خبرگزاری کار ایران

طی دو سال گذشته:

دو مورد بیماری سالک احشایی در کاشان ثبت شده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۵۳۰

در سال‌های ۹۱ و ۹۲، دو مورد بیماری سالک احشایی در کاشان ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در سال های ۹۱ و ۹۲، دو مورد بیماری سالک احشایی در کاشان ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان با اعلام این مطلب گفت: بیماری سالک احشایی که بیشتر با نام هندی آن یعنی کالاآزار(بیماری سیاه) معروف است، عموما به وسیله گونه‌هایی از پشه خاکی‌ها به انسان منتقل می‌شود و انسان به عنوان میزبان تصادفی و سگ، به‌عنوان مخزن انگل محسوب می شود.

دکتر سید علیرضا مروجی، با بیان اینکه براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۵۰۰ هزار مورد جدید و حداقل ۵۰ هزار مرگ از کالآآزار در جهان روی می‌دهد و این بیماری بیشتر در گروه سنی زیر ۵ سال دیده می شود، افزود: سالک احشایی یک بیماری ناتوان کننده و تا حدودی کشنده است که بومی شهرستان کاشان نیست.

وی، به کنترل این بیماری در کاشان اشاره و تصریح کرد: عدم رعایت نکات بهداشت محیط به‌ویژه در مورد زباله را یکی از عوامل بروز این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: رعایت بهداشت فردی و عمومی بهترین راهکار پیشگیری از وقوع بیماری سالک است.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در ایران، در حال حاضر کالاآزار در برخی نقاط استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، فارس، بوشهر و خراسان شمالی به صورت منطقه ای وجود دارد. ولی موارد تک گیر آن از سایر نقاط کشور نیز گزارش می شود.

سالک سیستماتیک و یا احشایی بر تمام بدن اثر دارد، دو تا هشت ماه پس از آنکه پشه انسان را نیش زد، این نوع سالک رخ می دهد. انگل این پشه باعثکاهش تعداد گلبول های سفید مبارزه کننده با بیماری می شود و به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

سالک احشایی معمولا به طور ناگهانی در کودکان شروع می شود و دارای علایمی همچون سرفه، اسهال، تب و استفراغ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز