خبرگزاری کار ایران

ورزش؛ موتور محرک کار و اقتصاد پویا

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۰۰۶

یک کارگر در طول روز حداقل 8 ساعت در یک فضای کارگاهی مشخص مشغول انجام کار و تلاش و فعالیت است.

به گزارش ایلنا، بالطبع مشاغل مختلف دارای شاخه ها‌ی متعددی است که هرکدام از آن دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی خواهد بود.

تصور اینکه تمامی مشاغل کارگری از لحاظ دشواری و سختی های محیط کار دارای شرایط یکسانی هستند دور از هر گونه نگاه تخصصی و کارشناسی است و هر حرفه و شغلی دارای یک سری مشکلات، چالش‌ها و یک سری ویژگی‌های خاص خود است.

بعنوان مثال شرایط کارگری که با یک دستگاه پرس کار می‌کند و یا مسئولیت بخشی از کوره های ذوب آهن را بر عهده دارد با شرایط کارگری که در یک فضای ساکت و آرام و بدون استرس مشغول کار است کاملا متفاوت است. لذا بر این اساس طبقه بندی مشاغل و موضوع مشاغل سخت و زیان آور را مطرح و اجرایی گردید.امروزه با توجه به تجربیات گذشته و با بهره گیری از نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها، موضوع سلامت نیروی کار بعنوان یک اصل مهم و اساسی مورد توجه می‌باشد. در این بین، سلامت ساختار قامتی نیز بعنوان یکی از ابعاد حائز اهمیت در سلامت مطرح و مورد توجه است.

 این تصور که آسیب‌های اسکلتی و ساختار قامتی تنها در یکسری از مشاغل سخت محتمل است باعث گردیده تا کارگران و کارفرمایان از توجه به این مبحث حیاتی و پرداختن به ورزش غفلت نمایند. می‌توان اینگونه توصیف کرد که آسیب ها و ناهنجاری‌های ناشی از برخی مشاغل ایستا و کم تحرک شاید به مراتب بیشتر وجدی تر از مشاغل یدی و پر تحرک بدنی است.

در این میان وظیفه اداره کل امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان بعنوان یکی از متولیان اصلی سلامت و نشاط و شادابی نیروی کار، اهمیتی دو چندان خواهد داشت.

در این راستا اداره کل امور ورشی همواره تلاش می کند تا فرهنگ پرداختن به ورزش و مشارکت کافرمایان و کارگران در فعالیت های ورزشی را توسعه داده تا از این طریق ضمن ارتقای سطح سلامت و نشاط در بینکارگران، موجبات پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور عزیزمان را نیز فراهم آورد چرا که کارگر با نشاط و به تعبیری دیگر نیروی انسانی شاد و سالم، یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار کشورها است.

بدین منظور همواره می بایست موضوع ورزش و اهمیت پرداختن به آن را به کارگران تاکید نموده و همچنین زیر ساخت ها و پیش نیازهای لازم را نیز در این مسیر را نیز تامین کرد. در این میان توجه و پرداختن به ورزش های ساده و قابل اجرا در محیط ها و فضاهایکارگری عملیاتی تر و موثرتر خواهد بود.

برای نمونه یک مثالی میزنیم.

در یادداشت یکی از خبرنگارانی که به المپیک پکن رفته بود آمده است: من در سفر یک ماهه به پکن سعی می کردم هر روز از یک نقطه کلان شهر پکن بازدیدی گذرا داشته باشم. در طول مسیر بعضا به کارگاه‌های کوچک ؛ به فروشگاه‌ها به بانک‌ها و جاهای مختلف بر می خوردم. از آنجا که اول صبح و هنگام شروع کار روزانه از این فضاها عبور می‌کردم برایم یک نکته بسیار جالب بود. در مرکز خبر بازی‌های المپیک تعدادی بانک وجود داشت که امور مربوط به تبدیل پول خبرنگاران و سایر موارد مالی را انجام می‌دادند.

هر روز صبح قبل از اینکه ساعت 8 و زمان آغاز به کار ایشان شروع شود تمام ده نفر پرسنل بانک با لباس های فرم مشخص به صف و مرتب می ایستادند. رییس شعبه دو سه دقیقه با لبخند و بیانی بسیار شیوا صحبت کوتاهی می‌داشت. بعد ده دقیقه همراه با پخش یک موسیقی حرکات کششی انجام می دادند و سپس آبمیوه و صبحانه ای مختصر روی یک میز صرف می‌کردند. سر ساعت 8 درهای بانک باز می‌شد. چهره بشاش و خندان کارمندان بانک و برخورد بسیار خوب آنها حکایت از همان یک ربع برنامه ورزش و سخنان رییس شعبه بود.

پرسیدم و پاسخ دادند در همه شعبه های سراسری این بانک (بانک چین) این برنامه هر روز همین ساعت اجرا می‌شود.

بخش‌های دیگر مثل فروشگاه‌های زنجیره ایی؛ مثل مردم عادی توی پارک‌ها و تقریبا همه و همه هر روز صبح دقایقی را قبل از شروع فعالیت روزانه به ورزش دلخواه خود می پردازند.

این است که اقتصاد چین با سرعت سرسام آوری تمام دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده و کارگران چینی با روحیه ای شاد به کار و تلاش مشغولند.

لذا شایسته است تا ما نیز به این سمت و سو حرکت کنیم چرا که تا نیروی کار شاداب و با طراوت و پرشور و نشاط نداشته باشیم دور از تصور است تا تولید و صنعت و اقتصادی پویا داشته باشیم. خوشبختانه در قانون کار برای سلامت و نشاط کارگران نیز مواد مهمی پیش بینی شده و دست کارفرما برای توجه به سلامت کارگر باز گذاشته شده است.

لیکن باید به این نکته توجه داشن که قوانین ممکن است در طول زمان لغو شده و یا تغییر کنند و یا دستخوش قوانین بالادستی بعدی قرار بگیرند ولی نکته ای که تغییر نمی کند آن است که اهمیت سلامت و نشاط کارگر هیچگاه تغییر نمی کند و باید همواره به آن توجه نشان داد.

فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب کارگران به ورزش همگانی و ترویج سبک زندگی فعال هدف بزرگی است که ما برای نهادینه نمودن این مهم از طرق مختلف همچون برگزاری همایش ها و جشنواره های متعدد تلاش می نماییم که کارگر و کارفرما هر روز دقایقی را به تامین سلامت تن و روان خود بپردازند.

تثبیت این رویکرد با حمایت مدیران ارشد فعال در حوزه ورزش و همکاری رسانه ها دست یافتنی است به گونه ای که اگر به ورزش همگانی کارگر به اندازه یک صدم تبلیغ فلان برند معروف توجه نشان داده شود یقینا چندین برابر سود نتایج مثبت این اقدام به جامعه و اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

لذا ضروری می نماید تا مدیران، کارفرمایان و مسئولین ذیربط هر چه پر قدرت تر و با توجه بیشتری در این مسیر گام بردارند.

جواد رمضی (مدیرکل امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز