خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان عنوان کرد:

اعضای " کمیته نجات‌بخشی و آزادسازی ثبت جهانی محوطه باستانی سیلک " کاشان مشخص شدند

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۵۸۴

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مشخص شدن اعضای " کمیته نجات بخشی و آزاد سازی ثبت جهانی محوطه باستانی سیلک " کاشان خبرداد.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مشخص شدن اعضای " کمیته نجات بخشی و آزاد سازی ثبت جهانی محوطه باستانی سیلک " کاشان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان " مهران سرمدیان " در اولین جلسه شورای اداری شهرستان کاشان که به ریاست فرماندار جدید و در آستانه روز جهانی صنایع دستی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی اظهارداشت: بیش از ۵۷۰ هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت دارند. فعالیت این هنرمندان در رشته های رودزی‌های سنتی، معرق چوب، طراحی سنتی، سفال، سرامیک، گلیم بافی، منبت، خراطی، قلم زنی روی چوب و فلز، مسگری، حجاری سنتی چادرشب بافی و بافندگی سنتی است.

وی همچنین از صدور و تمدید ۴۸۰ کارت شناسایی و صدور و تمدید ۶۰ پروانه تولید برای هنرمندان صنایع دستی این شهرستان در دو سال اخیر خبر داد و افزود: هنرمندانی که کارت شناسایی برایشان صادر شده می توانند افزون بر اخذ گواهینامه مهارت مراکز فنی و حرفه‌ای و معرفی به سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه، با در اختیار داشتن مکان مناسب، پروانه تولید کارگاهی نیز دریافت کنند.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: طی یک سال و نیم گذشته بیش از ۱۵۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی از طریق کارگروه اشتغال از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شده اند که بالغ بر ۷ میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد: برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی شهرستان هم اکنون در مرکز هنرهای سنتی در حال انجام است که تعدادی از جوانان علاقمند در حال فراگیری آموزش بصورت رایگان هستند.

" مهران سرمدیان " دریافت ۳ نشان ملی صنایع دستی در سال گذشته را از جمله اقدامات افتخارآمیز این اداره در حوزه صنایع دستی دانست و تاکید کرد: دریافت ۱۲ مهر اصالت یونسکو توسط هنرمندان صنایع دستی کاشان در رشته های زری بافی، مخمل بافی، شعربافی، زیلو بافی، سفالگری از دیگر افتخارات این شهر بزرگ و متمدن تاریخی است.

به گفته وی: در حال حاضر مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی این اداره دارای کارگاه های مخمل ساده، مخمل نقش برجسته، زری بافی، زیلو بافی و شعربافی به روش سنتی و سفال است که در کلیه این کارگاه ها علاوه بر تولید محصولات و آموزش هنرجویان تولیدات آن نیز در معرض دید گردشگران قرار می گیرد.

سرمدیان اظهار داشت: حدود ۳۰ کارگاه شعربافی در کاشان فعال می باشد که شامل ۷۰ دستگاه می باشد و دو واحد اقامتی کاشان که توسط بخش خصوصی بصورت هتل سنتی راه اندازی شده اند مجهز به کارگاه بافندگی سنتی شامل مخمل بافی، شعر بافی، زیلو، سفال و قلمزنی هستند که گردشگران محصولات ایشان را خریداری می نمایند.

" سرمدیان " در ادامه فعالیت ها و چشم انداز حوزه میراثفرهنگی را تبیین کرد و ادامه داد: بیش از ۱۶۰۰ اثر تاریخی تاکنون در شهرستان کاشان شناسایی کرده ایم که بالغ بر ۳۳۰ اثر در فهرست میراثملی کشور و حدود ۱۰ اثر میراثمعنوی در فهرست میراثناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی، ۶۰۰ هکتار بافت تاریخی، آب انبار های متعدد، مساجد تاریخی مشهور همچون مسجد آقابزرگ، اماکن و بقعه های متبرکه، صنایع دستی گوناگون و متنوع و هزاران بسته فرهنگی این شهر در تاریخ و باستان شناسی، کاشان را به مهد تمدن ایران تبدیل کرده است که سه اثر ثبت شده در فهرست میراثجهانی یونسکو شامل: باغ موزه فین، مهارت های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی - مذهبی قالیشویان مشهد اردهال گواهی بر این مدعاست.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: " کمیته نجات بخشی و آزاد سازی ثبت جهانی محوطه باستانی سیلک " که اعضای آن طی حکمی توسط معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب شده اند به زودی تشکیل جلسه خواهد داد.

وی اظهار داشت: در دوماه اخیر موفق شدیم با پیگیری های مستمر بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبارات ملی اخذ کنیم که در حال جذب آن هستیم.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در مورد فعالیت ها و عملکرد حوزه گردشگری نیز اذعان داشت: زیر ساخت های گردشگری در کاشان رو به توسعه است و خانه های تاریخی کاشان که تبدیل به هتل می شوند در حال تکمیل زیر ساخت های گردشگری این شهر تاریخی و توریستی هستند.

وی در مورد آمار گردشگران خارجی اظهار داشت: در دو ماه و نیم اول سال جاری بیش از ۸۰۰۰ گردشگر خارجی از کاشان بازدید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰% افزایش داشته است به طوری که تمامی مراکز اقامتی کاشان تا پایان شهریور ماه رزرو هستند.

" سرمدیان " ادامه داد: به زودی شاهد افتتاح سرای عامری‌ها بزرگترین خانه تاریخی ایران به عنوان هتل پنج ستاره توسط بخش خصوصی خواهیم بود.

در پایان جلسه شورای اداری از آقای واحدی پور مالک خانه ای در حریم درجه دو سیلک که در نوروز امسال خمره ای متعلق به دوره اشکانیان در حیاط منزل نامبرده پیدا و بااطلاع رسانی ایشان به میراثفرهنگی امانتداری خود را ثابت کرد با اهداء لوح تقدیر توسط فرماندار و نماینده مجلس و سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از وی تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز