خبرگزاری کار ایران

شهردار کاشان مطرح کرد:

استقرار یا عبور مسیر ابریشم به موازات شهر کاشان

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۹۵۵

شهردار کاشان از پیشنهاد ارائه مستندات موجود مبنی بر استقرار یا عبور مسیر ابریشم به موازات شهر کاشان در دوران قبل و بعد از اسلام از جمله دوران صفویه در یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم خبرداد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، سیدمحمد ناظم‌ رضوی در دومین نشست تخصصی هماهنگی و هم‌اندیشی یازدهمین  اجلاس شهرداران جاده ابریشم در شهر فرهنگی- تاریخی کاشان، ضمن خیر مقدم و سپاس از قبول دعوت شهرداران به میزبانی کاشان به‌ ویژه شهرداری قزوین و همدان گفت: کاشان این مستندات را با داشته‌هایی چون 11 کاروانسرا در بازار اصیل و تاریخی این شهر، تجارت ابریشم و  فرآوری نخ و الیاف ابریشم ارائه می‌کند.

وی با تاکید بر اسناد موجود مشهور از ادوار گذشته که جاده ابریشم به منطقه چین یا (سین یا صین) منطقه‌ای بین دریاچه نمک قدیم و کاسپین موجود که از کاشان تا قزوین و سیلک بوده‌است، گفت: کاسپین از همان کاس یا قوم کاس‌ها که در کاشان سکونت داشته‌اند، گرفته شده‌است.

به‌ گفته‌ وی، عمده تجارت ایران در عهد صفوی در رابطه با جاده ابریشم بوده است که پس از یک نقصان با ابتکار ساخت 999 کاروانسرای مشهور شاه عباس صفوی دوباره این راه رونق گرفت.

عضو لیگ شهرهای تاریخی جهان با اشاره به اینکه تجارت ابریشم یکی از کالاهای استراتژیک در دربار صفوی و شاه عباس اول بود، گفت: ابریشم در زمان صفوی به‌عنوان کالای مرغوب و حساس تجارت می‌شد که یکی از مصارف عمده آن تولید پارچه‌های ابریشمی در کاشان بوده‌ است.

ناظم رضوی،تصریح کرد: در آن زمان بیش از 50 نوع پارچه ابریشمی در کاشان تولید می‌شده که امروز فقط حدود 6 نوع آن احیا شده است.

وی با تاکید بر اینکه کاشان به‌ خاطر داشته‌های مردمان و توانمندی‌های آنها یکی از حوزه‌های فرآوری نخ و الیاف در حوزه مصرف پارچه و بافندگی بوده‌ است، گفت: در گزارشات سیاحان و بازرگانان آمده‌ است که شهر کاشان معادل کل بافته‌های اروپا پارچه‌بافی و فرش‌بافی داشته است.

به‌ گفته‌ وی، قدیمی‌ترین فرش‌های موزه‌های دنیا با نام پازیریک و فرش‌هایی از الیاف ابریشم و نخ گلابتون از جمله قالی معروف شیخ صفی‌الدین اردبیلی با هنرمندی استاد مقصود کاشانی منسوب به کاشان بوده که بیش از 95 درصد تجارت ابریشم در شهر کاشان صورت می‌گرفته‌است.

عضو مجمع شهرداران آسیایی، پرورش کرم ابریشم، نوغانداری، پرورش درخت توت و استفاده از برگ آن، چله‌کشی، رنگرزی، کلیاب، لاکشی، حوزه فرآوری ابریشم و دیگر  صنایع منسوجات را از فعالیت‌های آن زمان مرتبط با صنعت ابریشم تاکید کرد.

ناظم‌رضوی، با اشاره به برگزاری یازدهمین اجلاس شهرداران  جاده ابریشم که دهم تا دوازدهم شهریور ماه(سپتامبر 2016) در کاروانسرای سعدالسلطنه شهر قزوین برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این اجلاس شهرهای جاده ابریشم را فرامنطقه‌ای و جهانی می‌کند.

وی افزود: برگزاری این اجلاس عامل رشد و شکوفایی اقتصادی، صنعتی و بازرگانی شهرهای مسیر جاده ابریشم و معرفی فرهنگ‌های آن و حضور سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف می‌شود.

به‌گفته‌وی، شهر کاشان دارای 1310 اثر تاریخی شناسایی شده است که 317 اثر آن ثبت شده، سه اثر آن شامل هنر فرش دست‌بافت، آیین سنتی مذهبی قالیشویان مشهداردهال و باغ تاریخی فین به‌عنوان آثار ناملموس و ملموس ثبت جهانی شده است.

شهردار کاشان در پایان وجود 9 هنرمند دارای مهر اصالت یونسکو، 20 نشان ملی صنایع دستی و 240 رشته این صنایع را از دیگر ظرفیت‌های کاشان برشمرد و گفت: 11 کاروانسرای تاریخی در بازار اصیل، طویل و قدیمی کاشان به عنوان نبض تپنده اقتصاد شهر از دیگر آثار ارزشمند این شهر تاریخی فرهنگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز