خبرگزاری کار ایران

اختلاف کارگران و کارفرمای گسترش ماناساز بر سراضافه کاری

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۸۹۰

کارگران کارخانه گسترش مانا می‌گویند باوجود آنکه ساعات کاری افزایش یافته است اما بابت این تغییر شرایط کاری هیچ مزایای جانبی به آنها پرداخت نمی‌شود.

یکی از کارگران این واحد سازنده قطعات بتنی و فلزی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری کارفرما از یکسو  زمان  ناهار و نماز و نهار روزانه را کاهش و سوی مقابل تا یک ساعت بر مدت زمان کار روزانه افزوده است.

وی ادامه داد: پیش از این ساعت کاری کارگران این کارخانه ازساعت هفت و پانزده دقیقه صبح شروع و ساعت چهار بعد اظهر خاتمه می‌یافت و مابین این زمان به هرکارگر برای صرف ناهار و اقامه نماز یک ساعت فرصت داده می‌شد اما از تیر ماه سال جاری تا کنون هم این مهلت نماز و ناهاز روزانه به نصف کاهش یافته و هم یک ساعت به زمان کاری روزانه اضافه شده است. 

این کارگر گسترش مانا ادامه داد: علاوه براین از زمان شروع این تغییرات تعطیلی روزهای پنجشنبه نیز برداشته شده و تمامی 95 کارگر در روزهای پنجشنبه نیز مانند روزهای عادی در محل کار خود حضور دارند.

وی افزود: با وجود این تغییر شرایط تا به کارگران از بابت افزوده شدن زمان کاری هیچ مزایای مزدی اضافی تعلق نگرفته‌است.

این کارگر با بیان اینکه در ادامه این وضعیت  اعضای شورای اسلامی کار کارخانه دادخواستی را در اداره کار شهرستان آبیک مطرح کرده اند، افزود: ابتدا هیئت تشخیص اداره کار آبیک در تاریخ یکم آبان ماه سال جاری به استناد به ماده 26 قانون کار (تغییر شرایط کار منوط به موافقت اداره کار است) این اقدام کارفرما را غیر قانونی تشخیص داد و به استناد ماده 59 قانون کار (موضوع جلب رضایت کارگر برای انجام کار اضافی و پرداخت مزایای آن توسط کارفرما) به پرداخت مزایای جانبی مربوطه به کارگران رای داد.

وی بابیان اینکه در نهایت این رای با اعتراض کارفرما در هیات حل اختلاف اداره کار آبیک شکسته شد؛ افزود: درحال حاضر پیگیری‌های نهاد صنفی کارگران گسترش مانا برای اجرای تمامی آنچه که در قانون کار برای پرداخت مزایای اضافه کاری در نظر گرفته شده است ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز