خبرگزاری کار ایران

کایت بوردینگ، ورزشی که نیازمند دیده شدن است

ورزش مفرح کایت بوردینگ که علاقه مندان زیادی را نیز دارد، نیاز دارد تا برای همگانی شدن، دارای یک انجمن مستقل باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ورزش کایت بوردینگ که تلفیقی از ورزشهای پاراگلایدر و اسکی روی آب است از سال 1990 در سطح جهان آغاز به کار کرده است. این رشته شامل تخته اسکیت خاص و یک کایت است که با وزش باد به پرواز در مى‌آید تا ورزشکار کایت بوردینگ بتواند در سطح آب حرکات نمایشى و پرش بر روى امواج را انجام دهد. این ورزش مفرح دارای یک فدراسیون جهانی مستقل به نام IKA است که زیر نظر فدراسیون جهانی قایقرانی و ورزشهای بادبانی و بادی فعالیت می کند.

کایت بوردینگ که در ابتدا ورزشی ناشناخته بود، حالا دارای یک و نیم میلیون نفر ورزشکار حرفه ای در سطح دنیا است که در این رشته فعالیت می کنند و دارای مسابقات جهانی است که به واسطه همین، بعد از رایزنی های مداوم قرار شده است که کایت بوردینگ از سال 2020 جزو رشته های ورزشی حاضر در المپیک قرار بگیرد.

کایت بوردینگ

این ورزش آبی اما از 15 سال پیش در ایران و از جزیره کیش، توسط ورزشکارانی که در رشته پاراگلایدر فعالیت می کردند راه اندازی شد و بعد از گذشت این مدت، حالا تبدیل به یکی از تفریحات جذابی شده است که در نواحی جنوب و شمال کشور فعال است و علاقه مندان زیادی را دارد.

اما علیرغم جذابیت بالای این رشته و المپیکی شدن آن، متاسفانه کایت بوردینگ هنوز در ایران به صورت رسمی ثبت نشده است و علیرغم پیگیری های پیشکسوتان این رشته، هنوز دارای هیچ انجمن یا کمیته مستقلی نیست.

مجیدی عمیدی یکی از فعالان و پیشگامان کایت بوردینگ در ایران در مورد اقدامات انجام شده برای ثبت این رشته ورزشی به خبرنگار ورزشی ایلنا گفت:

از دو سال پیش تا الان به صورت مستمر دنبال ثبت کردن این رشته در فدراسیون انجمن های ورزشی بوده ایم، اما علیرغم اینکه وعده وعیدهای زیادی در این زمینه به ما داده شد، ولی هنوز موفق به ثبت نشده ایم و همین موجب ناشناخته باقی ماندن کایت بوردینگ در میان عموم مردم شده است.

این در حالی است که آقای ناطق نوری دبیر انجمن اسکی روی آب، در مورد ثبت کایت بوردینگ و راه اندازی کمیته ای مرتبط با این رشته گفته است: 

بزودى از علاقه مندان این رشته مهیج و مفرح و پرانرژى استفاده می کنیم تا کایت بوردینگ در مسیر پیشرفت و همگانى شدن و پرورش قهرمانان قرار گیرد  امیدواریم با مدیریت و حمایت هاى مهرصادقى رییس انجمن اسکی روی آب و علاقه مندى وی به این ورزش، برای توسعه آن گام برداریم.

ثبت نشدن این رشته ورزشی و بلاتکلیف ماندن علاقه مندان به این ورزش در حالی است که این رشته علاقه‌مندان زیادى در سواحل شمالى، جنوبى و دریاچه ها پیدا کرده است و همین باعث به راه افتادن کلاسهای غیرقانونی مربیگری و آموزش کایت بوردینگ و سواستفاده گروهی خاص شده است و در همین رابطه نیاز است تا مسئولین مربوطه هرچه سریعتر برای مشخص شدن وضعیت این رشته زیبا و جذاب، اقدامات لازم را انجام بدهند تا علاقه مندان به این رشته ورزشی، بتوانند از طریق کمیته مربوط به کایت بوردینگ و به شکل قانونی و استاندارد به فعالیت در این رشته بپردازند.

کایت بوردینگ

 

کد خبر : ۳۳۳۳۰۵