خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور:

باید بتوانیم نفت را سالم بفروشیم / هنوز درشرایط تحریم هستیم / پول مردم چه شد و کجا رفت؟

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۸۶۱

اولین اقدام فوری این بود که بتوانیم نفت را سالم بفروشیم نه اینکه آن را به آن آقایی بدهیم که نفت را بفروشد و نفهمیم دو میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار چه شد و کجا رفت. این آقا الان زندان است و قوه‌قضاییه پیگیر مسئله است و امیدواریم این پول به بیت المال باز گردد. این که کاری ندارد نفت بدهیم بفروشند و پول برنگردد.

رییس‌جمهور گفت: باید بتوانیم نفت را سالم بفروشیم نه اینکه آن را به آن آقایی بدهیم که نفت را بفروشد و نفهمیم دو میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار چه شد و کجا رفت. این آقا الان زندان است و قوه‌قضاییه پیگیر مسئله است و امیدواریم این پول به بیت المال باز گردد. این که کاری ندارد نفت بدهیم بفروشند و پول برنگردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جشنواره شهید رجائی که امروز صبح در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: هفته دولت یاد آور نام و خاطره و ایثار شهیدان بزرگ رجائی و باهنر و سایر دولتمردانی است که اجر و مزد خود را از طریق شهادت و دستیابی به فیض الهی گرفته‌اند. بنده تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و یاد آن عزیزان را گرامی می‌داریم یاد امام به عنوان راهبر کاروان بزرگ انقلاب و استقلال و آزادی این سرزمین یاد همه شهیدانی که با ایثار آن‌ها انقلاب و نهضت اسلامی به پیروزی رسید و یاد شهیدانی که هشت سال از نظام و میهن دفاع کردند و یاد همه شهیدان، ایثارگران، ‌جانبازان و خانواده‌های عزیز آن‌ها که در راه این نظام استقلال و عزت این سرزمین تلاش و ایثار کردند را گرامی می‌داریم.

رئیس جمهور یادآور شد: اگر ما می‌گوییم شهید رجائی و باهنر از دولتمردان نمونه نه تنها دوران انقلاب بلکه تاریخ این سرزمین بوده‌اند چیزی به اغراق نگفته‌ایم قبل از انقلاب که از نزدیک با این عزیزان آشنا بودم و بعد از انقلاب به دلیل مسئولیتهای مختلف آنان را می شناختم تا پایان زندگی پر افتخارشان خلوص، مردم داری، تواضع و فداکاریشان روز به روز رو به افزایش بود.

وی ادامه داد: رجائی رئیس جمهور، رجائی نخست وزیر، رجائی نماینده مجلس با رجائی مبارز تحت شکنجه در زندان تا رجائی به تعبیر امام به عنوان یک دستفروش در بازار هیچ تغییری نکرد رجائی‌‌ همان رجائی بود که در سراسر زندگیش رجاء، امید، ‌پاکی و فداکاری برای این مردم بود.

وی شهید باهنر را متواضع، خوش بیان، متفکر یاد کرد و گفت: من خاطرات فراوانی از این دو بزرگوار به یاد دارم که بیان و توصیف آن شاید از حوصله این مجلس خارج باشد. ما به شهید باهنر‌ها و رجائی‌ها و همه شهدای بزرگ دولت اسلامی از روز اول انقلاب تا امروز افتخار می‌کنیم و به روح بلندشان درود می‌فرستیم و از خدا می‌خواهیم راه و مسیر آن‌ها را ادامه دهیم و اهداف و آرمانهای بلند آن‌ها که اهداف و آرمان امام بود پاس داریم.

روحانی تاکید کرد: این جشنوراه به عنوان تقدیر از خدمات برگزیده‌گان از دستگاه اجرایی است که البته این برگزیده‌گان نمادین هستند و اگر ما بخواهیم برگزیده‌ها در یک فضایی جمع کنیم برای تجلیل از آن‌ها هم فضای وسیعی می‌خواهد و هم زمان بلندی نیاز دارد.

وی افزود: وقتی ما می‌گویم دولت یعنی همه کارکنان، منظور از دولت، هیات دولت یا آن ۲۰یا ۳۰ نفری که هفته‌ای یک بار دور هم جمع می‌شوند و آیین نامه و برنامه‌ای را تصویب می‌کنند نیست، دولت یعنی همه آنهایی که برای اجرای برنامه دولت، مطالبات مردم و خواست آن‌ها برای این نظام تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور عنوان کرد: دولت به معنای عام، اختصاصی به دستگاه اجرایی ندارد همه دستگاه‌ها از مقننه، قضایی ونیروهای مسلح در مجموع نیروهای دولت هستند، همه آنهایی که در نهادهای غیر دولتی تلاش می‌کنند همه و همه کارکنان دولت هستند. هر کاری در این کشور انجام می‌گیرد نه کار رئیس جمهور، نه وزرا و نه معاونین آن. کار و خدمت تعلق به همه کارکنان دولت دارد.

وی ادامه داد: اگر در کنار دولت قوه مقننه نباشد تا قانون لازم در اختیار ما قرار نگیرد، بودجه سالانه را آن‌ها تصویب نکنند چگونه ما می‌توانیم به این مردم بزرگ و عزیزمان خدمت کنیم اگر دستگاه قضایی در کنار دولت نباشد و عدالت را مستقر نکند و پناهگاه همه مظلومین نباشد مگر می‌توان خدمت لازم را به مردم ارائه داد. اگر نیروهای مسلح، ‌ایثارگر از امنیت ملی دفاع نکنند بدون امنیت ملی و اجتماعی نمی‌توان کاری رابه سامان رساند.

روحانی یادآور شد: ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که اگر در این جلسه و جشنواره از سه وزرات خانه تقدیر شد این به معنای آن نیست که بقیه دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها چیزی را کم گذاشتند همه دستگاهاه تلاش کردند و خدمت کردند اما در این یکسالی که گذشت ما یک برنامه ویژه و بار خاصی را بر دوش این سه وزارت خانه گذاشتیم.

وی افزود: ما برای آرامش منطقه و اینکه صدای این ملت رسا‌تر به گوش جهانیان برسد و برای آنکه از حقوق مردم در صحنه‌های بین المللی بهتر دفاع کنیم و برای آنکه ظلم‌ها و تجاوز‌ها و تعدی‌هایی که به شکل ناروا در طول تاریخ به این کشور روا شده است مهار کنیم رسالت و وظیفه بس سنگینی را بر دوش سربازان خط مقدم دیپلماسی کشور گذاشتیم. این به دلایل حساسیت شرایط و روابط ما با دنیا و ظلم‌های ناروایی که بر ما شده بود صورت گرفته است.

روحانی خاطر نشان کرد: تحریم‌های غیر انسانی و غیر قانونی که بر ملت ما تحمیل شده بود لازم بود در این میدان افسران و سربازان دیپلماسی کشور شب را از روز و روز را از شب نشناسند و کار بزرگ و سنگینی را بر دوش گیرند و به آن‌ها دستمریزاد و خدا قوت می‌گوییم، آن‌ها کار بزرگی را تا امروز انجام دادند و کار بزرگتری را پیش رو دارند.

رئیس جمهور یاد‌آور شد: همه باید کمک کنند وبه مدد این سربازان دیپلماسی خود برخیزیم و از خدا توفیق آن‌ها را بخواهیم بی‌تردید حمایت مردم وهدایت رهبری بهترین توشه‌ای است که آن‌ها را به نقطه مقصود راهنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی تصریح کرد: ما وقت خود را تلف نمی‌کنیم و همه توان خود را در این مسیر به کار می‌گیریم تا بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم. این تلاش به معنی این نیست که ما از تحریم می‌ترسیم و یا با تحریم نمی‌توانیم زندگی کنیم اما ما تحریم را ظلم می‌دانیم، تحریم را تجاوز به حقوق یک ملت می‌دانیم که باید جلوی این تجاوز بایستیم و آنها را سر جای خودشان بنشانیم و نگذاریم این تجاوز ادامه یابد و این وظیفه ماست.

رئیس جمهور گفت: من از آقای ظریف و همه معاونان و همکاران که در این کار تلاش گسترده انجام دادند تشکر می‌کنم من خودم شخصا مسئولیت این کار را بر عهده گرفته‌ام و هر کجا لازم بوده به صورت عملی وارد شدم و مستقیما کار انجام داده‌ام.

وی اضافه کرد: من از اینجا به مردم ایران اعلام می‌کنم شخصا مسئولیت این کار را بر دوش گرفته و تا پایان بر دوش خواهم داشت و امیدوارم به لطف حق و حمایت مردم این مسیر ادامه یابد و با راهبری‌های دلسوزانه رهبری که همیشه در کنار این حرکت بوده‌اند تا پایان در کنار این حرکت باشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مساله سلامت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ما از روز اول با مساله سلامت و معضل سلامت رو به رو بوده‌ایم. همه ما به طوری با موضوع بیماری و بیمار برخورد داشته و مرتبط بوده ایم و می‌دانیم تحمل بیماری، امید به زندگی و شفا چقدر سخت است.

وی با اشاره به سخن پیامبر در مورد امید به زندگی بیان کرد: همه مردم در دنیا نیاز به امید به زندگی دارند چه جوان باشند و چه پیر. همه می‌خواهند زنده بمانند و سالم باشند.

رئیس جمهور گفت: همانطور که گفتم بیماری و تحمل بیماری سخت است، این سختی‌ها وقتی با ضمیمه پول گزاف همراه باشد بیماری را سخت‌تر می‌کند. این وظیفه ماست که حداقل بتوانیم بار مادی را برای بیماران و خانواده آنها کم کنیم.

وی اشاره کرد: بیماری یک بار معنوی و یک بار مادی دارد که بار معنوی به برخورد پزشک لبخند پزشک و نوع رفتار آن با بیمار برمی‌گردد و می‌تواند یک پزشک با رفتار درست بار معنوی را کاهش دهد اما یک بیماری بار مادی نیز دارد که یک پزشک با تلاش خود هر چند با ارزش شاید نتواند کاری انجام دهد و این وظیفه دولت است که آن را پیگیری کند.

روحانی خاطرنشان کرد: در این زمینه دولت تصمیم گرفت و در این تصمیم نیاز داشت به این موضوع توجه کند که وقتی باری بر روی دوش بخشی می‌گذاریم از بخش‌های دیگر غافل نشویم. البته معنای این بار فقط پول و هزینه مادی نبود بلکه وزارتخانه باید نحوه خرج کردن و چطور بهره‌بردن از آن را خوب بداند، الحق که وزارت بهداشت این وظیفه را بر دوش گرفت و به خوبی انجام داد.

رئیس جمهور بااشاره به اصرار خود برای قبول وزارت توسط هاشمی گفت: ایشان با اصرار بنده و با توجه به نکاتی مسئولیت این وزارتخانه را قبول کردند و بعد از آن خود ایشان و همکاران و همه کسانی که در این کار بزرگ شریک هستند تلاش کردند که این تصمیم و بار که بر دوش آنها بود عملی شود. ماامروز توانسته‌ایم بار مادی را کاهش دهیم و امیدواریم که این موضوع ادامه یابد و این مردم بتوانند مقداری راحت‌تر باشند.

وی اضافه کرد: الان که به بیمارستان‌ها رجوع کنیم کاملا احساس می‌‌کینم که فشار این بار برای بیماران و خانواده آنها بسیار کم شده و موقع تسویه حساب آنها تعجب می‌کنند که آیا در ایران زندگی می‌کنند ویا جایی دیگر و این موضوع لبخند یک بیمار برای ما کافی است.

رئیس جمهوری با اشاره به نقدها و تخریب‌ها گفت: گاهی این نقدها و تخریب‌ها آدم را خسته می‌کنتد ولی زمانی که فکر کنیم کار مثبتی برای کسی انجام داده‌ایم و مشکلی را از آن رفع کرده‌ایم انسان روحیه می‌گیرد.

وی گفت: در خدمت مردم بودن کار است؛ همه چیز پول حقوق و اضافه کار نیست بلکه در پایان کار باید یک خوشحالی معنوی داشته باشیم. اگر یک نفر خارج از وظیفه اداری مشکل کسی را حل کند این مهم است و می‌تواند شب راحت بخوابد.

روحانی گفت: اگر کارمندی کسی را آزرده را و یا خدایی نکرده رشوه گرفته باشد نمی‌دانم چطور می‌خواهد سر بر بالین بگذارد او باید سر بر بالین حسرت بگذارد حسرت اینکه از سمت و مسئولیت خود بد استفاده کرده است.

رئیس جمهور با تاکید براین که باید باورمان باشد که پول بیت المال از آن ملت است، ادامه داد: ما باید باور کنیم که خادم ملت بوده و برای خدمت به‌ آنها آمده‌ایم و تا زمانی که به این مسئله باور و عمل نکنیم، بدون تردید به درستی نمی توانیم وظیفه سنگین خود را انجام دهیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحثانرژی در کشور اشاره کرد و گفت: از یک طرف دنیا فروش نفت ما را تحریم کرده بود و از طرف دیگر ظرفیت‌های تولید پایین آمده بود. مشکل سوم نیز این بودکه منابع مشترک را بردند و می بردند و ما هم تماشا می‌کردیم که البته این مسئله به خاطر مشکلات مالی و تکنولوژی بود.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکلات وزارت نفت باید چند کار فوری انجام می‌داد، ادامه داد: اولین اقدام فوری این بود که بتوانیم نفت را سالم بفروشیم نه اینکه آن را به آن آقایی بدهیم که نفت را بفروشد و نفهمیم دو میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار چه شد و کجا رفت. این آقا الان زندان است و قوه‌قضاییه پیگیر مسئله است و امیدواریم این پول به بیت المال باز گردد. این که کاری ندارد نفت بدهیم بفروشند و پول برنگردد.

رئیس جمهور افزود: برای این دولت مهم این بود که نفت را بیش از حدی که قدرت استکباری بر ما تحمیل کرده بودند، به فروش برسانیم. قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده که در ماه‌های آینده نتایج آن دیده خواهد شد.

روحانی در رابطه با افزایش ظرفیت تولید نیز گفت: در ارتباط با منابع مشترک سرمایه‌گذاری ها و فعالیت‌های جدی صورت گرفته است. در زمستان گذشته که سرما زیاد می‌شد، چهره مهندس زنگنه نیز گرفته‌تر می شد و مرتب از هواشناسی می پرسید که آیا هوای روزهای آینده نیز سرد خواهد بود یا خیر؟ ایشان با وجود اینکه گاز مراکز تولیدی و کارخانجات قطع شده بود نگران این بود که گاز خانه مردم قطع نشود.

وی تولید انرژی به میزان مصرف مورد نیاز را یکی از دغدغه‌های دولت عنوان کرد و افزود: ان‌شاء الله امسال تا اول زمستان روزانه ۱۰۰میلیون متر مکعب گاز در تولید اضافه خواهد شد که کار بزرگی است وان‌شاء الله در سال ۹۴ نیز ۱۰۰میلیون دیگر اضافه خواهد شد. در حوزه نفتی هم دکل‌های حفاری بر روی چاه‌های نفتی زده خواهد شد.

رئیس جمهور در مورد علت تقدیر از سه وزارت خانه خارجه، بهداشت و نفت اظهار کرد: دلیل مورد تقدیر قرار گرفتن این سه وزارت خانه این بود که بار سنگینی بر دوش آنها گذاشته شده است. البته این امر به معنای سبک بودن وظایف ما‌بقی وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های نیست.

روحانی بر لزوم تناسب خدمتی که به مردم ارائه می شود با تعداد کارمندان تاکید کرد و گفت: چند تحقیق دیدم که به دلیل اینکه به درستی آنها ایمان ندارم نمی‌توانم به آنها تکیه کنم. اما خدمتی که در ایران داده می‌شود با یک پنجم نیرو شدنی است و آنچه که مسلم است این است که عدد کارمند ما با خدمتی که به مردم ارائه می شود همخوانی ندارد. از این رو اندازه دولت باید با خدمت ارائه شده و نیاز جامعه متناسب باشد.

وی بر ارائه خدمت به مردم به صورت عادلانه تاکید کرد وگفت: اینکه فردی پای میز کارمند آمده مرتبط با کدام جناح، کدام قومیت، کدام مذهب و یا اینکه به چه کاندیدایی رای داده است، به کارمند ربطی ندارد. تمام مردم ایران و شهروندان ایرانی برای خدماتی که دولت به آنها عرضه می‌کند هیچ تفاوتی نداشته و همه یکسان هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما خادم کل ملت ایران هستیم و همه را باید برابر و یکسان ببینیم و این مسئله یک بام و دو هوا نمی‌شود، اظهار کرد: چگونه شب انتخابات همه گروه‌ها، لباس‌ها و قومیت‌ها را به تلویزیون می آوریم و از رای و نظر آنها می‌پرسیم و چادری با حجاب و بد حجاب را ردیف می‌کنیم. این باید هر روز باشد. نمی‌شود شب انتخابات کل ملت ایران را دعوت کنیم اما فردای انتخابات ما باشیم و یک قبیله. این برخلاف توصیه رهبری است و ما باید خالصانه خدمت کنیم.

روحانی تعداد حدود ۴ میلیون کارمند در کشور را بالا دانست وگفت: در گزارشی اعلام کردند که در طول هشت سال گذشته حدود ۵۰۰هزار نفر استخدام شدند. در گزارش نهایی هر چقدر از تخلفات در جذب این تعداد پایین بیاید ما خوشحال می شویم.
رییس جمهور افزود: به همه کارمندان می‌گویم و از آنها خواهش می‌کنم که اگر کسی امروز، دیروز یا پریروز به حقوق مردم تعدی وتخلف کرده است آن را با محاسبات قانونی به عدالت برسانیم.

وی ادامه داد: ما باید در چهارچوب قانون ومقررات به وظایف خود عمل کنیم که البته راه حل نهایی آن دولت الکترونیک است و اینکه ارتباط مردم با کارمندان به حداقل برسد.

رئیس جمهور تصریح کرد: راه ما باید راه شهید رجائی و شهید باهنر باشد و حتی ان‌شاء‌ الله بالاتر از آن یعنی حکومت امیر المومنین(ع) وسیره پیامبر اعظم(ص) باشد. آنچه امروز در جشنواره شهید رجائی انجام گرفت یک کار نمادین بود و از همه وزارت‌خانه‌ها و کارمندان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز