خبرگزاری کار ایران

ایتان با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری یادآور شد:

ایجاد ۹۳۰ هزار فرصت شغلی با رفع انحصار از بازار خدمات حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی، وکالت

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۳۴۲

شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) با ارسال نامه­‌ای رئیس‌جمهور، تاکید کرد که با رفع انحصار از بازار خدمات حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی، وکالت و سردفتری ۹۳۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش ایلنا، نویسندگان نامه با اشاره به غلط بودن محوریت توسعه صنعتی در ایجاد اشتغال، بر لزوم جایگزینی "کلان انگاره توسعه خدمات" تأکید کرده‌اند.

متن کامل نام ایتان به رئیس جمهور بدین شرح است:

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و احترام؛

آمار بالای بیکاری طی سال­های گذشته یکی از مشکلات مهم اقتصاد ایران بوده­ است. در بین اقشار مختلف، فارغ‌التحصیلان دانشگاه بیشترین آمار بیکاری را دارند.

بر اساس آمار در سال ۹۵ نرخ بیکاری دارندگان مدرک کارشناسی ۲۲% و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد ۱۷% اعلام شده است؛ درحالی‌که در همین سال، نرخ بیکاری افراد فاقد مدرک دانشگاهی از ۱۳% تجاوز نمی‌کند.

راهکارهای اجراشده تاکنون در چهارچوب ایجاد اشتغال از طریق صنعت، ناکارآمد بوده و نیاز است کلان ­انگاره ایجاد اشتغال تغییر کند. از منظر نگاه­‌های جدید به ایجاد اشتغال، توسعه خدمات باید محوریت داشته باشد. بررسی روند جهانی اشتغال حاکی از سهم فراتر از ۵۰ درصد خدمات در ایجاد شغل است؛ درحالی‌که این شاخص در کشورهای توسعه­ یافته به بیش از ۷۵ درصد می‌رسد.

خدمات حرفه­‌ای مانند وکالت، پزشکی، سردفتری، مهندسی، حسابرسی و... به دلیل دانش ­بنیان بودن، به فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیاز دارند. با وجود این مسئولان توجه لازم و کافی به اشتغال بخش خدمات ندارند. لازم است برای حل معضل بیکاری به ویژه بیکاری تحصیلکردگان دانشگاه، توسعه خدمات با جدیت پیگیری شود.

بررسی سرانه چهار خدمت حرفه‌­ای پزشکی، دندانپزشکی، وکالت و سردفتری نسبت به جمعیت کشور حاکی از ظرفیت قابل توجه ارائه خدمات مذکور است.

پزشکی: محاسبات نشان می‌دهد، شاخص سرانه تعداد پزشکان در ایران برابر ۶/۱ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است. در کشورهای عضور گروه بیست، سرانه پزشکان به طور متوسط ۳ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت بوده و کشور برای رسیدن به وضعیت مطلوب به پزشک نیاز دارد. ایجاد بازار انحصاری در خدمات پزشکی از طریق محدود کردن ظرفیت آموزش پزشکی اصلی‌ترین عامل ایجاد وضعیت کنونی است.

دندانپزشکی: دندانپزشکی نیز وضعیتی مشابه پزشکی دارد. سرانه ایران ۶/۳۵ دندانپزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و متوسط سرانه دندانپزشکان در کشورهای گروه بیست ۷۰ نفر است. مشابه پزشکی علت سرانه کم دندان‌پزشک نیز پایین بودن ظرفیت آموزش است.

وکالت: حدود ۷۰ هزار نفر وکیل در کشور فعال هستند که محاسبه شاخص سرانه آن نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر فقط ۷۶ وکیل وجود دارد. به‌طور متوسط این شاخص در دنیا برابر ۲۴۰ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

این اختلاف حاکی از کمبود وکیل در کشور است. علت کمبود وکیل تعیین ناکافی ظرفیت آزمون وکالت توسط کانون وکلا است. در کشورهایی که وضعیت مناسبی دارند صلاحیت علمی معیار قبولی در آزمون بوده و ظرفیت به عنوان عامل محدودکننده تعیین نمی­‌شود.

سردفتری: در ایران ۷ هزار و ۶۱۷ دفتر اسناد رسمی فعالیت می‌کنند که تعداد آن‌ها در ده سال گذشته ثابت مانده ­است. مقایسه سرانه ۵۲/۹ دفتر به ازای ۱۰۰ هزار نفر ایران با کشورهای دارای نظام حقوقی مشابه مانند فرانسه با سرانه ۸۲/۱۳، حاکی از کمبود دفاتر اسناد رسمی در کشور است. همانند بازار خدمات حقوقی ظرفیت پذیرش پایین آزمون سردفتری موجب ایجاد شرایط انحصاری در این بازار شده است.

در مقایسه با کشورهای مختلف، سرانه ارائه‌­دهندگان خدمات نامبرده در ایران وضعیت مطلوبی ندارد. علت این امر وجود انحصار در بازار ارائه این خدمات بوده که منجر به کاهش کیفیت و رشد هزینه دسترسی به خدمات شده ­است. با رفع انحصار بازار خدمات حرفه‌­ای یاد شده می‌­توان بیش از ۹۳۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز