خبرگزاری کار ایران

کپی برداری از بوندسلیگا برای آغاز دوباره فوتبال در ایران

اختصاصی ایلنا/ پروتکل‌های بهداشتی در شروع لیگ برتر به چه شکل خواهد بود؛ شادی گل ممنوع!

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۶۷۹

سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با همکاری ستاد مبارزه با کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی پروتکل‌‎های بهداشتی برای شروع مجدد مسابقات لیگ برتر خلیج فارس را تهیه کرده‌اند و به زودی به باشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، مسابقات بوندسلیگا روز گذشته مجددا از سر گرفته شد. پس از وقفه دو ماهه مسابقات لیگ برتر فوتبال در آلمان همانند سایر نقاط جهان به علت شیوع گسترده ویروس کرونا، مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم گرفتند پس از هفته‌ها برگزاری جلسات منظم با مسئولان باشگاه با دستور دولت این کشور مجددا این رقابت‌ها را از سر بگیرند.

اقدام جسورانه کشور آلمان برای برگزاری مجدد مسابقات در حالیکه شیوع گسترده ویروس کرونا همچنان در سراسر جهان رواج دارد و روز به روز به شمار قربانیان آن افزود می‌شود منجر به تصمیم گیری‌های مشابه در سطح قاره اروپا شد. برای مثال مسئولان لیگ برتر انگلیس در تلاش هستند تا با بهره گیری از تجربه این کشور در بازگشت به مسابقات بتوانند مجددا مسابقات را برگزار کنند.

با توجه به اینکه پروتکل‌های بهداشتی در بوندسلیگا قابل قبول بوده و انجام آن برای سایر کشورهایی که تصمیم دارند تا مسابقات‌شان را نیمه تمام نگذارند، چندان دشوار نیست، اخبار حاکی از آن است که مسئولان سازمان لیگ ایران نیز تصمیم گرفته‌اند تا برای ادامه لیگ نوزدهم دستورات و مقرراتی که در بوندسلیگا اجرایی شده است را در لیگ برتر خلیج فارس پیاده کنند.

روز گذشته با اعلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست ستاد مقابله با کرونا فعالیت‌های ورزشی از جمله مسابقات فوتبال به شرط اجرای پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور تماشاگر، پس از عید فطر آزاد شد. بر این اساس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که هفته‌ها در انتظار چراغ سبز دولت برای از سرگیری مسابقات بودند، از ستاد مبارزه با کرونا پروتکل‌های بهداشتی را دریافت خواهند کرد.

طبق پیگیری خبرنگار ایلنا مسابقات لیگ نوزدهم از 22 خردادماه مجددا از سر گرفته می‌شود و تیم‌های لیگ برتری سه هفته زمان دارند تا تمرینات آماده سازی برای بازگشت به مستطیل سبز را سپری کنند. برخلاف بوندسلیگا، بازیکنان و کادرفنی و کارکنان باشگاه‌ها دو هفته پیش از برگزاری مسابقات به صورت کامل قرنطینه نخواهند شد اما قرار است یکبار پیش از شروع تمرینات و همینطور دو روز قبل از هر دیدار بازیکنان و اعضای کادرفنی باشگاه‌ها باید تست کرونا را پشت سر بگذارند. در ادامه مواردی که به عنوان پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است را می‌خوانید:

کنفرانس خبری

نشست خبری و پاسخگویی سرمربیان دو تیم پیش و پس از مسابقات یکی از بخش‌های جدانشدنی از هر بازی رسمی خواهد بود که برای خبرنگاران و اصحاب رسانه اهمیت ویژه‌‌ای دارد. باتوجه به اینکه فضای مناسب در تمامی ورزشگاه‌ها جهت فاصله گذاری اجتماعی در نشست‌های مطبوعاتی رعایت نمی‌شود سازمان لیگ در نظر دارد تا این جلسات را به صورت تله کنفرانس برگزار کند و خبرنگاران از طریق برنامه اسکایپ سوالات خود را مطرح کنند تا سرمربیان نیز از طریق ارتباط مجازی به آن پاسخگوی باشند.

میکسدزون

به غیر از سرمربیان، بازیکنان و همینطور مربیان هم یکی از سوژه‌های جذاب برای خبرنگاران پس از هر مسابقه خواهند بود تا درباره حواشی و اتفاقات گوناگون در حین بازی پاسخگو باشند. با تصمیم سازمان لیگ و همانطور که ستاد مبارزه با کرونا در نظر دارد، خبرنگاران حق شرکت در محل میکسدزون ورزشگاه‌ها را ندارند و هیچگونه مصاحبه‌ای پس از بازی با بازیکنان نخواهند داشت.

خبرنگاران

با وجود اینکه اصحاب رسانه در نشست خبری و میکسدزون ورزشگاه حضور نخواهند داشت اما برای حضور در ورزشگاه و پوشش مسابقات از جایگاه خبرنگاران مشکلی نخواهند داشت. پیش از هر مسابقه با دستگاه تب سنج دمای بدن خبرنگاران کنترل می‌شود و استفاده از ماسک و دستکش برای حضور در جایگاه خبرنگاران الزامی است.

بدون تماشاگر

هر مسابقه رسمی از خردادماه تا پایان لیگ نوزدهم به طور قطعی بدون حضور تماشاگران خواهد بود و  مسابقات باید پشت درهای بسته برگزار شود. پیش از این اعلام شده بود قرار است پنج هفته از مسابقات بدون تماشاگر باشد و 4 هفته پایانی از لیگ نوزدهم با حضور هواداران در ورزشگاه‌ها باشد که این موضوع توسط ستاد مبارزه با کرونا مورد موافقت قرار نگرفته است.

نیمکت نشینان

تمامی اعضای کادرفنی و بازیکنان نیمکت نشین در ورزشگاه حضور خواهند داشت اما روی نیمکت آنها باید حداقل یک صندلی فاصله داشته باشند. به انتخاب سرمربی برخی از بازیکنان و مربیان روی نیمکت و باقی مانده آنها روی سکوهای ورزشگاه آن هم با رعایت فاصله اجتماعی حضور خواهند داشت.

مراسم قبل از بازی

پیش از شروع هر بازی رسمی، حضور کنار ستارگان فوتبال، چه ایرانی و چه خارجی، آرزویی است که هر کودک عاشق فوتبالی دوست دارد، آن را تجربه کند. برای کودکانی که هنوز با فوتبالیست واقعی شدن فاصله دارند، دیدن صحنه ورود کودکان به زمین چمن در ابتدای مسابقات ورزشی، در حالی که دست یک از بازیکنان را گرفته اند، هیجان انگیز است، اما با بازگشت فوتبال در ایران شاهد حضور 22 کودک به همراه بازیکنان نخواهیم بود و حضور آنها ممنوع اعلام شده است.

دست دادن ممنوع حتی در برای شادی گل

برای مراسم قبل از بازی دو تیم در میانه میدان جمع نمی‌شود و همینطور قرار نیست آنها در رویارویی با هم تماسی داشته باشند و بخواهند با دست دادن ارتباط برقرار کنند. مسئله مهمی که طی جریان یک بازی هم مورد توجه قرار می‌گیرد، شادی پس از گل خواهد بود. همانطور که در بازی‌های روز گذشته بوندسلیگا هم اگر تماشا کرده باشید، بازیکنان نمی‌توانند بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی به شادی بعد از گل بپردازند.

استان‌های قرمز و سفید

طبق گفته مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در جلسه روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا پیش از برگزاری مسابقات یعنی حدود 20 خردادماه، جلسه دیگری تشکیل خواهد شد تا طبق آخرین اخبار و آمار از کرونا در ایران برای شروع مجدد لیگ فوتبال ایران آخرین تصمیم گرفته شود. با توجه به اینکه تمامی شهرهای ایرانر درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند امروز تنها شهر شیراز به عنوان شهر سفید شناخته می‌شود و سایر نقاط قرمز تلقی می‌شود. همینطور 14 روز پیش از برگزاری بازی‌ها، سازمان لیگ در نظر دارد تا با شناسایی شهرهایی که وضعیت قرمز دارند تصمیم جدیدی برای میزبانی تیم‌های حاضر در این شهرها داشته باشد.

جشن قهرمانی

مسئولان فوتبال ایران در حال حاضر بیشتر روی بازگشت فوتبال تمرکز داشته‌اند و هنوز تصمیم درخصوص برگزاری جشن قهرمانی ندارند. با توجه به اینکه مشخص شده است مسابقات قطعا برگزار خواهد شد اما به دلیل اینکه مشخص نیست این رقابت‌ها بتواند با چنین شرایطی ادامه دار باشد از این رو برنامه مشخصی برای جشن قهرمانی طراحی نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز