خبرگزاری کار ایران

همزمان با زادروز کمال‌الملک؛

جدیدترین اثر تصویرگر کاشانی رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۹۹

همزمان با زادروز کمال‌الملک از جدیدترین عکس این هنرمند کاشانی با حضور خاندان کمال‌الملک رونمایی شد.

ایلنا: همزمان با زادروز کمال‌الملک از جدید‌ترین عکس این هنرمند کاشانی با حضور خاندان کمال‌الملک رونمایی شد.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراثفرهنگی روستای کله در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان اظهار داشت: کمال‌الملک از زمان آغاز کودکی استعداد زیادی در نقاشی داشت و در تهران مورد توجه عمومی خود صنیع‌الملک از نقاشان معروف قرار گرفت.

مجید حیدری افزود: کمال‌الملک آثار زیادی از خود بر جای گذاشته که مهم‌ترین آن تابلوهای نقاشی ناصرالدین شاه در کاخ گلستان بود که از‌‌ همان آغاز دستگاه ناصرالدین شاه برای خودش موقعیتی را کسب کرد.

وی تصریح کرد: کمال‌الملک در سال ۱۳۰۷ شمسی مورد خشم و غضب دستگاه حکومتی مورد نفوذ روس‌ها قرار گرفت و به نیشابور تبعید شد و در آنجا در مزرعه شخصی خود به کار و فعالیت ادامه داد تا در سال ۱۳۱۹ شمسی که بدرود حیات گفت و آرامگاه وی در جوار آرامگاه شیخ عطار در نیشابور محل دیدار هنرمندان است.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراثفرهنگی روستای کله یادآور شد: از کمال‌الملک آثار نقاشی‌های بسیاری بر جای مانده است تابلوهایی که امروز در موزه‌های کشور و خارج از ایران قرار دارد.

حیدری در ادامه یا بیان اینکه مدرسه تاریخی صالح محل زادگاه کمال‌الملک در سال ۱۳۸۱ به شماره ۱۲۹۷۳ توسط میراثفرهنگی و با همت سیف‌الله امینیان رئیس وقت میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان به ثبت ملی رسید گفت: بعد از ثبت ملی مدرسه تاریخی صالح محل زادگاه کمال‌الملک بخشی از حیاط مرمت و کتیبه‌بندی شد اما بخش زیادی از حیاط بدون حصار‌‌ رها شده است.

وی در پایان از تأسیس هفت موزه شخصی در روستای گردشگری کله در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اذعان داشت: موزه‌های مردم‌شناسی، مکتب‌خانه سنتی، وقف و شهدا، آثار نسخ خطی، عکس و موزه وقف در روستای کله تأسیس می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز