خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته گردشگری؛

موزه قرآن کردستان در مسجد نگل سنندج افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۸۷

در این موزه قرآن‌هایی با چاپ سنگی در کنار آثار هنری قرآنی از قبیل خطاطی‌های مختلف نگهداری می‌شود.

ایلنا: همزمان با هفته گردشگری، موزه قرآن استان کردستان در مسجد جامع روستای نگل سنندج افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در سنندج، مدیرکل میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان امروز سه شنبه در مراسم افتتاح این موزه گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از نسخ قدیمی قرآن در نزد مردم وجود دارد، با کمک هیئت امنای مسجد جامع قرآن، نگل موزه قرآن نگل را راه اندازی کردیم تا ضمن نگهداری از این قرآن‌ها، آن‌ها را در معرض دید عموم قرار دهد.
فرهاد میمنت آبادی تصریح کرد: در این موزه قرآن‌هایی با چاپ سنگی در کنار آثار هنری قرآنی از قبیل خطاطی‌های مختلف نگهداری می‌شود.
وی افزود: از آنجایی که قرآن نگل برای گردشگران از اقصی نقاط کشور و گردشگرانی از دیگر کشورها دارای جذابیت است، تصمیم گرفتیم که موزه قرآنی را در کنار قرآن نگل ایجاد کنیم تا این گردشگران بتوانند از این موزه نیز بهره‌مند شوند.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان درخصوص سیستم حافظتی قرآن نگل یادآور شد: با توجه به اینکه قرآن نگل یک اثر نفیس کشور است و به شماره دو در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، نیاز به توجهات و رسیدگی خاص دارد.
میمنت آبادی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: با نگهداری این قرآن در سیستم محافظتی، از گزند فرسودگی‌هایی که به دلیل شرایط محیطی از قبیل دما و رطوبت نامناسب ایجاد می‌شود، دور خواهد ماند.
قرآن نگل، قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده است بر اساس شواهد موجود شیوه نگارش و اعراب گذاری این قرآن در سده های چهارم یا پنجم هجری قمری نگاشته شده است و این قرآن هم اکنون در مسجد نگل واقع در مرکز دهستانی به همین نام از توابع بخش کلاترزان سنندج است در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج و در مسیر جاده سنندج - مریوان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز