خبرگزاری کار ایران

زرینه فقط نام شهر را یدک می کشد

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۸۰۸

فاضلاب در راس مشکلات قرار دارد. / شهرک صنعتی این شهر پس از گذشت ۵ سال، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. / درمانگاه این شهر پزشک مستقر ندارد. / به دلیل همکاری نکردن بانک، پروژه شهرک دامداری راکد مانده است. / مسجد جامع زرینه به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره مانده است.

طی سالیان اخیر بسیاری از روستاهای کردستان به راحتی به شهر تبدیل شدند ولی امروزه تنها اسم شهر را یدک می کشند و هیچ زیرساخت شهری و یا رنگ و بوی شهر بودن بر این مناطق حاکم نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زرینه اوباتو نیز جزء یکی از این شهرها است که بیش از ۱۴ سال نام شهر را با خود به یدک می کشد و شهروندان آن از حقوق شهروندی خود محروم بوده و هیچ امکانات شهری را ندیده اند.

این شهر با دو هزار و۵۰۰ نفر جمعیت از توابع شهرستان دیواندره در حدود ۸۶ کیلومتری شهر سنندج مرکز استان کردستان و در مسیر دیواندره به سقز واقع شده است.

زرینه یک منطقه و قطب بزرگ گردشگری است که بدلیل کم توجهی و بی عدالتی مسئولان گذشته، از پتانسیل آن به درستی استفاده نشده و از ابتدایی ترین امکانات و خدمات شهری بی بهره است به طوریکه همچنان پسوند محرومیت را با خود به همراه می کشد.
خبرنگاران استان کردستان به دعوت شورای شهر و شهرداری زرینه از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه هایی همچون معضل فاضلاب، وجود پروژه های عمرانی نیمه تمام، مشکلات حوزه بهداشت و درمان، ضعف در زیرساخت های شهری و… قرار گرفتند.


اهالی زرینه ۴۵ میلیون تومان برای رفع مشکل فاضلاب پرداختند
رئیس شورای شهر زرینه اوباتو در جریان این بازدید با بیان اینکه حقوق شهروندان در مشکل فاضلاب زرینه نادیده گرفته شده است، گفت: باتوجه به اینکه زرینه در سال ۷۹ تبدیل به شهر شده است ولی همچنان دچار مشکلات ساختاری است و فاضلاب در راس مشکلات قرار دارد.

وی تصریح کرد: اعضا پس از روی کار آمدن شورا، حل این معضل را سرلوحه کارهای خود قرار دادند و پس از مراجعه به مدیریت آب و فاضلاب شهری عنوان شد که هیچ گونه منابع مالی جهت حل این معضل در سال جاری موجود نیست و فقط آن‌ها می‌توانند تامین لوله را به عهده بگیرند.

محمدی افزود: پیش از این قرار بود هر خانواده در این ناحیه به میزان ۸۰۰ هزار تومان به صورت خودیاری برای اصلاح این شبکه کمک کند که به دلیل مشکلات اقتصادی آن‌ها این مبلغ به ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی با بیان اینکه به منظور واریز این پول‌ها حسابی جداگانه افتتاح شد، تصریح کرد: تاکنون در حدود ۴۵ میلیون تومان از سوی اهالی برای رسیدگی به وضعیت فاضلاب به این حساب واریز شده است.

رئیس شورای شهر زرینه با اشاره به اینکه این مسیر نیازمند ۳ هزار و ۸۰۰ متر لوله‌گذاری است، یادآور شد: بهره‌برداری نهایی از این طرح ۷۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد که مسئولیت آن را با اداره آب و فاضلاب شهری است.

وی خاطرنشان کرد: فاضلاب زرینه در مزارع مردم جاری است و این مشکل به شدت محیط زیست و امنیت غذایی این منطقه را به خطر انداخته و حل این مشکل نیازمند طرح سپتینک یا تصفیه است.

محمدی در پایان سخنانش اضافه کرد: از مسئولان مربوطه خواستاریم جهت حل این مشکل چاره‌ای بیندیشند چرا که راه اندازی شهرک صنعتی زرینه نیز می‌تواند محیط زیست را در اینده بیش از پیش به خطر اندازد.


زیرساخت‌های احداثشهرک صنعتی زرینه فراهم نیست
عضو شورای شهر زرینه اوباتو نیز اظهار داشت: ایجاد شهرک صنعتی زرینه در سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ به استان کردستان به تصویب رسید و قرار شد در سال ۹۲ راه‌اندازی شود.

منصور حدادی با اشاره به اینکه اراضی این شهرک از محل اراضی ملی تامین شده است، تصریح کرد: این شهرک صنعتی با مساحت ۴۵ هکتار در قسمت غربی شهر زرینه واقع شده و از لحاظ موقعیت مکانی در بهترین شرایط قرار گرفته است.

وی پیشرفت فیزیکی شهرک صنعتی را پس از گذشت ۵ سال، ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: نبود آب مورد نیاز موجب شده که احداثاین شهرک با مشکل مواجه باشد و بسیاری از استعداد‌ها و ظرفیت‌های مطلوب این مناطق نیز بلااستفاده باقی بماند.

حدادی بر توجه و تعامل مسئولان در جهت احداثاین شهرک تاکید کرد و گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که عدم اشتغال یکی از تهدیدهای جدی جامعه جوان و ایجاد فرصت شغلی دغدغه مهم مسئولان است که بر این اساس احداثاین شهرک نقش مهمی در تولید اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی این منطقه ایفا می‌کند.


درمانگاه این شهر پزشک مستقر ندارد!
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تنها مرکز درمانی زرینه با نبود پزشک مستقر مواجه است، تصریح کرد: پزشکی که در این درمانگاه فعالیت دارد به صورت سیار و سه روز در هفته آن هم تا ساعت ۱۴:۳۰خدمت می کند که این جوابگوی نیازهای درمانی ساکنان زرینه نیست.

عضو شورای شهر زرینه اوباتو افزود: این درحالی است که روستاهای اطراف زرینه نیز به این مرکز مراجعه و درصورت عدم حضور پزشک به ناچار مسافت زرینه تا دیواندره یا سقز را طی می کنند که بسیار برای بیماران سخت است.

حدادی با بیان اینکه از دیگر مشکلات این شهر در حوزه بهداشت و درمان نبود دارو و خانه بهداشت باز است، گفت: با وجود اینکه دارای داروخانه هستیم اما تنها قرص سرماخوردگی در آن یافت می‌شود!


پروژه شهرک دامداری زرینه راکد مانده است
همچنین سخنگوی شورای شهر زرینه اوباتو در ادامه بیان داشت: احداثشهرک دامداری زرینه یکی از ضروریات این شهر بوده که طرح احداثآن چند سال پیش کلنگ‌زنی شده است اما با گذشت سال‌ها، هنوز هیچ اقدام موثری برای تاسیس آن انجام نشده است.

یوسف نادری تصریح کرد: یکی از معضلات شهرداری زرینه دامداری‌های داخل شهر و خروج فضولات دامی است معضلی که وجود آن با تعریف شهر تناقض دارد.

وی افزود: جهاد کشاورزی با پیشنهاد طرح دام زرینه جهت انتقال این دام‌ها شهرکی را در مراتع زرینه احداثکرد و از سال ۹۰‌‌ به دلیل همکاری نکردن بانک زرینه جهت اعطای تسهیلات در بلا تکلیفی قرار دارد.

نادری با بیان اینکه دامداری کردن در داخل شهر موجب گذاشتن بار مالی بر دوش شهرداری جهت زیباسازی و تمیز کردن خیابان‌ها شده است، اضافه کرد: تاکنون شهرداری برای انجام خدمات و امکانات مناسب شهری به مردم این مناطق تلاش کرده است اما ارائه بهتر آن در گرو همکاری مسئولان است.

عضو شورای شهر زرینه اعتبار مورد نیاز برای این کار را رقمی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان عنوان و خاطرنشان کرد: طرح دام زرینه که تا هم اکنون نزدیک ۲۵۰ میلیون هزینه شده است می‌تواند به صورت مستقیم ۸۰ نفر اشتغال‌زایی کند.

مسجد جامع زرینه نیمه کاره مانده است

عضو شورای اسلامی شهر زرینه در ادامه این بازدید اظهار داشت: مسجد جامع زرینه به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره مانده است.
منصور مولودی تصریح کرد: قرار بود از محل وجوه زکات جمع‌آوری شده معادل ۲۲۰ میلیون تومان به حساب ویژه ساخت مسجد جامع شهر زرینه واریز شود، اما از سال ۸۸ تاکنون تنها ۸۰ میلیون تومان از این اعتبار تأمین شده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی ساخت این مسجد، افزود: برآورد اجرای طرح مسجد جامع در سال ۹۰، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است که تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان از این مبلغ تأمین و هزینه شده است.

مولودی با بیان اینکه مسجد جامع زرینه در سه طبقه احداثمی‌شود که هر طبقه آن را دارای یک‌هزار متر زیربنا است، گفت: طبق برآوردهای امسال میزان برآورد مالی طرح از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه این مسجد در مسیر جاده ترانزیتی قرار گرفته و به عنوان پایگاهی در زمان‌های می‌تواند برای نجات مسافران مورد استفاده قرار گیرد، باید برای تکمیل آن اهمیت بیشتر داده شود.

مولودی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این شهر سندهای کشاورزی است که متراژ زمین‌ها با آنچه در سند قید شده است، همخوانی ندارد.

عضو شورای شهر زرینه خاطرنشان کرد: متاسفانه خواسته ما از نمایندگان مجلس نیز برای پیگیری این مشکل نتیجه نداده است واداره منابع طبیعی با استناد به نقشه هوایی سال ۱۳۴۸هفتاد درصد زمین های مزروعی را مرتع می داند که این امر نیز موجب مشکلاتی برای کشاورزان منطقه شده است.

زرینه ظرفیت بالایی در ورزش‌های زمستانی دارد

شهردار زرینه اوباتو اظهار داشت: زرینه از ظرفیت بالایی در ورزش‌های زمستانی برخوردار است که می‌توان از این پتانسیل برای میزبانی رویدادهای مهم ملی و بین المللی استفاده کرد.

ناصح محمدخانی، زرینه را جزء یکی از سرد‌ترین و مرتفع‌ترین شهر ایران نام برد و با بیان اینکه عنوان نگین برفی ایران برای این شهر انتخاب شده است، تصریح کرد: به علت شرایط اقلیمی خاص زرینه و چهار پارام‌تر مهم ارتفاع بارش برف، میانگین بارش برف، تعداد روزهای یخبندان و تعداد روزهای برفی، عنوان نگین برفی ایران برای این شهر زرینه انتخاب شده است.

وی این ظرفیت را فرصتی برای توجه به ورزش‌های زمستانی همچون اسکی دانست و افزود: علاوه بر این ورزش، تلاش می‌کنیم حداقل پروژه پیست اتومبیلرانی رالی را نیز در سال‌جاری در شهر زرینه اجرایی کنیم.

به گزارش ایلنا، ناتمام ماندن پروژه اتوبان میاندوآب به کرمانشاه، نبود ادارات خدمات رسان، هنرستان و فنی حرفه‌ای و کتابخانه عمومی، نبود پوشش رادیویی در منطقه اوباتو و عدم امکان بهرمندی از شبکه‌های سیما، نبود آنتن‌دهی موبایل و مشکل تلفن در برخی نقاط و پراکندگی نخاله های ساختمانی در محدوده شهراز دیگر مشکلاتی بود که از سوی شورای شهر زرینه عنوان شد؛ امید می‌رود مسئولان متوجه این مشکلات باشند و چاره ای برای حل آن بیندیشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز