خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد غرضی در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش نقدینگی نشان از ادامه سیاست چاپ اسکناس دارد / برای رسیدن به موفقیت به اجماع داخلی نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۵۳۸

امروز آمارهایی که از سوی دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌شود با یکدیگر متناقض است و فکر می‌کنم باید به گونه دیگری آمارها را مورد بررسی قرار داد.

وزیر اسبق نفت با خطرناک خواندن افزایش ۲۵ درصدی نقدینگی در کشور اذعان داشت: امروز آمارهایی که از سوی دستگاه های مربوطه اعلام می شود بایکدیگر متناقض است و فکر می کنم باید به گونه دیگری آمارها را مورد بررسی قرار داد.

سیدمحمد غرضی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص بسته خروج از رکود تورمی که از سوی دولت تهیه و ارائه شده است، گفت: اطلاعات من در این خصوص مربوط به آماری است که دولت اعلام می کند. براساس اعلام مسئولان دولت یازدهم، آنان در زمان ورود و در اختیار گرفتن سکان اجرایی با ۴۷۰ هزار میلیارد نقدینگی رو به رو بودند و این در حالی است که براساس اعلام همین مسئولین این رقم به ۶۰۲ هزار میلیارد رسیده است بنابراین می توان دریافت که نفدینگی در این دولت نیز افزایش یافته است و چاپ اسکناس ادامه دارد.

وی افزود: به طور حتم دولت بهتر از دیگران می داند که چطور می تواند هزینه ها را کاهش دهد و در صورتی که از دانسته ها و اطلاعات خود به نحو مطلوب بهره گیرد می تواند هزینه های اضافی را کاهش دهد و اگر نمی تواند در خصوص هزینه ها کاری انجام دهد باید بگوید که دلیل عدم توانانی در چیست.

غرضی اظهار داشت: دولت تا به امروز در خصوص تورم تلاش خوبی داشته است؛ اما این تلاش در گزارش ها و آمار هایی مشهود است که خود آن را اعلام می کند و نه در زندگی عموم مردم. دولت به خوبی می داند زمانی که قیمت یک کالا افزایش پیدا می کند دیگر خبری از کاهش در کار نیست و این خود نشان می دهد که تمام تصمیمات دولت در زندگی مردم اثرگذار است و قابل بازگشت نیست و به نظر من این معادله نامشهود است.

وی با خطرناک خواندن افزایش ۲۵ درصدی نقدینگی در کشور اذعان داشت: امروز آمارهایی که از سوی دستگاه های مربوطه اعلام می شود بایکدیگر متناقض است و فکر می کنم باید به گونه دیگری آمار ها را مورد بررسی قرار داد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت های خود به رشد بادکنکی بورس طی سال های گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: این کار دولت بسیار نگران کننده بود و من آن را تایید نمی کنم چرا که این منطقی نیست دولت برای حفظ بورس مبلغ هنگفتی را به آن تزریق کند و باید منتظر نتایج منفی این اقدام در بلند مدت باشیم و البته دولت باید توجه داشته باشد که با این قبیل اقدامات نمی تواند نقدینگی را در کشور کاهش دهد و آن را به سمت بورس هدایت کند.

غرضی همچنین در خصوص برگزاری همایش روز سه شنبه که قرار است در خصوص بسته خروج از رکود تورمی با حضور تمامی فعالان اقتصادی، مسئولان، دانشگاهیان و اصحاب رسانه برگزار شود نیز گفت: برگزاری این قبیل از همایش ها خوب است؛ اما دولت باید مسئولیت کار خود را خود، به گردن بگیرد. دولت کنونی و دولت های گذشته همواره با تورم دست به گریبان بوده اند و هیچگاه نمی توان بطور کلی آن را از سرراه بردارند؛ اما امیدوارم روزی نرسد که مردم فکر کنند این دولت هم نتوانست کاری از پیش ببرد و امیدشان را از دست بدهند.

وی در خصوص مذاکرات ۱ + ۵ نیز گفت: اگر این سری از مذاکرات درآمد دولت را بالا ببرد و هزینه ها را کاهش دهد خوب است در غیر این صورت مطمئن باشیم که این اقدام نیز گره ای از مشکلات مردم باز نخواهد کرد و شاهد تغییری در معیشت آنان نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: روزی از من پرسیده شد سیاست خارجی را در چه می دانید و من در پاسخ گفتم " انعکاس استعداد داخلی " یعنی اینکه ما باید در حوزه علم، صنعت، کشاورزی و… قوی باشیم تا بتوانیم در سیاست بین المللی موفق ظاهر شویم بطوری که اگر ما در این بخش ها دچار چالش و مشکلی نباشیم بطور حتم طرف روبرو نمی تواند بهانه جویی کند؛ اما در نقطه مقابل هم اگر ما در یکی از این بخش ها دچار ضعف باشیم طرف روبرو از همان نفقطه ضعف استفاده می کند و فشار می آورد. بنابراین باید در این خصوص بدانیم که اجماع در داخل نقطه قوت پیروزی ما در برابر۱ + ۵ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز