خبرگزاری کار ایران

نمایندگان اتحادیه‌های کارگری بلاروس به آلمان پناهنده شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۸۲۲

از زمان انتخابات جنجالی در آگوست ۲۰۲۰ میلادی در بلاروس و جنبش اعتراضی کارگری متعاقب آن، و بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کل جامعه بلاروس در معرض تهدید دولت قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از تایمز برابری، در بلاروس، برنده جایزه صلح نوبل، آلس بیالیاتسکی دادگاهی شد. رئیس اتحادیه ویاسنا (آلس بیالیاتسکی) به همراه سه تن از همکارانش متهم به تأمین مالی اقداماتی هستند که طبق گفته دادگاه بلاروس «نظم عمومی را تضعیف می‌کنند.»

این محاکمه توسط عفو بین الملل و دیگران محکوم شده است. این چهار متهم از اواسط سال ۲۰۲۱ در بازداشت به سر می‌برند و با ۱۲ سال زندان روبرو هستند. 

از زمان انتخابات جنجالی در آگوست ۲۰۲۰ میلادی در بلاروس و جنبش اعتراضی کارگری متعاقب آن، و بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کل جامعه بلاروس در معرض تهدید دولت قرار گرفته است. مقامات علاوه بر فعالان کارگری، روزنامه نگاران، وکلا و دانشگاهیان حامی آن‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند. 

در این میان اعضا و رهبران اتحادیه‌های کارگری مستقل نیز در بلاروس در امان نبوده‌اند. در ۵ ژانویه ۲۰۲۳، دادگاه شهر مینسک سه رهبر اتحادیه‌های کارگری غیروابسته به دولت -هنادز فیادینیچ، ویاچسلاو آرشکا و واسیل براسنیو- را به حبس‌های سنگین محکوم کرد. 

آن‌ها از جمله به جرم «تشکیل یا مشارکت در یک گروه افراطی» متهم شدند. این مردان ۶۶.۶۸ و ۷۳ساله به هشت تا نه سال حبس در یک دادگاه کیفری محکوم شدند. 

پیش از این، در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲، سه فعال سندیکایی دیگر - آلیاکساندر یاراشوک، رئیس کنگره اتحادیه‌های کارگری دموکراتیک بلاروس (BKDP)، معاون وی سیارهی آنتوسوویچ و یکی از کارکنان دیگر اتحادیه به چهار سال زندان به جرم «تهدید امنیت ملی» محکوم شدند. 

لیزاتوا مرلیاک (دبیر سابق اتحادیه بین المللی کارگران معادن) که ساکن بلاروس است در اثر این تهدیدات ماه گذشته به آلمان گریخته است. او بلافاصله با حمایت کنفدراسیون اتحادیه کارگری آلمان، DGB، درخواست پناهندگی کرد. 

دو تن از دیگر فعالان کارگری بلاروس نیز به همین نحو با استفاده از شرایط به هم ریخته اوکراین به دلیل تهدیدات دولت خود، به اروپای غربی و آلمان گریخته‌اند. 

سازمان جهانی کار، برخوردهای دولتی با اتحادیه‌های کارگری را محکوم و آن را مخل حمایت‌ها از بازار کار قلمداد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز