خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

نمی‌‎توانیم نرخ برابری ریال و دلار را تحمل کنیم / رشد ۶.۲ درصدی منابع درآمدی در سال آینده

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۰۹۲

در شرایط فعلی ما در حال رقابت با ٢۴ کشور در آسیای جنوب غربی هستیم و برای آن که براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته درافق ١۴٠۴ درجایگاه نخست اقتصادی علم و فناوری قرارگیریم نیازمند رشد هشت درصدی هستیم.

سخنگوی دولت مقدار نفت، قیمت نفت و نرخ برابری ارز با ریال را سه مولفه موثر در ایجاد منابع سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: در بخش مقدار نفت تحریمها سبب محدودیت یک میلیون بشکه نفت خام شد و در بخش قیمت نیز در سال گذشته قیمت نفت ١٠٨ دلار در هر بشکه بود و امروز قیمت نفت به ارقامی نزدیک به نصف کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، محمدباقر نوبخت، در آئین اختتامیه دومین جشنواره پژوهشی پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران و تجلیل از طرحها و پایان نامه های برتر پژوهشی دانشجویان با یادآوری این که، ایجاد دانشگاهها به منظور توسعه یافتگی کشور صورت گرفته است، گفت: بسیاری چشم به راه هستند تا از این فضای توسعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: کشور ما می تواند چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید کند اما تنها یک میلیون بشکه نفت خام را به دیگر کشورها صادر می کند و امکان افزایش این میزان برای ما وجود ندارد.

نوبخت با یادآوری آن که میزان منابع مالی حاصل از صادرات نفت در کشور به همین میزان کاهش یافته است، افزود: مشکل ما همین محدودیت صادرات نفت و محدود شدن منابع مالی حاصل از صادرات نیست، خدمتگزاران شما و برگزیدگان در انتخابات موفق شدند پس از دو سال رشد منفی اقتصادی را مثبت کنند.

وی سه مولفه را در ایجاد منابع سرمایه گذاری موثر دانست و با اشاره به این که، مقدار نفت، قیمت نفت و نرخ برابری ارز با ریال از آن جمله است، گفت: در بخش مقدار نفت تحریمها سبب محدودیت یک میلیون بشکه نفت خام شد و در بخش قیمت نیز در سال گذشته قیمت نفت ١٠٨ دلار در هر بشکه بود و امروز قیمت نفت به ارقامی نزدیک به نصف کاهش یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد عنصر سوم نیز تصریح کرد: ما نمی توانیم نرخ برابری ریال و دلار را بیش از این تحمل کنیم، از نظر ما همین رقم موجود در بازار آزاد غیرمعتبر است و باید با مدیریت ارز شناور این رقم را کاهش دهیم.

نوبخت تحریمها را عاملی محدودکننده در توان سرمایه گذاری کشور دانست و گفت: در شرایط فعلی ما در حال رقابت با ٢۴ کشور در آسیای جنوب غربی هستیم و برای آن که براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته درافق ١۴٠۴ درجایگاه نخست اقتصادی علم و فناوری قرارگیریم نیازمند رشد هشت درصدی هستیم.

وی افزود: در این رشد هم باید رشد سرمایه گذاری ١٢, ٢ درصدی صورت گیرد که وجود ندارد، ٥. ٥ واحد این رشد باید از مسیر سرمایه گذاری تامین شود و ٢. ٥ هم از محل افزایش بهره وری به دست آید، باید بدانیم که بهره وری به غیر از پژوهش حاصل نخواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان این که رشد منابع درآمدی ما در سال آینده ۶, ٢‍ است، گفت: با همین رشد برای حقوق کارمندان ١۴ درصد رشد قائل شده ایم، اما برای پژوهش در سال ٩۴ منابع اعتباری ما ٣۴ درصد رشد خواهد داشت.

نوبخت با اشاره به محدودیت منابع، اظهارکرد: حدود دو هزار و ٩٠٠ طرح ناتمام که هر یک چندین پروژه را در دل خود جای داده است داریم و با وجود این مسائل و سختی ها، دولت بودجه ای بالغ بر ٩ هزار و سیصد میلیارد تومان برای تحقیقات وپژوهش در سال آینده پیش بینی کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز