خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان:

خانه اخباری، قدیمی ترین خانه تاریخی کاشان است

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۹۸۲

طبق نظر برخی کارشناسان و بر اساس مطالعات اولیه می توان قدمت خانه اخباری را به دوره صفویه منتسب و به عنوان قدیمی ترین خانه تاریخی شناسایی شده کاشان معرفی کرد.

طبق نظر برخی کار‌شناسان و بر اساس مطالعات اولیه می‌توان قدمت خانه اخباری را به دوره صفویه منتسب و به عنوان قدیمی‌ترین خانه تاریخی شناسایی شده کاشان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان کاشان «مهران سرمدیان» در سالروز ثبت این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اظهار داشت: مهم‌ترین قسمت خانه اخباری، جبهه جنوبی حیاط است که دو طبقه تحتانی و حوض خانه‌ای در مرکز و اتاق‌هایی در طرفین دارد و طبقه همکف آن هم شامل اتاق شاه نشین مرکزی و ۲ اتاق سه دری در طرفین آن است.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: نقاشی گل وگیاه در دو اتاق، گچ بری، رسمی بندی درسقف هشتی ورودی خانه و مشبک کاری در و پنجره‌ها از جمله هنرهای تزئینی به کار رفته در معماری این خانه تاریخی است.

وی تاکید کرد: این خانه به لحاظ قدمت زیاد، ویژگی‌های معماری و وجود چندین لایه تزئینات نقاشی روی گچ ارزش تاریخی ویژه‌ای دارد. در کتیبه یکی از اتاق‌های طبقه همکف خانه اخباری تاریخ ۱۱۹۴ هجری قمری «دو سال پس از زلزله ویرانگر دوره زندیه» به چشم می‌خورد که بر این اساس می‌توان گفت پیکره اصلی این خانه از زلزله سال ۱۱۹۲ مصون مانده است.

به گفته وی: خانه تاریخی اخباری با ۱۳۶۵ متر مربع عرصه و ۹۱۶ متر مربع اعیانی در محله سر سنگ و مجاورت تکیه سرسنگ در خیابان غیاثالدین جمشید کاشانی واقع و در دهه گذشته خالی از سکنه و متروکه شده است.

این خانه یک حیاط مرکزی بزرگ، دو جبهه شمالی و جنوبی و چندین اتاق دارد که اتاق‌های ضلع شمالی متعلق به اواخر دوره قاجار است.

وی افزود: خانه اخباری به عنوان یک اثر شاخص دربین خانه‌های تاریخی شهرستان کاشان است و قرار است بعد از انجام عملیات مرمتی به موزه شهدا تغییر کاربری داده شود.

مسئول دفتر فنی اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه بیان کرد: فاز اول مرمت خانه تاریخی اخباری با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی سال گذشته انجام شد.

فرهادیگفت: این عملیات شامل آوار برداری از داخل راهرو‌ها و راه پله‌ها و زیرزمین، شمع بندی، زیر بندی پایه‌ها و جرز‌ها، برجیدن لایه‌های فرسوده اندود بام، اجرای لنگه طاقهای تخریب شده به صورت سنتی و با الگوی سابق اجرای طاق چشمه با آجر ختایی، استحکام بخشی سقف‌ها با اجرای دوغاب ریزی گچی کف مال و همچنین اجرای پالانه آجری واجرای قیدبندی روی سقف جهت سبکسازی، و در ‌‌نهایت اجرای اندود پلاستر سیمان و ایزوگام روی بام از اهم اقدامات این طرح مرمتی بود که در سال گذشته انجام شد.

گفتنی است خانه تاریخی اخباری کاشان در تاریخ ۱۰/۳ / ۱۳۸۲ به شماره ۹۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز