خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت کار مطرح کرد؛

آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای خصوصی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۶۹۶

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: وزارت کار برای رونق تولید بسته‌ای تعریف کرده و تعداد ۸ آموزشگاه باید توسط بخش خصوصی معرفی شود و مهارت‌آموزی را در جامعه رونق دهد.

به گزارش ایلنا، حسین امیررحیمی در برنامه زنده «حجره» پیرامون موضوع «طرح وزارت کار در راستای رونق تولید» که از شبکه رادیو گفتگو پخش شد، با اشاره به ورشکستگی های پی در پی واحدهای تولیدی، صرفا حفظ تولید و اشتغال را برای سال ۹۸ یک شرایط ایده آل دانست و گفت: طلب آموزش در دوران رکود بیش از هر زمان دیگر است چراکه فرصتی ایجاد می‌کند که در رکود کاری، صاحبان مشاغل در پی آموزش بروند و به بررسی دلیل شکست‌های حرفه‌ای و کاری بپردازند.

وی با بیان این مطلب افزود: وزارت کار برای رونق تولید بسته‌ای تعریف کرده و در این راستا سه محور را برای سازمان فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته است؛ اول آنکه برای نخستین بار ۸ آموزشگاه باید توسط بخش خصوصی معرفی شوند و مهارت آموزی را در جامعه رونق دهند.

امیررحیمی در خصوص وظیفه وزارت کار در راستای رونق اشتغال گفت: تلاش داریم سیاست واحدها را با سیاست کلان کشور همسو سازیم.

وی در ادامه ایجاد کار را مهم ترین حوزه در اشتغال کشور نامید و افزود: کار به درآمد خانوار و رفاه و رشد اقتصادی مربوط می‌شود. در این میان ۱۳ هزار قانون وجود دارد ولی فاقد تنقیح قوانین هستیم و از دیگر سو با کوچکترین تغییر محیطی قوانین جدید لحاظ کرده‌ایم و درصدد به‌روزرسانی قانون قدیمی برنیامده‌ایم.

امیررحیمی با بیان اینکه وزارت کار وظیفه آموزش نیروی انسانی را عهده دار نیست، تصریح کرد: مدرسه، خانواده و دانشگاه برای آموزش هزینه و صرف زمان کرده است و برای ورود به بازار کار، تنها دوره‌ای دو الی سه ماهه برگزار می‌کنیم تا خطای نوع دوم در امور کاری اتفاق نیفتد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: وزارت کار در حوزه آموزش تلاش دارد خطای نوع دوم در جامعه کاری و اشتغال کشور اتفاق نیفتد.

امیررحیمی با انتقاد از اجرای نا صحیح سیستم پنجره واحد در خاتمه سخنان خود گفت: در این پروسه وقتی یک موضوع ثبت می‌شود، باید یکبار هم به صورت دستی در اختیار کارمند مربوطه قرار گیرد و امیدواریم زمانی این پنجره‌ها به صورت واحد عمل کنند.

قدم اول توسعه اشتغال؛ توجه به مشاغل خانگی

همچنین محمود انصاری، معاون مرکز کار ایران با حضور در این برنامه زنده اقتصادی رونق فرهنگ کار را در میان خانواده‌ها، نیازمند ایجاد شغل خانگی و حِرف خرد و کوچک دانست و گفت: این روند صنعت کلی کشور را دچار تحول می‌کند اما نسبت به این حوزه بی‌توجهی شده است.

وی ادامه داد: وزارت کار طرح مشترک با واحد جهاد دانشگاهی را راه‌اندازی کرده است تا آموزش‌های لازم تنها از سوی پشتیبان و پیشران‌های صنعتی ارائه شود؛ یعنی اگر قرار است خوشه کت و شلوار راه‌اندازی شود، شخص آقای هاکوپیان و غیره پای کار خواهند آمد؛ نه اساتیدی که طبق رفرنس‌ها در دانشگاه پایه‌ریزی شده است.

انصاری با اشاره به آمار بانک جهانی درباره کسب و کارهای مختلف گفت: بالغ بر ۶۵ تا ۷۰ درصد راه‌اندازی و توسعه کسب و کار بر پایه منابع انسانی می‌چرخد. این حوزه شامل شخصِ صاحب کسب و کار است که هنوز با تفکر سنتی کار می‌کند و در سمت دیگر انتظارتی از وزارت کار وجود دارد و در این راستا صاحبان کسب و کار انتظار آموزش صفر تا صد را تا مرحله اشتغالزایی از وزارت کار ندارند.

وی در این خصوص گفت: علاوه بر وزارت کار، در سطوح پایین‌تر آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها نیز حضور دارند.

انصاری ادامه داد: پروتکل آموزش اشتغال محور باید توسط وزارت کار –به عنوان داعیه دار اشتغال و کار در کشور- تبیین شود تا دستگاه‌های مختلف در قالب این پروتکل فعالیت نماید.

همچنین  حسین فرجی، مدرس کارآفرینی با بیان اینکه سخنرانی در خصوص لزوم تسهیل قوانین کار تاکنون هیچ تاثیری نداشته، گفت: دانشجویان فارغ‌التحصیل از حوزه صنعت عملا قادر به اقدامی در راستای کمک به حوزه اشتغال نیستند.

دکترای متالوژی از دانشگاه علم و صنعت با بیان این مطلب افزود: بسیاری اساتید در حوزه کارآفرینی تنها به مباحث تئوریک بسنده می‌کنند اما آیا جوانان ما آمادگی لازم برای ورود به بازار کار در قرن ۲۱ را دارا هستند!

فرجی ادامه داد: پروژه های فوق لیسانس در ایتالیا تا ۱۰۰ درصد با صنعت مرتبط هستند. اساتید مجبور هستند پروژه‌های صنعتی را راهبری کنند که در غیر اینصورت پروژه را از اساتید می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز