خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو/توضیح اداره کار

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۸۷۸

صبح امروز حدود هشتاد نفر از کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو در اعتراض به عدم اجرای توافق‌نامه قبلی، تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز (۲۵ تیرماه) حدود هشتاد نفر از کارگران پیمانکاری حاتمی شاغل در معدن چادرملو در اعتراض به برآورده نشدن وعده‌ها و توافقات دست از کار کشیدند و در محوطه کارگاه تجمع کردند.

حسین رجائیان (رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانکاری حاتمی) در ارتباط با دلایل این اعتراض صنفی گفت: توافق‌نامه‌ای در اداره کار با حضور مسئولان اداره کار امضا شد که براساس آن قرار بود تا آخر خرداد ماه، کارفرما مطالبات مزدی کارگران را پرداخت کند؛ متاسفانه این توافق‌نامه اجرا نشد و کارفرما به تعهدات خود عمل نکرد.

وی با تاکید بر اینکه کارگران حاتمی از سال ۹۳ مطالبات مزدی پرداخت نشده ازجمله حق سنوات و حق اولاد دارند، افزود: امروز صبح کارگران دست از کار کشیدند و در محوطه کارگاه جمع شدند. ما اعضای انجمن صنفی نیز به عنوان نمایندگان کارگران در حال رایزنی و مذاکره با مسئولان اداره کار هستیم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

تجمع کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو/توضیح اداره کار

قراردادها تغییر نکرد؛ بندهای غیرقانونی حذف نشد

یکی دیگر از مواردی که رجائیان به عنوان خواسته‌های کارگران عنوان می‌کند، تغییر قراردادهای شغلی‌ست. به گفته‌ی او قرار بوده بندهای قرارداد تغییر کند و قراردادهای سه ماهه جدید که از تیرماه در اختیار کارگران قرار می‌گیرد، دارای همه ضوابط قانونی باشد که این اتفاق نیفتاده است و قراردادها بدون کوچک‌ترین تغییری در اختیار کارگران قرار گرفته‌است.

اصغر دشت آبادی (رئیس اداره کار اردکان) در رابطه با تجمع این کارگران به ایلنا گفت: کارگران پیمانکاری حاتمی دارای مطالباتی غیر از دستمزد ازجمله پایه سنوات معوق و حق اولاد بیش از دو فرزند (موضوع مصوبه ۲۹/۴/ ۹۲ مجلس شورای اسلامی) و مطالباتی از این دست هستند. سازوکار اصلی پیگیری مطالبات در اداره کار، تقدیم دادخواست برای رسیدگی و صدور رای و ارجاع پرونده به دادگاه در صورت عدم اجرای رای است. کارگران حاتمی به اداره کار مراجعه کردند و ما به آنها راهنمایی کردیم که در جهت پیگیری مطالبات مزدی خود به اداره کار دادخواست ارائه کنند که انجمن صنفی امتناع کرد بنابراین تنها راهی که باقی ماند، دعوت از کارفرما و تنظیم صورت‌جلسه‌ی سازش برابر با ماده ۱۵۷ قانون کار بود که این کار انجام شد و توافق‌نامه‌ای در این جلسه به امضا رسید  و در آن پیمانکار متعهد شد که تا ۳۱ خرداد مطالبات مزدی کارگران را پرداخت کند.

طبق ماده ۱۳ کارفرمای مادر مسئول است

وی ادامه داد: در این مدت پیگیری‌هایی انجام دادیم و کارفرما مرتب می‌گفت که در حال محاسبات و انجام مقدمات کار هستیم که این به هیچ وجه برای اداره کار پذیرفتنی نبود. طبق ماده ۱۳ قانون کار به کارفرمای مادر (معدن چادرملو) مراجعه کردیم و در نهایت به ما گفتند چون مبلغ مطالبات زیاد است ممکن است از ۳۱ خرداد بیشتر طول بکشد و ممکن است کمی زمان بر باشد؛ ما بازهم به اعضای انجمن صنفی گفتیم که کارگران را برای طرح دادخواست راهنمایی کنند که همچنان امتناع شد.

یکی از مطالبات کارگران پیمانکاری حاتمی، تغییر قراردادهای شغلی و حذف مفاد غیرقانونی آن است؛ دشت‌آبادی با بیان اینکه انجمن صنفی چادرملو ادعا کرده کلیه قراردادهای شغلی باطل است و این ادعا اصلا درست نیست، افزود: براساس ماده ۹ قانون کار، اصل بر صحت کلیه قراردادهاست مگر اینکه بطلان آن در مراجع ذیصلاح به اثبات برسد؛ انجمن صنفی مرجعی نیست که بتواند بدون مدرک کافی و رسیدگی اعلام کند که قراردادها باطل است. این کار باعث تنش در کارگاه می‌شود.

قراردادها را به اداره کار ارائه کنند تا بررسی شود

به گفته‌ی دشت آبادی، هیات مدیره انجمن صنفی با اداره کار همکاری نکرده‌اند و قراردادهایی که ادعا می‌کنند غیرقانونی‌ست را تحویل اداره کار نداده‌اند. حداقل کار این است که باید قرارداد را به اداره کار تحویل دهند تا ادعای ابطال قانونی قراردادها بررسی شود.

رئیس اداره کار اردکان از انجمن صنفی حاتمی و اعضای هیات مدیره آن درخواست کرد که بیش از این با اداره کار همکاری داشته باشند. وی افزود: کارفرما الان حاضر است نصف مبلغ را علی‌الحساب به حساب کارگران پرداخت کند و باقی مبلغ را کمی دیرتر بپردازد، اما هیات رئیسه انجمن صنفی این را هم نپذیرفت؛ درحالی‌که در مورد ارائه دادخواست قانونی نیز با اداره کار همکاری نکرد. همچنین در زمینه ارائه قراردادهای کارگران نیز این همکاری صورت نگرفت.

وی ادامه داد: انتظار ما از اعضای هیات رئیسه انجمن صنفی این است که در جهت تضعیف تشکل‌های کارگری عمل نکنند و با همکاری با اداره کار، پیگیری مطالبات کارگران را تسهیل نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز