خبرگزاری کار ایران

یادداشت /

جنگل‌های کردستان درگیر آتش و مسئولان به دنبال مجرم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۴۵

رئیس‌کل دادگستری کردستان: آتش‌سوزی آبیدر یک کار برنامه‌ریزی شده است، چرا که عده‌ای می‌خواهند آبیدر را به این شکلی که وجود دارد از بین ببرند.

ایلنا: استان کردستان از جمله استان‌هایی است که میزان آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی آن طی چند سال اخیر روند افزایشی داشته است.
کوه‌ها و جنگل‌ها به عنوان بخش مهمی از مواهب الهی نقش مهم و تعیین کننده‌ای در زندگی بشر دارند و نمادی از زیبایی، آرامش، نفس و… برای انسان‌ها هستند.
پدیده آتش سوزی، پدیده خطرناکی است که طی چند سال اخیر به عنوان تهدید زیست محیطی در جنگل‌ها و کوه‌های استان کردستان آغاز شده و علیرغم تمام اقدامات و وعده‌های مسئولان تاکنون فکری برای مهار آتش‌سوزی در این مناطق نشده یا جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.
آتش‌سوزی جنگل‌ها در شهرستان‌های استان کردستان سریالی است بی‌پایان که هرساله در میانه بهار آغاز و تا پاییز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدریجی جنگل‌های انبوه این استان است.
هرساله با آغاز فصل تابستان در هرکدام از شهرستان‌های استان کردستان برخی از افراد به نام طبیعت دوست و در اقدامی که به گفته مسئولان به صورت «غیر عمد» است، قسمت‌هائی از جنگل‌ها و مراتع کردستان را به آتش می‌کشند و سازمان‌های مربوطه به نظاره این واقعه می‌نشینند.
متأسفانه چندین سال متمادی‌ست که کوه آبیدر سنندج به عنوان اولین و مهم‌ترین منطقه نمونه گردشگری استان کردستان در ایام مختلف سال از این لطف(آتش سوزی) محروم نشده و این نامهربانی انسانی هر سال چندین بار پیکره آبیدر استوار را لمس می‌کند و مسئولان نیز بیان می‌دارند که آتش‌سوزی غیرعمد بوده است.
کوه آبیدر که مشرف بر شهر سنندج است، به عنوان نماد زیبایی، تفریحی و مکانی برای کوهنوردی ساکنان و مهمان‌های این شهر مطرح و مردم از آن به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند یاد می‌کنند و حساسیت خاصی به آن داشته‌اند؛ این نماد در شعر و موسیقی و نقاشی هنرمندان کرد زبان به نیکی و زیبایی یاد شده و مورد توجه قرار گرفته است.
در آتش سوزی ۲۴شهریورماه جاری کوه آبیدر، چند هکتار از مراتع این کوه در آتش سوخت و بسیاری از جانورانی که زیستگاه آن‌ها بود، در این آتش‌سوزی از بین رفتند.
در این میان، نبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق و کمبود نیرو موجب تأخیر در اطفا و گسترش آتش‌سوزی‌ و افزایش خسارت به این منابع ملی شد.
به گفته مهران رجبی‌نیا(مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان)، امسال نزدیک به ۶۰ فقره آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع کردستان رخ داده است.
پیمان بابا پیری(مدیرکل منابع‌ طبیعی کردستان) نیز عامل انسانی را علت آتش‌سوزی آبیدر دانسته و گفته است: آتش‌سوزی ۲۴شهریور که چند هکتار از کوه آبیدر سنندج را سوزاند عمدی بوده است.
به گفته علی‌اکبر گروسی(رئیس‌کل دادگستری کردستان) آتش‌سوزی آبیدر یک کار برنامه‌ریزی شده است، چرا که عده‌ای می‌خواهند آبیدر را به این شکلی که وجود دارد از بین ببرند.
گروسی بیان داشته است، در صورتی که عاملان آتش‌سوزی آبیدر شناسایی شدند با معرفی به دادگستری، بدون نوبت به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد.
به راستی که اساسی‎‌ترین و اصلی‎‌ترین راهکار جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها پیشگیری است و باید در این راستا بیشتر فرهنگ‎سازی شود و با آموزش‎های بیش از پیش شهروندان، آنان را با اهمیت عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه پایدار بیشتر آشنا کرد تا برای حفاظت از این عرصه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.
با توجه به اهمیت و نقش پوشش جنگلی در چرخه حیات انسان‌ها و نیز تعهد و مسئولیت دستگاه‏‌های اجرایی و عکس‌العمل مردم دلسوز نسبت به حفظ و حراست از این نعمت‌های خدادادی در این گوشه‎ از سلسله جبال زاگرس، انتظار شناسایی عامل یا عاملین این فاجعه زیست‎محیطی و سپردن به دست قانون امری شایسته و از مطالبات به حق مردم و دوستداران محیط ‌زیست است. شاید با این اقدام مسئولانه، بتوان درمانی بر این زخم کهنه گذاشت.

یادداشت از: شورش عزیزی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز