خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بانک مهر اقتصاد در اصفهان تاکید کرد:

کار بر زمین مانده بانکداری اسلامی باید محقق شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۶۴۱

باید از نظام بانکداری «ربا» را به طور کامل حذف کنیم تا کار بر زمین مانده بانکداری اسلامی محقق شود. سیاست‌گذاری ما این است که منابع جذب شده در استان ها، در همان استان خرج شود تا اقتصاد مولد و با رونقی داشته باشیم.

مدیر کل بانک مهر اقتصاد، در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل امور شعب بانک مهر اقتصاد استان اصفهان، ضمن تبریک هفته بانکداری اسلامی، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکی بدون ربا را تصویب کردند تا مقدمه‌ای برای نظام پولی اسلامی کشور باشد اما اکنون پس از گذشت ۲۵ سال هنوز بازنگری این قانون عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، غلامحسین نتاج اظهارداشت: با وجود خدمتگزاری ۳۰۰ هزار نیروی انسانی که در عرصه بانکی کشور فعالیت می‌کنند، متأسفانه کم لطفی‌هایی در حق این تلاشگران عرصه اقتصاد انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تأکید بر ضرورت اجرای بانکداری اسلامی در کشور، اظهارداشت: جای تأمل دارد که کشورهای غیراسلامی در پیاده سازی بانکداری اسلامی پیشگام شده‌اند اما این مهم در کشور ما عملیاتی نشده است.

مدیرکل بانک مهر اقتصاد گفت: باید در عمل برای مالکیت خصوصی بانکداری، حقوق این بانک‌ها رعایت شود زیرا نمی‌توان مالکیت بخش خصوصی را بپذیزیم اما برای آن حقوقی قائل نباشیم.

وی با بیان اینکه حقوق بانکداری غیر دولتی باید رعایت شود، تصریح کرد: در ابلاغیه‌هایی که برای بانک‌ها صادر می‌شود، متأسفانه تفاوتی برای بانک‌های دولتی و غیر دولتی لحاظ نمی‌شود که دولت و مجلس باید به این مسأله مهم رسیدگی و آن را اصلاح کنند.

نتایج تأکید کرد: باید به بانک‌ها به ویژه بانک‌های غیردولتی اجازه داده شود که در قالب چارچوب‌های تخصصی خود اعتبارسنجی کرده و تسهیلات بدهند و نقش وکالتی خود را در قبال سپرده گذاران و سهامداران را به درستی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه حقوق ملت در بانک‌ها نباید صرف افرادی شود که با استفاده از رانت‌ها، تسهیلات ارزان قیمت دریافت می‌کنند و آن‌ها را به بانک باز نمی‌گردانند، یادآور شد: اساس نظام بانکی و پولی ایفای به عهد است و اگر افراد وام‌ها را دریافت اما برای بازپرداخت آن بی‌تفاوت باشند، نظام بانکی سقوط خواهد کرد.

نتاج تصریح کرد: در تحقق بانکداری بدون ربا فقط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مسئول نیستند بلکه همه مراجع دولتی، سپرده گذاران، سهامداران، تسهیلات گیرندگان و کارکنان مسئول‌اند.

اقدامات بانک مرکزی، نشانگر آینده‌ای امیدبخش و با نشاط

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد مجموعه اقدامات اصلاحی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را نشانگر آینده‌ای امیدبخش و با نشاط در عرصه اقتصاد کشور دانست و اضافه کرد: مجموعه بانک مهر اقتصاد از مجموعه‌های پیشرو در انجام فعالیت‌های بانکی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که بیش از ۸۰ درصد منابع جذب شده خود را صرف وام و تسهیلات می‌کند.

وی ادامه داد: سیاست گذاری ما این است که منابع جذب شده در استان‌ها، در‌‌ همان استان خرج شود تا اقتصاد مولد و با رونقی داشته باشیم.

نتاج با بیان اینکه حرکت بر اساس الگویی که مطابق قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر قوانین جاری و ساری ذیربط کشور باید با مشارکت کار‌شناسان بانکی و فقهی ذیربط تهیه و عملیاتی شود، اظهارداشت: در این خصوص بانک مهر اقتصاد در اقدامی ارزنده «سامانه نظارت شرعی» را با به کارگیری مجموعه فقهی خارج از بانک راه اندازی کرد تا به بانکداری اسلامی نزدیک‌تر شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نو بودن این الگو در کشور و رو به رشد بودن دستاوردهای این حوزه، اقدامات بانکی باید با نگاه عالمانه و پژوهشگرانه و با تأکید بر آینده پژوهی صورت گیرد که تحقق آن مشارکت و تلاش همه به ویژه کارکنان را می‌طلبد.

مدیرکل بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه هر گونه انتقاد یا اصلاحی باید در قالب نظام پیشنهاد‌ها ارسال شود تا در اقدامات اصلاحی بعدی در صورت تأیید، منظور شود، گفت: اقتصاد توقف ناپذیر است بنابراین قانون بد بهتر از بی‌قانونی است از این رو بایستی در چارچوب قانون کار‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم به دستاوردهای بانک مهر اقتصاد یا سایر مؤسسات پولی در حوزه بانکداری اسلامی «بدون ربا» مغرور شویم اما باید به این نکته اشاره کرد که با وجود انواع محدودیت‌ها و فشارهایی که به سیستم مهر اقتصاد وارد شده، اقدامات چشمگیری در این حوزه انجام شده که مشروح آن به مراجع ذیربط نیز انعکاس داده شده است.

نتاج یادآور شد: بانک مهر اقتصاد با دغدغه دینی و پاسخگویی به نیازهای حداقلی رزمندگان دفاع مقدس در آذرماه سال ۱۳۷۲ شکل گرفت و در حال حاضر با داشتن ۱۲ میلیون نفر مشتری در کشور بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اندوخته قانونی نزد بانک مرکزی دارد.

پرداخت سالانه یک میلیون فقره وام

مدیرکل بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه بانک مهر اقتصاد سالانه حدود ۸۰۰ تا یک میلیون فقره وام و تسهیلات پرداخت می‌کند، افزود: هیچ بانکی بدون وابستگی دولتی این وام‌ها را در راستای عدالت اجتماعی انجام نداده است اما مهر اقتصاد تنها بانکی است که ۱۰۰ درصد منابع قرض الحسنه خود را به مصرف قرض الحسنه رسانده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان اصفهان، این مراسم با حضور فولادگر رئیس کمسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی، سرهنگ غفاری مسئول هماهنگ کننده سپاه صاحب الزمان(عج) و جمعی از مسئولان استانی و مدیران و رؤسای شعب بانک مهر اقتصاد برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز