خبرگزاری کار ایران

عراقچی در نشست خبری:

نشست آینده ایران و ۱ + ۵ اواخر اردیبهشت برگزار می‌شود / نگرانی‌ها در مورد راکتور اراک را برطرف می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۱۳۹

تعهدات طرف مقابل در توافق ژنو آمده است و در طول مذاکرات روشن تر می‌شود / هیچ موضوعی غیر از مباحثهسته‌ای در دستور کار مذاکرات نیست / با سوء استفاده از نظارت مشکل داریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای از برگزاری نشست آینده ایران و گروه ۱ + ۵ در اردیبهشت ماه و در وین خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به وین، عباس عراقچی در نشست خبری امشب - سه شنبه - و در پایان روز اول مذاکرات وین گفت: نشست اینده ایران و گروه ۱ + ۵ دهه آخر اردیبهشت در وین برگزار می شود.

عراقچی گفت: مذاکرات امروز –سه شنبه - از ساعت ۹.۳۰ صبح شروع شد وتا ساعت ۶ عصر ادامه یافت.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در روز اول نشست، گفت: این مذاکرات به منظور نزدیکی دیدگاهها در مورد موضوعات مورد نظر صورت گرفت. طرفین دیدگاهای خود را گفتند، در مجموع بحثهای کلان برای رسیدن به درک نزدیکتر مباحثو کم کردن فاصله ها و آماده شدن برای ورود به جزییات صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مذاکراتی که وارد متن نهایی می شود از دور آینده خواهد بود، تصریح کرد: امروز و فردا در مورد کلیات بحثمی شود از اردیبهشت ماه وارد جزییات می شویم.

عراقچی تصریح کرد: بحثها در فضای خوبی برگزار شد. در برخی موضوعات اختلافات کمتر است، در برخی موارد فاصله وجود دارد، ولی تمایل طرفین برای پیدا کردن زمینه های مشترک است.

وی با مفید و سازنده توصیف کردن مباحثمطرح شده گفت: فضای مناسبی بر مذاکرات حاکم بود، ولی بحثها جدی است و از پیچیدگی هایی برخوردار است.

عراقچی با بیان اینکه ادامه مذاکرات به فردا – چهارشنبه موکول شده است، گفت: فردا بعد از پایان مذاکرات، اولین نشست مشترک برگزار می شود، تا مروری بر توافق ژنو در ۳ ماه گذشته انجام شود، در این نشست مشترک نمایندگانی از ۱ + ۵ و گروههایی که در اجرای این توافق درگیر هستند حضور دارند تا اگر مشکلات و موانعی در این مسیر وجود دارد رفع شود.

وی در مورد مذاکرات دو جانبه نیز گفت: مذاکرات دو جانبه در حاشیه اجلاسها امری معمولی است، هرجا احساس کنیم نیاز هست این دیدارها انجام میشود و این بار نیز این مذاکرات انجام شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در خصوص دیدار با نماینده آمریکا نیز گفت: صحبت های ما با هیات آمریکایی جدی تر و بیشتر از سایر هیات ها است، چراکه خیلی از تحریم های یکجانبه علیه ایران از طرف آمریکا است و برای رفع آنها طبیعتا مباحثجدی تری نیاز است، ضمن اینکه با بقیه کشورها امکان ملاقات دائم داریم، ولی هیات آمریکایی را در حاشیه ۵ + ۱ ملاقات می کنیم.

وی در مورد فعالیت در مورد راکتور تحقیقاتی اراک نیز گفت: یکی از موضوعات مهم در ارتباط با این راکتور است. به هر حال ما پذیرفته ایم نگرانی که در این مورد را پوشش دهیم. معتقدیم استفاده از تکنولوژی روز این نگرانی ها را کم می کند.

وی ادامه داد: راکتور اراک حتما به کار خود ادامه می دهد. دیدگاههای مختلفی مطرح شده است و البته به مرور زمان دیدگاهها به نظرات ایران نزدیک تر می شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که چرا کمتر به تعهدات ۱ + ۵ پرداخته می شود، گفت: تعهدات طرف مقابل در توافق ژنو آمده است و در طول مذاکرات روشن تر می شود. اصلی ترین آن پذیرش حق اساسی ایران و حق غنی سازی ایران است.

وی ادامه داد: تعهد بعدی برداشتن کلیه تحریم ها است که در توافق ژنو به آن پرداخته شده است. از نظر ما این تعهدات کمرنگ نشده است و تعهدات آنها در گام نهایی باید محقق شود. یکی از مباحثما نحوه برداشته شدن تحریم ها است همه تعهدات طرف مقابل در دستور کار است، حالا اگر رسانه های غربی آن فقط تعهدات ایران را برجسته می کنند موضوعی طبیعی است و رسانه ها ما نیز باید تعهدات طرف مقابل را برجسته کنند.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با گروه ۵ + ۱ برای رفع نگرانی ها در مورد مذاکرات صلح آمیز هسته ای ایران است و هیچ موضوعی غیر از مباحثهسته ای در دستور کار مذاکرات نیست.

عراقچی در پاسخ به این سوال که یا در مذاکرات در مورد موشک های بالستیک نیز بحثی شده است یا خیر نیز گفت: موضوع ابعاد و دامنه برنامه غنی سازی یکی از موضوعات مذاکره است و این مسئله در توافق ژنو آمده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امرو خارجه تاکید کرد: غنی سازی جمهوری اسلامی ایران تعطیل نمی شود، ولی ابعاد آن در طول مذاکره مشخص می شود. ولی ما مباحثدفاعی را مورد مذاکره قرار نمی دهیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که ظریف اعلام کرده است که مدت ۶ ماه برای گام نهایی توافق ژنو کافی است، ولی کری گفته ۳ ماه زمان اضافه نیاز است، گفت: دیدگاههای مختلفی در این مورد وجود دارد. قسمت سخت مذاکره هنوز شروع نشده است ولی هر دو طرف اراده لازم را دارند تا قبل از ۶ ماه توافق جامع برسیم.

وی با بیان اینکه زمان ۶ ماهه ۳۰ تیر ماه تمام می شود، گفت: این مطلب آقای ظریف به این معنا است که اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد، ۶ ماه زمان کافی است. ما نسبت به حسن نیت خود مطمئن هستیم البته مواضع خودمان را داریم، امیدواریم در این ۶ ماه مذاکرات را به نتیجه برسانیم، ولی قابل پیش بینی نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات روسیه و غرب بر فضای مذاکرات تاثیر داشته است، نیز گفت: در طول مذاکرات شاهد این تاثیرگذاری نبودیم. تلاش آنها نیز این بود که اختلافات در روند مذاکرات تاثیر نگذارد، و امیدواریم چنین اتفاقی نیز نیفتد.

وی ادامه داد: مذاکرات موضوعات سیال و متفاوت هستند و هرکدام ابعاد خود را دارد. توافق نهایی وقتی است که توافق در همه موضوعات باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر نظارت بر روند فعالیتهای هسته ای را می پذیرید، گفت: ما در بحثنظارت اصولی مشکلی نداریم، چون چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه ابعاد برنامه ایران صلح آمیز است.

وی در عین حال گفت: البته ما با سوء استفاده از نظارت مشکل داریم و اینکه به بهانه نظارت اهداف دیگری دنبال شود را نمی پذیریم. در مورد نظارت نیز باید اطمینان داشته باشیم که سوء استفاده صورت نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در مورد تعداد سانترفیوژ صورت میگیردگفت: نفس برنامه غنی سازی موضوع مذاکره نیست، ولی ابعاد آن در طول مذاکرات مشخص می شود.

عراقچی در مورد نظرات کارشناسان آمریکای در مورد فعالیت های هسته ای ایران گفت: آمریکا کشور بزرگی است و موسسات مطالعاتی متعددی دارد، ولی مهم آن است که توافق ژنو در همه ابعاد خود پیاده می شود. در تماس های متعدد که با ۱ + ۵ داریم موانعی که در مسیر اجرا هست را برطرف می کنیم.

وی در مورد اظهارات اخیر جان کری نیز گفت: ما دنبال سلاح نیسیتم، برنامه ما صلح امیز است، آنچه که مقامات آمریکایی برای مباحثداخلی خود می گویند خیلی تعیین کننده نیست که بخواهیم روی آن حساب باز کنیم و خیلی هم قابل اعتنا نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد بیانیه اخیر پارلمان اروپا در نشست های دیروز و امروز بحثی شده است یا خیر نیز گفت: بین اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا باید تفاوت قائل بود. پارلمان اروپا نقش حاشیه ای دارد و اگر تصمیمی می گیرد الزام اور برای کشورهای اروپایی نیست.

عراقچی ادامه داد: در مورد این قطعنامه سبک و غیر واقعی و دور از واقعیت موضع گیری محکمی توسط آقای ظریف و سخنگوی وزارت امور خارجه صورت گرفته است. آقای ظریف همین توضیحات را در شام کاری با خانم اشتون دادند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: ما اروپا را در موضعی نمی بینیم که در مورد حقوق بشر در سایر کشورها صحبت کند و البته هم خانم اشتون و هم کشورهای اروپایی تاکید داشتند که این مسئله نباید بر مذاکرات سایه بیندازد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که بتوانیم در زمان معقولی مذاکرات را پیش ببریم، گفت: کیفیت توافق را فدای سرعت نمی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز