیهی باشد تا نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته بی‌توجهی شود.

وی تولید حداکثری، توزیع عادلانه و مصرف توام با صرفه جویی را روح اقتصاد مقاومتی بیان کرد.

رییس سلسله کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در مقابل سه تکانه بحران اقتصادی، تحریم و بلایای طبیعی ایستاده است.

مداحی گفت: ویژگی بارز اقتصاد مقاومتی انعطاف پذیری، مردمی بودن، عدالت محور بودن و درون زا و برون زا بودن آن است.

وی حضور در کردستان را در راستای سلسله سفرهای استانی دانست که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کسب اطلاعات، بررسی مشکلات و دریافت خوراک برای برنامه ششم توسعه و همچنین رساندن این اطلاعات به بخش‌ها و قوه‌های مختلف نظام انجام می‌دهد.

در این دیدار استاندار کردستان گفت: راه‌های سرمایه گذاری از پیچ و خم‌های زیادی می‌گذرد که روانسازی آن به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

عبدالمحمد زاهدی افزود: سرمایه گذار خارجی برای ثبت یک شرکت در ایران شش ماه معطل می‌شود این در حالی است که در کشورهای دیگر این زمان به چند هفته کاهش یافته است.

وی واحدهای تولیدی بدهکار به بانک‌ها را به یک بیمار تشبیه کرد و گفت: آیا باید مشکل این بیمار را حل کرد یا با مصادره اموالش، وی را نابود کنیم.
استاندار کردستان راهکار و اولویت اشتغالزایی را حفظ مشاغل موجود دانست و گفت: تعدادی از واحدهای تولیدی، در معرض خطر تعطیلی هستند که به جای ایجاد واحد جدید باید آن‌ها را نجات داد.

زاهدی در بخش دیگری از سخنانش در مورد روند تشکیل منطقه آزاد تجاری در شهرستان‌های بانه و مریوان گفت: تا ۱۵ آبان اطلاعات اولیه را به دبیرخانه شورای عالی مناطق ازاد ارسال می‌کنیم و بعد از تعیین مشاور، روال شکل گیری این منطقه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در کلیات در رابطه با بازارچه سیف سقز به توافق رسیده‌ایم، افزود: در رابطه با بازارچه سیران بند بانه، مشکل از طرف دولت مرکزی عراق است و با اقلیم کردستان عراق مرتبط نیست.

زاهدی وجود دوگانگی تصمیم گیری‌ها در این میان را مسبب ایجاد مشکلاتی در حوزه تجاری بین استان کردستان و منطقه اقلیم کردستان عراق بیان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز