خبرگزاری کار ایران

همزمان با هشتم محرم؛

بزرگترین مراسم آیینی محرم در نوش آباد برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۳۷۰

همزمان با عصر هشتم محرم، آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری به عنوان بزرگترین مراسم آیینی کشور در این شهر برگزار می‌شود.

رییس ستاد برگزاری مراسم محرم نوش آباد گفت: همزمان با عصر هشتم محرم، آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری به عنوان بزرگترین مراسم آیینی کشور در این شهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در آران و بیدگل " محمود ساجدی " در گفتگو با خبرنگاران افزود: مراسم خیمه کوبی با قدمتی بیش از یک قرن، ورود کاروان حسینی و لشکریان یزید در قالب یک هزار و پانصد نفر شبیه خوان و بازیگر پیاده و سواره را به نمایش می‌گذارد.

به گفته وی، این مراسم از ساعت دو بعداز ظهر از پارک شقایق نوش آباد با حرکت کاروان اولیا، در مسیر خیابان امام خمینی آغاز و با حضور کاروان اشقیا و فرشتگان در محوطه تعزیه فرهنگسرای محرم پایان خواهد یافت.

وی اظهار کرد: آیین خیمه کوبی هشتم محرم، مقدمه مراسم خیمه برداری است که عصر روز یازدهم محرم در فضای ۲۰ هکتاری با اجرای تعزیه شهادت امام حسین و باز آفرینی هجوم اشقیا به خیمه‌های حسینی و تشییع پیکر شهدای کربلا است.

وی گفت: آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری نوش آباد که به نام " خیل عرب " شناخته می‌شود، آذرماه سال ۹۱ در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاستگذاری، به شماره ۵۹۸ در فهرست میراثمعنوی کشور به ثبت رسید.

ساجدی افزود: سقاخوانی، پنجه بندی، توغ بندی، هیئت سادات و کشته برداری و کتل از جمله مراسم سنتی است که شهروندان نوش اباد در پاسداشت محرم حسینی برگزار می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز