خبرگزاری کار ایران

قوامی:

افراد پردرآمد در تور مالیاتی دولت نیستند!

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۴۷۸

عضو کمیسیون بودجه افزود: دولت به نسبت پیشرفت طرح، بودجه می‌دهد و نمی‌خواهد همه طرح‌ها را با هم اجرا کند / ندیمی: پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۴ با کسری منابع مواجه می‌شود.

" هادی قوامی " و " ابوذر ندیمی " دو عضو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ بحثو تبادل نظر کردند.

به گزارش ایلنا، هادق قوامی با اشاره به اینکه تلاش شده است سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این بودجه دیده شود، افزود: فاصله‌هایی که با اهداف برنامه پنجم توسعه ایجاد شده است، مربوط به این دولت و مجلس نیست.

ندیمی درباره منابع صندوق توسعه ملی هم گفت: قرار نیست کسی به منابع این صندوق دست بزند.

وی درباره بودجه طرح‌های عمرانی هم با بیان اینکه این طرح‌ها اولویت‌بندی می‌شوند، افزود: دولت بر اساس سازوکار تخصیص درباره طرح‌های منتخب تصمیم گرفته است و به نسبت پیشرفت طرح، بودجه می‌دهد و دولت نمی‌خواهد همه طرح‌ها را با هم اجرا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: هیچ رویکرد فردی، محلی و سیاسی در اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی نبود و این اولویت‌بندی‌ها براساس منافع ملی انجام شده است.

ندیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از همان ابتدا اشکالاتی داشت، گفت: هیچ وقت سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل داده نشد.

وی افزود: درباره تبصره ۲۱ ماده واحده، پیشنهاد اصلاحی داریم و دولت هم در این زمینه اتفاق نظر دارد و اگر نیاز باشد اصلاح می‌کنیم‌.

ندیمی اضافه کرد: گفته می‌شود حدود ۶۲ درصد واحدهای تولیدی نیاز به پول دارند که باید تلاش کنیم نیاز پولی آنها برطرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم را آوردیم تا از مالیات گریزی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به این ترتیب جلوی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ۱۱ هزار میلیارد تومان گریز مالیاتی که رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است، گرفته می‌شود.

ندیمی با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی از ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال ۸۹ به حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ رسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده، ۶۹ هزار میلیارد تومان، درآمد مالیاتی محقق شود.

وی با بیان اینکه نگرانیم که بخشی از مالیات‌ها به علت رکود اقتصادی محقق نشود، افزود: اجرای اقتصاد مقاومتی بر پایه همکاری مردم است لذا توقع داریم در این شرایط خاص، مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی، دولت و مجلس را یاری کنند.

قوامی مخالف کلیات لایحه بودجه گفت: بودجه ۹۴ بر مبنای بودجه‌ریزی عملیاتی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، مهمترین ویژگی بودجه، تبعیت کمی و کیفی آن از برنامه پنجم توسعه است.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۴ بر مبنای بودجه‌ریزی عملیاتی نیست، افزود: مهمترین مسئله، بودجه‌ریزی عملیاتی است و باید بهره‌وری در بودجه دیده شود.

قوامی گفت: قطع وابستگی بودجه به نفت در سال پایانی برنامه پنجم توسعه نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت.

وی افزود: اکنون باید سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۳۴ درصد باشد در حالی که الان ۲۰ درصد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اینها نشان می‌دهد بودجه سال ۹۴ تبعیت کمی و کیفی با برنامه پنجم توسعه ندارد.

وی گفت: در بودجه سال ۹۴،۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گذاشته شده است در حالی که بانک‌ها ۲۲ درصد سود می‌دهند و با این شرایط کسی نمی‌رود اوراق مشارکت بخرد و در نتیجه دچار کسری بودجه پنهان می‌شویم.

قوامی افزود: باید ماده ۲۱۵ برنامه پنجم توسعه رعایت شود که در بودجه سال ۹۴ رعایت نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هیچ کدام از دولت‌ها، منابعی را که باید به تولید اختصاص داده می‌شد، اختصاص ندادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، کمک به واحدهای تولیدی و نوسازی ماشین‌آلات برای کاهش مصرف انرژی بود.

قوامی گفت: با توجه به اینکه پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۴ با کسری منابع مواجه خواهد شد لذا دولت فرصت کمک به تولید را نخواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش تورم و کاهش ارزش پول افزود: پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۸۹ در زمانی آغاز شد که دلار، ۱۲۰۰ تومان بود و اکنون با دلار۳۵۰۰ تومانی ارزش واقعی این ۴۵ هزار تومان به اندازه ۱۰ هزار تومان سال ۸۹ است بنابراین این یارانه کمک چندانی به مردم نمی‌کند و نیاز تولید را هم برآورده نمی‌کند.

قوامی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، گفت: معمولا افراد پردرآمد در تور مالیاتی دولت قرار نمی‌گیرند و تنها افراد کم‌درآمد مانند کارمندان در تور مالیاتی دولت هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: تلاش همه از جمله دولت و مجلس فائق آمدن بر مشکلات است اما نباید از مشکلات ساختاری بودجه چشم پوشی کنیم.

قوامی تأکید کرد: بودجه باید با اهداف برنامه پنجم توسعه همخوانی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز