خبرگزاری کار ایران

تازه‌ترین شماره هفته نامه «آتیه نو» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۷۰۱

شماره یکصد و هشتاد و دوم هفته نامه «آتیه نو»، نشریه تخصصی حوزه رفاه و تامین اجتماعی، یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

به گزارش ایلنا، هفته نامه آتیه نو در گزارشی با عنوان «نقشه‌خوانی رفاه در بودجه ۹۸» که روی جلد این شماره از آتیه نو هم نشسته، تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که آیا دولت و مجلس می‌توانند بودجه سال۹۸ را به مسیر سخت مبارزه با فقر و برآوردن حداقل مطالبات رفاهی مردم هدایت کنند؟

به نوشته این هفته نامه، بودجه سال۱۳۹۸ که اساس برنامه‌های مالی دولت را در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخی کشور تشکیل می‌دهد طی روزهای آینده به مجلس می‌رود. وقفه چند روزه در ارائه بودجه۹۸ به مجلس برای لحاظ‌کردن نقطه‌ نظرات مقام معظم رهبری نشان‌دهنده توجه ویژه به برنامه مالی دولت است؛ برنامه‌ای که قرار است علاوه بر پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور، بخش‌های مختلف اقتصاد و بازارها را نیز در شرایط تشدید تحریم‌ها مدیریت کند.

یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که دولت در بودجه سال۹۸ در خصوص معیشت مردم و کمک به سطح رفاه آن‌ها داده، تامین کالای اساسی موردنیاز و افزایش ۲۰درصدی حقوق‌ها و دستمزدهاست. هرچندکلیات این برنامه کماکان مورد انتفاد بسیاری از کارشناسان قرار دارد.

همان‌طور که بررسی‌های تازه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با آمارهای موثق تایید می‌کند، آمار اقشار زیر خط‌فقر به طرز قابل‌توجهی افزایش داشته و نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۲۰درصد را تجربه کرده است و اگر بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها نرخ تورم تا پایان سال۹۷ به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد، این میزان، افزایش نیز خواهد یافت.

یکی از عوامل مهمی که در بالا رفتن آمار جمعیت زیرخط‌فقر اثر گذار بوده، افزایش قیمت اقلام خوراکی است که اگر در بودجه سال ۹۸، تدابیر جدی‌تری نسبت به آن اتخاذ شود، بخش زیادی از بار هزینه‌ای افزایش تورم از دوش مردم برداشته می‌شود. اما دولت و سیاست‌های بودجه تا چه اندازه تامین نیاز مردم به کالاهای اساسی را با هزینه‌های کمتر تضمین خواهد کرد؟

مسکن یا اردوگاه‌های معیشتی؟!

هفته نامه آتیه نو در گزارش دیگری به قلم محمد زینالی اُناری؛ پژوهشگر حوزه رفاه به این پرسش پاسخ داده است که چطور سیطره مهندسی مسکن بر سیاست‌های رفاهی به بازتولید حاشیه‌نشینی در شمایل شهرک‌های مدرن انجامیده است؟

به نوشته زینالی اُناری، از دیرباز نظام‌های شهری ما به‌صورت محله‌های موزاییکی سازماندهی شده و به‌دلیل وابستگی کمتر نظام اقتصادی به شهر، میزان تمرکز نظام شهری کمتر از امروز بود. اما امروزه نظام متمرکز شهری روزبه‌روز گسترش یافته، به‌دلیل افزایش ارزش کاربری و اقتصادی زمین، بر قیمت آن در مرکز شهر افزوده می‌شود.

پناهگاه‌هایی که در آن‌ها خوردن و خوابیدن شبانه رخ می‌دهد و روز‌ به‌ روز بخش‌های سکونت گاهی شهر را زیاد و زیادتر می‌کند تا وضعیت تمرکز در قطب مرکزی نظام شهری روز به‌ روز بیشتر شود. همین امر، موجب متأثرشدن قیمت زمین در جاهای دیگر هم شده و نظام اقتصادی شهر را وابسته به ارزش زمین کرده است.

اولین حاشیه‌ها یا حلبی‌آبادها از وقتی که تهران دیوار داشت، در اثر مهاجرت روستانشینان به طمع ارزش اقتصادی زمین شهر و نهایتاً رواج کار و درآمدهای معیشتی پیرامون ارزش اقتصادی زمین شهری شکل گرفته است، حاشیه‌هایی که متعاقباً قطب ضعیف اقتصادی خارج از شهر را در برابر قطب اقتصادی مرکز آن قرار داده، روز‌به‌روز آن را ارزشمندتر کرد.

در این شماره از آتیه نو، محمد حاجی بابایی، کارشناس تامین اجتماعی به تعدادی از سئوالات درباره نحوه و میزان احتساب جرائم بیمه‌ای پاسخ گفته است.

عنوان برخی دیگر از مطالب شماره ۱۸۲هفته نامه آتیه نو

-شرکت‌ها را نمی‌توان با مدیران پروازی اداره کرد

-ضرورت خروج از چرخه فقرساز

-مبل‌سازی؛ از مهارت تا پیشه

-پژوهش‌های کاربردی؛ نقشه راهی برای عبور از چالش‌های رفاهی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز