خبرگزاری کار ایران

آمارها نگران‌کننده نیست؛

پورکاظمی: دوپینگ مثل تخلفات رانندگی هیچ‌گاه ریشه‌کن نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۸۵۰

الان رسول خادم از ما خواسته از فینال مسابقات کشتی تست دوپینگ بگیریم، البته یکسری تست‌های دوپینگ هم افسران ما به صورت سر زده از ورزشکاران می‌گیرند.

دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ نادو گفت: در سال گذشته از ۷۵۷ تست دوپینگ ۸ نمونه مثبت اعلام شد.

لطف‌الله پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا با اشاره به آمار دوپینگ در کشور ما گفت: دوپینگ در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال۲۰۱۱، شصت درصد کاهش داشته، ما در سال ۲۰۱۱، هفتصد و سی تست دوپینگ گرفتیم که ۲۰ نمونه از آنها مثبت بود. در سال ۲۰۱۲ نیز ۷۵۷ تست گرفتیم که ۸ نمونه مثبت بود. برای سال ۲۰۱۳ هنوز آمار دقیقی اعلام نشده، اما آمار نگران‌کننده نیست، در حد نسبی خوب بوده البته یک درصد کمی رشد داشتیم.

وی افزود: فقط در ۳ رویداد مهم المپیک، پاراالمپیک و بازی‌های آسیایی گوانگژو ۷۰۰ ملی‌پوش‌ ما تست دوپینگ دادند که تست دوپینگ‌شان منفی بود ولی متأسفانه در مسابقات جهانی یا تورنمت‌هایی که ورزشکاران شرکت می‌کنند گاهاً دیده می‌شود جواب تست دوپینگ‌ها مثبت است.

دبیر کل ستاد مبارزه با دوپینگ نادو اضافه کرد: ما در مجموعه خود چند کار آموزش و فرهنگ‌سازی در دوپینیگ را در دستور کار خود قرار دادیم به طوری‌ که در سال گذشته ۶۰ هزار کتاب، جزوه و cdهای آموزشی در اختیار فدارسیون‌ها و ورزشکاران قرار دادیم، در کنار آن ۶۰ دوره آموزشی را برای مربیان و ورزشکاران برگزار کردیم.

وی افزود: تست‌های سر زده هم انجام می‌دهیم. برای گرفتن تست‌هایی هم که خود فدراسیون‌ها درخواست می‌کنند مثلاً الان رسول خادم از ما خواسته از فینال مسابقات کشتی تست دوپینگ بگیریم، البته یکسری تست‌های دوپینگ هم افسران ما به صورت سر زده از ورزشکاران می‌گیرند.

پورکاظمی خاطر نشان کرد با توجه به تعداد ورزشکاران کشور ما در سال ۷۰۰ تست دوپینگ از ورزشکاران گرفته می وشد که با استانداردهای جهانی یکسان است ایران در آسیا به همراه کشور های ژاپن کره جنوبی و چین جزء کشورهای پیشرفته در مبارزه با دوپینگ است.

دبیرکل ستاد مبارزره با دوپینگ نادو با بیان اینکه فاز اول راه‌اندازی آزمایشگاه تست دوپینگ انجام شده و نیاز است یکسری مسائل تکنیکی آن هم حل شود، گفت: فوتبال جداگانه از نادو زیر نظر کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال کار می‌کند، ضمن اینکه باید بگویم دوپینگ هیچ‌گاه از ورزش ریشه‌کن نمی‌شود و تا زمانی که ورزش باشد آسب‌دیدگی و دوپینگ هم در آن خواهد بود، مانند راهنمایی و رانندگی که از یک پروفسور تا یک کارمند معمولی ممکن است تخلفاتی انجام دهند.

پورکاظمی با بیان اینکه صحبت علی‌اکبری مبنی بر وجود مافیا در دوپینگ می‌تواند صحت داشته باشد اما باید با سند ثابت کرد، گفت: ورزشکار باید برای گرفتن نمونه b درخواست کند، اما در اصل تفاوت چندانی نمی‌کند چراکه نمونه b از لیوانی به لیوان دیگر ریخته می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز