خبرگزاری کار ایران

ابراهیم صادقی فر:

کلیدواژه رونق تولید، تحریم را به فرصت تبدیل می‌کند/ برنامه‌ریزی برای بیکاران جزئی از ماموریت وزارت کار است

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۲۹۴

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: تنوع ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار زیاد است. از حوزه تعاون و بنگاهداری گرفته تا تکریم یک کارگر معلول و برنامه‌ریزی برای بیکاران.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ابراهیم صادقی‌فر» در نشست خبری برنامه‌های ستاد هفته کارگر که در خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: شروع هفته کارگر را به همه زحمتکشان و سربازان عرصه اقتصاد مقاومتی، کارفرمایان و همکارانم در وزارت کار تبریک می‌گویم. امیدوارم برنامه‌های امسال گوشه‌ای از زحمات و خدمات کارگران را انعکاس داده و صدای رسای آنها را به گوش همگان برساند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تنوع ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار زیاد است. از حوزه تعاون و بنگاهداری گرفته تا تکریم یک کارگر معلول و برنامه‌ریزی برای بیکاران.

وی افزود: امسال به شعار رونق تولید مزین شده است. این شعار در امتداد شعارهای سنوات گذشته مثل حمایت از مصرف کالای داخلی است. با توجه به برنامه‌ای که حضرت آقا برنامه‌ریزی کردند و میزبان تولیدکنندگان بودند، انتظار می‌رفت و می‌رود که اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد. مباحث امسال قرار است در راستای ادامه اهداف سال گذشته کرامت کار در کشور را نیز هدف قرار دهد.

وی پیرامون بحث رونق تولید گفت: کلیدواژه رونق تولید، تحریم را به فرصت تبدیل می‌کند. در عرصه اقتصاد مقاومتی، رونق تولید یک راهبرد اساسی است. این کلیدواژه در بسیاری کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال شاهدیم که ایالات متحده آمریکا مدتی است که تعرفه‌های سنگینی به کالاهای چینی بسته تا کالاهای داخلی خودشان را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

صادقی‌فر تصریح کرد: با حمایت از رونق تولید ما بزرگ‌ترین کمک را به کار و کارگران کرده‌ایم. کمک به رونق تولید موجب اشتغالزایی گسترده و حمایت از مصرف‌کنندگان نیز می‌شود. تحقق این شعار البته نیازمند یک عزم ملی است. دولت در این مسئله وظیفه تسهیل تولید را برعهده دارد.

وی افزود: کارگران نیز بحث تولید را می‌توانند به پیش ببرند. اگر بخواهیم به کشوری برسیم که کارگر و تولید در آن ارجحیت داشته باشند، همبستگی ملی و مقاوم‌سازی اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد. از طریق رونق تولید پایداری رفاه و صندوق‌ها نیز میسر می‌شود. بسیاری از اینها البته برنامه‌ریزی‌های بلندمدت را می‌طلبد و در کنار هم معنا پیدا می‌کند. از همین رو لازم است که ما راهبرد داشته باشیم. البته مراقبتی که خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه نیز از کلیدواژه رونق تولید می‌کنند بسیار اثرگذار خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون خاطرنشان ساخت: از بهمن 97 و به دنبال مبحث بیانیه گام دوم که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، مباحث مندرج در آن بیانیه سرفصل همه دستگاه‌ها قرار گرفت. این موضوعات سرفصل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز شد. بسیاری از اقداماتی که دکتر شریعتمداری نیز در طی این چند ماه اخیر انجام داده، عجین شده کلیدواژه رونق تولید بوده است. بحث شفافیت در وزارت کار اعلام اسامی اعضای هیات مدیره‌ها و میزان حقوق‌ها سامانه‌هایی که احداث آنها از قبل آغاز گشته بود ولی با حضور شریعتمداری وسیع‌تر و عمیق‌تر دنبال شد، در راستای همین سرفصل‌ها بود.

وی اشاره کرد: جوانگرایی بدین معنا که نسل بعد و جوانتر بتوانند عرصه‌های مختلف مدیریتی وزارتخانه را برعهده بگیرند نیز از دیگر مباحث مندرج در این سرفصل‌ها بود که با شدت دنبال شده است.

وی ادامه داد: بحث نخبه‌گرایی که در بیانیه گام دوم نیز اشاره شده در دستور کار وزارتخانه است. وزارتخانه نیز به دنبال این است که در مباحث مختلف اقتصادی و مدیریتی بتواند از این جوانان و صاحبان اندیشه استفاده کند. در حوزه فسادستیزی نیز وزارتخانه شکل جدیدی از برنامه‌ریزی را برای این حوزه در نظر گرفته است.

صادقی‌فر ابراز امیدواری کرد که امسال بیشتر به مباحث رشدافزا برای کارگران از طریق وزارتخانه پرداخته شود. ما برنامه‌هایی که برای امسال در نظر گرفتیم بیشتر نگاهمان مبتنی بر این است که کار برای انسان باید تعالی‌بخش باشد نه آنقدر وی را تحت فشار قرار دهد که از زندگی عادی باز بماند. وزارت کار به دنبال آن است که از جنبه‌های مختلف کرامت نیروی کار را مورد دفاع قرار دهد.

وی ادامه داد: بخشی از این مسئله کرامت نیروی کار به موضوع دستمزد بازمی‌گردد. در حوزه دستمزد کار خوبی صورت گرفت و تلاش شد تا حدودی مسائل و مشکلات ناشی از تورم سال 97 که عرصه‌های تولیدی را هم تحت تاثیر قرار داده بود، جبران شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار با بیان اینکه در سال گذشته ما بیش از 100 رویداد ورزشی را برگزار کردیم، اظهار داشت: برندگان این رویدادهای ورزشی برای مسابقات جهانی کارگری که در کشور اسپانیا برگزار می‌شود، اعزام خواهند شد. بخشی دیگر از برنامه‌های ما در ماه رمضان برگزار می‌شود. البته تعداد آنها هنوز مصوب نشده است.

وی یادآور شد: سال گذشته که جشنواره آواهای کار را داشتیم که شرکت‌کنندگان آن گروه‌های موسیقی کارگری بودند. از جمله دیگر برنامه‌هایی که به دنبال آن هستیم بحث قرآن و تواشیح و بحث انتخاب رمان برتر که به مسائل و جنبه‌های کار بپردازد، می‌باشد. همچنین به دنبال برگزاری برنامه‌هایی برای انتخاب آثار درخشان در حوزه شعر که به مسائل کار و کارگری بپردازد هستیم و برای آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهیم. در این برنامه‌ها با اهدای لوح تقدیر و هدایا از برندگان تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به کودکان خانواده‌های کارگری گفت: برای این دسته از کودکان کشور نیز برنامه‌هایی داریم مثل برگزاری مسابقات نقاشی یا انتخاب جمله برتر که بیانگر کرامت کار خانواده باشد.

وی پیرامون پرسشی که در رابطه با ارزیابی اقدامات وزارت کار در حوزه کودکان کار شده بود، توضیح داد: دکتر میدری در معاونت رفاه طی چند سال اخیر برنامه‌های خوبی برای کودکان به ویژه آنهایی که بازمانده از تحصیل بوده‌اند، انجام داده‌ است.

وی در رابطه با برنامه‌های ورزشی در دستور کار وزارتخانه، گفت: ما به دنبال این هستیم که درهای ورزشگاه‌ها را بیشتر بر روی کارگران و خانواده‌های آنها باز کنیم. ما برنامه‌ریزی‌هایی داریم که کارگران را در قالب باشگاه‌ها یا تیم‌های ورزشی سازماندهی کنیم.  در نظر داریم آن کسانی که در حوزه حرفه‌ای و در مسابقات به مقام رسیده‌اند و از خانواده‌های کارگری هستند را، تحت حمایت و کمک قرار دهیم.

صادقی‌فر تاکید کرد: برنامه‌های ما امسال بیش از گذشته، خانواده محور خواهد بود و در همین راستا، برنامه‌هایی خواهیم داشت از جمله این برنامه‌ها اردوهایی خواهد بود که برای خانواده‌های کارگری ترتیب خواهیم داد.

وی افزود: امسال، سال خاصی برای مردم کشور ما بوده است. به‌رغم حوادث و آسیب‌‌های ناشی از سیل، ما شاهد بروز و گسترش کلیدواژه‌های همدلی و مهربانی بوده‌ایم. افراد بسیاری بودند که به‌رغم مشکلاتی که خود داشتند کمک‌های بسیاری را برای سیل‌زدگان جمع کردند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون اشاره کرد: هفته آینده میزان کمک‌هایی که از سوی کارگران برای سیل‌زدگان جمع‌آوری شده، اعلام خواهد شد. گفتنی است وزارتخانه‌هایی مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به لحاظ نقشی که برای آنها تعریف شده، در موقع بروز بحران به حوادث ورود نمی‌کنند چراکه اساسا چنین وظیفه‌ای برای آنها تعریف نشده است. اما در مواجهه با سیل امسال، وزارت تعاون از همان ابتدای کار حضور فعالی در مناطق سیل‌زده داشت. وزیر معاون‌هایی را در مقام معین استان‌ها انتخاب کردند و آنها نیز پیگیر مباحث حمایتی زیرمجموعه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌های خسارت‌‌دیده هستند.

صادقی‌فر گفت: بسیاری از کارگاه‌ها آسیب‌دیده و کارگرانی هم بودند که بیکار شدند. برخی نیاز به وام یا استمهال بدهی دارند. نهادهای مالی و بانک‌هایی که از طرف ما با آنها طرف قرارداد بوده‌اند مثل صندوق کارآفرینی امید و یا بانک توسعه تعاون، وام‌ها را به تاخیر انداختند. وام‌های بلاعوض و ضروری در سریع‌ترین زمان داده شد. ۳۳ هزار وام در یک الی دو هفته اول پرداخت شد.

وی ادامه داد: کارگروهی برای استان‌ها تعیین شد تا بازگشت به زندگی به واسطه احیای کار حادث شود. گفتنی است برخی سازمان‌های ذیل وزارتخانه خدماتی مازاد را به لحاظ شرایط خاص پیشامد کرده به افراد تحت پوششان ارائه دادند. برای مثال، بهزیستی ۳ برابر بیشتر از مستمری سابق به حساب افراد تحت پوشش خود در استان‌های سیل‌زده داد. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یک ماه مستمری اضافه پرداخت کرد. تامین اجتماعی ۱۵ روز زودتر کارت بازنشستگان را در مناطق سیل‌زده شارژ کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون پیرامون برنامه‌های حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده اظهار داشت: پرداخت وام، استمهال بدهی‌ها و یا بیمه بیکاری به کارگرانی که به خاطر تخریب و آسیب‌ها تا چند ماه نمی‌توانند بازگشت به کار کنند از جمله برنامه‌های ما است. گفتنی است کارها در مازندران، گلستان و ایلام آغاز شده، برای لرستان برنامه‌ریزی‌ها آغاز گشته و در رابطه با خوزستان هم؛ این استان هنوز درگیر سیل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز