خبرگزاری کار ایران

روایتِ کشاورزان سرزمینِ بلوط‌ها از نرسیدن کمباین و دروگرها؛

۶۸ هکتار زمینِ کشاورزی در وضعیتِ فوقِ بحرانی/ شب‌ها خواب آتش می‌بینیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۸۷۹

نرسیدن کمباین و دروگر به زمین‌های کشاورزی سیروان و درو نشدن محصولات کشاورزان در مرداد ماه آتش‌سوزی‌های سریالی در مزارع این منطقه را رقم زده است. ترس کشاورزان این است که با گسترش آتش‌سوزی‌ها تمامی محصولات آنها از بین برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرستان سیروان سرزمین بلوط‌ و کوه‌های مرتفع این روزها به عزای یک سال زحمت کشاورزانش نشسته است. ۲۰ مرداد ماه ۵۰ هکتار از مزارع کشاورزی و حدود هشت هکتار از مراتع طبیعی روستای «بوژان» از توابع بخش مرکزی این شهرستان در آتش سوخت و پنج روز بعد ۱۰ هکتار از پسماند (پیچر) مزارع کشاورزی روستای عمارت و یک هکتار از باغات انگور شهرستان سیروان واقع در استان ایلام آتش گرفت. وزش تندبادها حالا محصولات کشاورزی سیروان را در معرض آتش‌سوزی‌های پی در پی قرار داده است. جو و گندمی که به دلیل نبود کمباین در موعد مقرر درو نشده‌اند و حالا گرمای سوزان مرداد آنها را در معرض خبر قرار داده است.

جمعی از کشاورزان محله درویشان واقع در شهر لومار در این شهرستان می‌گویند: امسال کشاورزان بخت برگشته شهرستان را به حال خود گذاشته‌اند؛ چرا فکری به حال ما کشاورزان که یک سال زحمت کشیدیم؛ هزینه کردیم؛ زجر کشیدیم تا محصولاتی مثل گندم و جو را  به مرحله برداشت برسانیم و الان به خاطر نبود کمباین در خطر آتش‌سوزی قرار گرفته، نمی‌کنید؟ شب و روز خواب نداریم؛ تنها منبع درآمد ما همین کشاورزی است که به خاطر بی‌فکری برخی مسئولان هر لحظه منتظر نابودی دسترنج یک ساله خودمان هستیم.

یک کشاورز روستای حسن گاوداری از توابع بخش کارزان شهرستان سیروان می‌گوید: ما به علت نبود کمباین و دروگر و وعده مسئولان مربوطه شهرستان برای هموار کردن جاده بین مزارع دچار مشکل شده‌ایم و هنوز محصول برداشت نشده است. این درحالی است که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان شخصاً حضور پیدا کرد و قول مساعد نیز داد ولی اقدامی صورت نگرفته است. تاکنون چندین مورد آتش‌سوزی در این منطقه صورت گرفته و این خطر بزرگی برای کشاورزی این دیار است.

۶۸ هکتار زمینِ کشاورزی در وضعیتِ فوقِ بحرانی/ شب‌ها خواب آتش می‌بینیم

دستور دادستان سیروان برای عدم خروج کمباین از شهرستان نتیجه داد؟

نبود کمباین برای دروی محصولات کشاورزان البته چندی قبل طی دستور دادستان این شهر پیگیری شده بود؛ با این‌حال نتوانست خیلی از محصولات گندم و جو سیروان را نجات دهد. حامد سهرابیان (دادستان سیروان) طی دستوری به اداره جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر پیگیری مشکلات کشاورزان خواستار تأمین کمباین مورد نیاز برای برداشت سریعتر محصولات کشاورزان شده بود.  او همچنین از پلیس راه خواسته بود ضمن همکاری با جهادکشاورزی مانع خروج کمباین از این شهرستان شود. این اقدامات که اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه صورت گرفت، باز نتوانست خیلی از مزارع کشاورزان را از خطر آتش‌سوزی نجات بخشد.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تعداد ۲۴۹ دستگاه کمباین معمولی و کاه‌کوب در سطح مزارع استان ایلام مشغول به فعالیت بودند که از میان آنها ۱۷۶ دستگاه مهاجر و ۷۳ دستگاه بومی استان بوده است. در این میان به شهرستان سیروان ۱۴ دستگاه کمباین تعلق گرفته بود که به گفته کشاورزان سیروانی تعداد آن برای حجم مزارع کشاورزی این شهرستان کافی نبود. در عین حال سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اعلام کرده بود که از طریق مراجع قضایی از خروج کمباین‌های بومی و مهاجر تا پایان برداشت جلوگیری می‌کند.

 شب‌ها خوابِ آتش می‌بینیم!

کشاورزان سیروانی اما از اواخر خرداد ماه در انتظار کمباین و دروگر بودند. حالا که مرداد ماه رو به پایان است خیلی از زمین‌های درو نشده؛ طعمه حریق شده‌اند، آنهم در شهری که عمده اقتصادش بر پایه کشاورزی گندم و جو و چند محصول دیگر می‌گردد. این درحالی است موعد برداشت گندم و جو اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ماه بوده است.

کشاورز سیروانی می‌گوید: آیا مسئولان آمار آتش‌سوزی‌هایی که روزانه اتفاق می‌افتد را دارند؟ آیا می‌دانند که با هر هکتار آتش‌سوزی تغذیه یک گله گوسفند هم از بین می‌رود؟ آیا می‌دانند که مزارع کشاورزی در حال نابود شدن است؟ این است حمایت از تولید ملی؟ به خدا آنقدر آتش خاموش کرده‌ایم که شب‌ها خواب آتش می‌بینیم! من فکر نمی‌کنم حتی ۱۰ کمباین هم به سیروان آمده باشد. آیا اگر حقوق مدیران یک ماه عقب بیفتد، طاقت و تحمل دارند؟ ما یک سال تمام بابت این محصولات زحمت کشیدیم.

این روزها حتی حیوانات بومی سیروان همچون سنجاب‌ها، مارها، انواع حشرات مفید و... نیز در اثر آتش‌سوزی‌ها از بین می‌روند. در عین حال نه تنها محصولات مزارع درو نشده‌اند بلکه زمین‌ها برای کشت پاییزه هم آماده نشده‌اند.

اقدامات سازمان جهاد کشاورزی ایلام برای کنترل آتش چه باید باشد؟

جواد رحیمی مقدم (فرماندار سیروان) معتقد است که عمده این آتش‌سوزی‌ها به خاطر سهل‌انگاری افراد رخ می‌دهد. وی گفته بود: با توجه به اینکه بیش از ۲ هزار هکتار از مجموع ۶۰ هزار هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی این شهرستان از نظر وقوع آتش‌سوزی در موقعیت بحرانی و مخاطره فوق بحرانی حریق قرار دارند، مشارکت و همراهی بیش از پیش مردم و رعایت نکات ایمنی به منظور جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی و آسیب به جنگل‌ها، مراتع و مزارع کشاورزی ضروری است.  

رحیمی مقدم اظهار کرد: بنا بر گفته کارشناسان منابع طبیعی در هیچ نقطه‌ای از استان امکان آتشسوزی طبیعی- به استثنای صاعقه- وجود ندارد و تقریباً همه آتش‌سوزی‌ها به واسطه سهل‌انگاری افراد صورت می‌گیرد بنابراین آموزش رفتار مناسب مهمترین عامل پیشگیری از آتش‌سوزی است.

با این وجود اداره جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی و آبخیزی استان، فرمانداری و چند اداره دیگر مسئول ایجاد کارگروه اطفاء حریق شهرستان هستند. این کارگروه مصوب کرده که گشت‌های منظم در منظقه توسط لیست کشیک به همه ادارات ارسال شود اما به گفته کشاورزان حتی این مصوبه نیز به درستی اجرا نمی‌شود: آنها وقتی ورود می‌کنند که حریق گسترش یافته است. درحالی‌که اقدامات پیشگیرانه خیلی ضروری است.

گزارش: مریم وحیدیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز