خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بانکی در گفتگو با ایلنا:

تسویه معوقات از محل تسهیلات، مغایر با عقود اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۱۹۰

انک مرکزی باید ۳ ماه پس از تسویه، تسهیلات جدید پرداخت کند تنها با این راهکار می‌توان سرمایه‌های جدید را وارد سیستم بانکی کرد و نظام بانکی از هم گسیخته را جان بخشید.

یک کارشناس بانکی گفت: شکافی که میان نرخ سود سپرده و تسهیلات به وجود آمده است، تورم‌زاست.

محمد صادق جان‌نثار کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر عدم کاهش نرخ تسهیلات تا زمان پایین آمدن نرخ تورم اظهار داشت: تا زمانی که نرخ سود تسهیلات پایین نیاید نمی‌توان انتظار کاهش تورم را داشت همچنین تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات باید متناسب با یکدیگر باشد.

وی این عدم تعادل را غیرمنطقی و غیراقتصادی دانست و ادامه داد: شکاف میان نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات خطر افزایش تورم را در پیش خواهد داشت همچنین یکی از دلایل تورم ۴۰ درصدی در دولت گذشته ناشی از همین اختلاف بود که ممکن است دوباره تکرار شود.

جان‌نثار با اشاره به اینکه پایین آوردن نرخ تسهیلات موجب افزایش قدرت خرید مردم می‌شود، افزود: این امر موجب خروج املاک از رکود خواهد شد و همچنین بر روی پایین آوردن تورم نیز اثر خواهد گذاشت.

این کارشناس بانکی در پاسخ به این سئوال که آیا دلیل وزارت اقتصاد برای این تصمیم جمع‌آوری معوقات بانکی بدون دریافت جریمه تاخیری است، گفت: اگر چنین چیزی باشد معوقات بانکی با تسهیلات جدیدی که از بانک می‌گیرند تسویه خواهد شد و به این دلیل نرخ سود تسهیلات بالا نگه داشته شده است که قرارداد جدید بدهکاران با نرخ تسهیلات بالا بسته شود.

جان نثارتصریح کرد: اول اینکه تسویه تسهیلات با تسهیلات جدید مغایر با عقود اسلامی است و بدهی‌های گذشته نباید از محل تسهیلات پرداخت شود و دوم هیچ پول جدیدی وارد نظام بانکی نخواهد شد و این به ضرر سیستم بانکی است.

وی با بیان این مطلب که پرداخت تسهیلات جدید به بدهکاران باید یک پیش‌شرط داشته باشد افزود: بانک مرکزی باید ۳ ماه پس از تسویه، تسهیلات جدید پرداخت کند تنها با این راهکار می‌توان سرمایه‌های جدید را وارد سیستم بانکی کرد و نظام بانکی از هم گسیخته را جان بخشید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز