خبرگزاری کار ایران

کانونِ کارگران ساختمانی سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر کار مطرح کرد؛

چرا برخی مدیرانِ وزارت کار، انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی را تخصصی و خرد می‌کنند؟/به مدیران استان فارس تذکر دهید

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۵۸۸

کانونِ انجمن‌هایِ صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به عواقب تخصصی شدن انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در کشور و به ویژه استان فارس هشدار داد.

به گزارش ایلنا، کانونِ انجمن‌هایِ صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به عواقب تخصصی شدن انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در کشور و به ویژه استان فارس هشدار داد.

متن کامل نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر شریعتمداری. وزیر محترم تعاون، کار ورفاه اجتماعی. با سلام. احتراما ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای جنابعالی در سمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امیدواریم بتوانید طبق وعده‌های داده شده، گره‌گشای امورات کارگران و اقشار آسیب‌پذیر باشید.

یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت کار تقویتِ تشکل‌ها و شرکای اجتماعی می‌باشد تا از طریق این تشکل‌ها مشکلات کارگران شناسایی و حل گردد. برخی از تشکل‌های کشور همانند انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی جزء تشکل‌های واقعی مطابق با استاندارد‌های جهانی هستند که هیچ وابستگی مالی به دولت نداشته و کلیه امورات خود را از طریق حق عضویت دریافتی از اعضا انجام می‌دهند و خوشبختانه با ساماندهی و عضویت یک میلیون سیصدهزار کارگر استادکار ساختمانی ضمن شناسایی و ارائه راهکار در جهت حل مشکل این قشر بزرگ و زحمتکش جامعه با تلاش و کار تشکیلاتی موفق شده‌اند سه قانون در مجلس شورای اسلامی با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانند و حدود یک میلیون خانواده ساختمانی را تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دهند.

هم‌اینک نیز با طراحی و راه اندازیِ پورتال جامع کارگران ساختمانی و آماده نمودن زمینه‌های لازم منتظر تصویب آیین نامه ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار هستند تا با اجرایی شدن آیین نامه مذکور بحث ساماندهی الکترونیکی، امنیت شغلی و کاهش حوادث کار در بخش ساختمان را به سر انجام برسانند که از جنابعالی تقاضامندیم در تسریع تصویب آیین نامه مذکور کارگران ساختمانی کشور را یاری نمایید.

اجرای آیین نامه مذکور تحولی بزرگ در نحوه به‌کارگیریِ نیرویِ کار آموزش دیده در ساختمان به‌وجود خواهد آورد و یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های متولیان ساخت و ساز کشور که ساماندهی و بکارگیری نیروی آموزش دیده و اجرای صحیح شناسنامه ملکی ساختمان و مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان می‌باشد را به سرانجام می‌رساند و در کاهش حوادث کار و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد امنیت شغلی برای کارگران ساختمانی تاثیر بسزایی دارد.

مطمئنا در اجرای این آیین نامه زمینه‌سازی‌های زیادی لازم می‌باشد که کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با حدود چهارصد انجمن صنفی فعال در سراسر کشور در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین و فعال‌ترین سندیکای کارگری کشور زمینه‌های لازم را فراهم نموده است.

متاسفانه در این مسیر بزرگ برخی افراد سنگ اندازی نموده و در جهت تخریب و تضعیف شرکای اجتماعی گام برمی‌دارند و جای تعجب و سوال می‌باشد که چرا برخلاف بخشنامه صادره از طرف معاونت روابط کار که به صورت کاملا عقلانی و براساس تجربه‌های گذشته صادر شده چرا در سطح شهرستان برخی مدیران کل انجمن‌های صنفی ساختمانی را تخصصی و خرد می‌کنند؛ برای مثال در استان فارس شهرستانی همانند نیریز که کل تعداد کارگر ساختمانی آن به‌زحمت به دوهزار نفر سروستان به ششصدنفر فیروزآباد به نهصد نفرمیرسد به چه علت انجمن را منحل می‌کنند و به جای آن چند انجمن تشکیل می‌دهند.

آیا با توجه به وضعیت مالی کارگران ساختمانی که کانون تاکید دارد حق عضویت دریافتی از کارگران سالیانه رقمی در حدود بیست تا سی هزار تومان باشد یک صنف تخصصی با دویست یا سیصد عضو چگونه می‌تواند امورات جاری از قبیل اجاره دفتر، حقوق منشی، برگزاری مجامع، همایش‌ها و دوره‌های آموزشی را تامین نماید این عمل ادارات کار فقط در جهت تضعیف تشکلهای کارگری است که تجربه گذشته ثابت نموده علاوه بر تضعیف تشکل باعث انحلال یافتن آن مجموعه می‌شود.

لذا از آن مقام محترم خواهشمندیم ضمن تذکر و برخورد جدی با مدیرانی استانهایی مثل استان فارس که بر خلاف بخشنامه واضح وزارت کار با اجبار اقدام به تخصصی نمودن انجمن‌ها در سطح شهرستان‌ها می‌نمایند کانون را در ادامه برنامه‌های مهم و ملی که در پیش دارد یاری نمایید متاسفانه در استان مذکور با دخالت و تخلف آشکار اجازه برگزاری مجمع به انجمنهای کارگری بخش ساختمان داده نمی‌شود و انجمن‌های که مجمع خود را برگزار می‌نمایند به آن‌ها گواهی ثبت داده نمی‌شود در شهرهایی مثل مرودشت، خنج، نیریز، فسا و... اجازه برگزاری مجمع پایان دوره داده نشده و بل اجبار در حال تخصصی نمودن انجمن‌ها هستند ودر شهرستانهایی مثل سپیدان و کازرون که انجمن‌ها تخصصی شده‌اند هم اینک انجمنهای مذکور در اداره انجمن با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز