خبرگزاری کار ایران

کارگران سیمان اردستان خواستار تشکیل نهاد کارگری هستند/ اداره کار تعلل نکند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۰۷۷

جمعی از کارگران کارخانه سیمان اردستان واقع در اراضی روستای دیزلو شهرستان اردستان واقع در استان اصفهان در انتطار تشکیل نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برخی منابع خبری در کارخانه «سیمان اردستان» اعلام کردند: از بدو شروع به کار این کارخانه؛ علارغم درخواست چندباره کارگران هنوز نهاد صنفی در این کارخانه تشکیل نشده است. به همین دلیل کارگران معتقدند شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط فعلی کارخانه و کارگرانش که اخیرا دچار حواشی زیادی بوده است، ضرورت دارد.

آن‌ها افزودند: در مجموع حدود ۱۵۰کارگر قراردادی و پیمانکاری در شرکت سیمان اردستان مشغول کار هستیم که به دلیل خلاءهای قانونی از تمامی حقوق صنفی خود برخوردار نیستیم به همین دلیل شکل‌گیری نهاد صنفی می‌تواند به پیگیری مطالبات صنفی بر زمین مانده ما کمک کند.

یکی از کارگران این کارخانه در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در این واحد تولیدی گفت: در فاصله زمانی حدود ۱۷ تا ۱۸ساله‌ای که این واحد تولیدی شروع به کار کرده است از ۵ سال پیش تعدادی از کارگران سیمان اردستان چندین بار با نوشتن نامه به اداره کار شهرستان اردستان درخواست تشکیل نهاد صنفی کارگری را داشتند که هنوز جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگر، در حال حاضر آنچه مانع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در کارخانه سیمان اردستان شده است؛ یکی نارضایتی کارفرما و دیگری تعلل اداره کار برای تایید درخواست کارگران برای تشکیل شورای اسلامی کار است.

به گفته کارگران این واحد تولیدی؛ حدود شش ماه است (تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰) آخرین درخواست خود را برای تشکیل نهادصنفی به اداره کار اردستان تحویل داده‌ایم اما اداره کار توجه نکرد بنابراین در ادامه کارگران تصمیم گرفتند روز ۱۶ شهریور ماه جاری با مراجعه حضوری به اداره کار مشکلات صنفی خود را پیگیری کنند.

او گفت: اداره کار وعده کرد حداکثر تا ۱۷ شهریور بعد از استعلام از مسئولان بالادستی نتیجه را به کارگران اعلام کند اما در حال حاضر ۴ روز از این موعد مورد ادعای ادار کار می‌گذرد و هنوز خبری نشده است.

این کارگر تاکید کرد: به دنبال انبوه مشکلات کارگری، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون در حال حاضر کارگران جدا از بحث تشکل صنفی، پیگیر موضوع سختی کار و پرداخت جمعه کاری‌های خود نیز هستند.

او با یادآوری به اینکه سختی کار کارگران در این کارخانه لحاظ نمی‌شود بنابراین بازنشستگی کارگران این کارخانه مشمول مزایای مشاغل سخت نمی‌شود و به‌صورت عادی انجام می‌شود، در ادامه درباره جمعه‌ و تعطیل‌کاری کارگران گفت: بعد از پیگیری‌ها برای وصول تعطیل کاری و جمعه کاری کارگران از یک و نیم سال پیش موضوع تعطیل کاری کارگران مرتفع شد اما همچنان مزایای جمعه کاری کارگران پرداخت نمی‌شود.

طبق اظهارات وی؛ قانون کار (قانون جمعه کاری) شرایط خاصی را برای محاسبه حقوق افراد در جمعه در نظر گرفته است. بر اساس ماده ۶۲ قانون کار، روز جمعه برای کارگران تعطیل هفتگی در نظر گرفته می‌شود. با این حال حقوق و مزایای کارگران برای روز جمعه در نظر گرفته می‌شود. کارگران در این روز از کار کردن معاف هستند و در صورتی که به دلایلی در این روز نیز مشغول کار باشند باید حقوق فوق العاده‌ای (۴۰ درصد حقوق عادی) با عنوان جمعه کاری به آن‌ها پرداخت شود. در عین حال شخص کارگر باید طبق قانون یک روز دیگر در هفته را باید به جای روز جمعه تعطیل باشد.

آن‌ها با بیان اینکه خالی ماندن جای نمایندگان صنفی آسیب‌هایی را متوجه کارگران کرده است، در خاتمه افزودند: عقیده داریم که وجود شورا و اطمینان کارگر به نمایندگان منتخب خود، جلوی خیلی از مشکلات صنفی را می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز