خبرگزاری کار ایران

دستیار ویژه رئیس جمهوری:

عشق به ایران و وطن ویژگی مرحوم بهار بود

asdasd
کد خبر : ۳۶۴۰۲۹

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: عشق به ایران و وطن ویژگی مرحوم ملک الشعرا بهار بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، حجت الاسلام علی یونسی در همایش خاندان بهار «چهار نسل در خدمت فرهنگ ایران» در دانشگاه کاشان اظهار کرد: مرحوم بهار برای نجات کشور معتقد بود پرواز برای رسیدن به قله بزرگ ایران بدون دو بال دیانت و ملیت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه مرحوم بهار تمام دوره حیات خود را وقف مشروطیت کرد، افزود: این شخصیت برجسته، مشروطیت را  وسیله می‌دانست نه هدف و معتقد بود سیاست و انقلاب و همه اینها برای ارزشهای متعالی است و حکومت به تنهایی تقدس ندارد.

حجت الاسلام یونسی عدالت و اخلاق را هدف نهایی بیان کرد و افزود: اگر حکومت منجر به عدالت شود مقدس است.

وی با اشاره به اینکه نسل امروز ما در معرض تهدید فرهنگی قرار گرفته خاطرنشان کرد: نسل جدید ما در مقطع خاص و تهدید فرهنگی به نام انقطاع نسلی قرار گرفته که این انقطاع از هویت تاریخی و گذشته و آنچه که هست و باید باشد، به بحران هویت منجر می شود که نیازمند یک نهضت بازشناسی است.

وی تاکید کرد: سهولت دسترسی به اطلاعات و ظهور دنیای جدید مجازی این شرایط را بسیار مخاطره آمیز کرده و فرصتی که برای همگان می تواند بهترین باشد، اگر درست نشناخته و از آن بهره نگیریم، این دنیای مجازی دنیای حقیقی ما را نیز خراب خواهد کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری تصریح کرد: این مسئله همچنین روابط خانوادگی، سنت‌های تاریخی و ملی ما را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: زبان، تاریخ و مفاخر ملی، قومی، دینی و مذهبی ما در معرض نوعی ربایش قرار گرفته و شخصیت‌های تاریخی و نخبه های زنده و  مرده کشورمان  را می ربایند که گاه این ربایش به دست خودی ها صورت می گیرد.

یونسی اظهار کرد: به نسل جدید بی اطلاع القا می کنند که مولوی ربطی به ایران ندارد و نسل بی اطلاع ما به دلیل هجوم انبوه اطلاعات و احساس عدم نیاز به کسب اطلاعات جدید در یک ناآگاهی قرار می گیرد و این بی خبری موجب می شود از مفاخر، زبان و گذشته اش منقطع شود.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی برگزاری همایش ملک الشعرا بهار را تجلیل از نخبگان علمی کشور دانست و افزود: دولت نخبگان که از خاستگاه نخبگی برخاسته، جهت و هدفش حمایت از نخبگان و مردم است.

وی با تاکید بر اینکه نسل امروز ما به نهضت بازشناسی نیاز دارد، افزود: در این نهضت شخصیت هایی همچون بهار بار دیگر باید با هنر شعر و هنرهای دیگر به میدان نهضت بیایند و بهار گونه به نجات این نسل بپردازند.

دستیار ویژه رئیس جمهوری افزود: دانشمندان، هنرمندان و دردمندان ما باید در کانون این نهضت باشند و نباید احساس غربت کنند.

وی گفت: برای بازشناسی ایران و هویت ملی لازم است شخصیت هایی چون سهراب سپهری، فیض و ملک الشعرا و صدها دانشمند و شاعر دیگر از جای جای ایران برخیزند.

یونسی تاکید کرد: تجلیل و تعظیم شخصیت هایی چون بهار البته به معنای معصوم پنداشتن آنها نیست، اما نباید اجازه دهیم اندک اشتباهات بزرگان بهانه بداندیشان برای جداکردن این اندیشمندان از تاریخ ما شود.

وی گفت: بهار به یک خودآگاهی تاریخی رسید و به وظیفه تاریخی خود عمل کرد. او در زمانه خود از جهل و عقب ماندگی مردم، استبداد حاکمان و استعمار روس و انگلیس رنج می برد و هر آنچه از او بجای مانده در این سه فصل تقسیم می شود.

وی افزود: بهار راه علاج این دردها را در اصلاح و تجدد و حاکمیت قانون می دانست، او خود یکی از شخصیت های تاثیرگذار در مشروطه بود که با هنر نقد و روزنامه نگاری و نقاشی و حضور در مجلس و عرصه های مختلف و با وجود بازداشت‌های متعدد و مکرر به دنبال اصلاح امور بود.

یونسی عشق به ایران را ویژگی ممتاز بهار برشمرد و گفت: بهار راه تکفیر را برای کسانی که مهر وطن ندارند، برگزید او معتقد بود نجات و توسعه کشور با دو بال دیانت و ملیت و ترکیبی از اسلامیت و ایرانیت امکان پذیر است.

وی گفت: بهار مشروطیت را هدف نمی دانست در حالیکه همه عمر خود را صرف آن کرد بلکه مشروطیت را وسیله می‌دانست و این نکته بسیار مهم است برای کسانی که در یک جنبش سیاسی اجتماعی حرکت می کنند.

یونسی افزود: انقلاب و سیاست همگی برای ارزش‌های متعالی هستند و هدف نهایی عدالت و اخلاق است و زمانی که قانون مستقر می شود باید به دنبال اهداف بالاتری باشیم.

وی به حمایت دولت روحانی از نخبگان اشاره کرد و افزود: دکتر روحانی هدفش حمایت از نخبگان ، تقویت ایران، حمایت از مردم، ارتقاء دانش فناوری و هنر است و نخبگان کشور نیز وی را به خوبی حمایت کردند و این خواص هستند که همیشه مردم را به دنبال خود هدایت می کنند.

نخستین کنگره ملک الشعرای بهار به مناسبت نکوداشت شصت و پنجمین سالگرد درگذشت وی، در ایران به همت دانشگاه کاشان، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، فرمانداری ویژه کاشان، شهرداری و شورای اسلامی شهر کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی با حضور اندیشمندان و شعرای برجسته سراسر کشور و ادیبان در دانشگاه کاشان  برگزارشد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز